• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats priser i Sverige

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Kan någon förklara för mig varför det kostar 190 Sek att stå på en grusplan i Smögen utan el utan tillgång till toa vatten soptömning eller något annat än vinden. Jag jämför med tex mitt i Hamburg med EL vatten toa dusch tömning av vatten och toa samt möjlighet att handla dricka på platsen för 19 Euro eller en gräsplan mitt i Brunsbuttel med samma som Smögen för 3 Euro eller Husum i Tyskland med allt för 10 Euro. Jag har otroligt många jämförelser men INGEN är till fördel för Sverige. Priserna på ställplatser i Sverige driver oss och utländska turister att fricampa. Vad är orsaken?

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Ställplats priser i Sverige

Kort svar är girighet.

Lite mer nyanserad svar blir att det är det sjuka samspelet mellan näringsidkare och kund. Dyrt är fint, och smakar det så kostar det. Det finns många ramsor med samma tema, men allt går ut på att det är fint att slösa, då man har så mycket pengar att det spelar ingen roll. Frågar någon om priser betyder det att man är fattig. Svensken är livrädd att verka fattig. Det är därför man köper en bil som kostar 400.000kr fast det skulle räcka mer än väl med en som kostar bara hälften. En viktig detalj är också frånvaron av principer.

Jag som fått lära mig allt som vuxen, sådant ni fick med modersmjölken, tar inte det där att dyrt är fint alls på allvar. Jag går och inbillar mig att det lyser idiot om mig, om jag betalar för mycket för en vara eller tjänst.
Det är samma sak med alla dessa automatiska prishöjningar som sker varje år. De är ofta helt obefogade och skapar bara fattigdom, fast det begriper inte folk alls...

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027

Kan det være så enkelt som udbud og efterspørgsel?

Hvis jeg ejer en plads, der hele tiden er fuld med autocampere, så vil jeg da også sætte prisen op, indtil jeg når det punkt, hvor der begynder at være tomme pladser hver nat.

Hvis autocamperturister bliver væk fra pladsen, hvis den er for dyr, så vil jeg nok sætte prisen ned, indtil jeg igen kan få en fornuftig belægningprocent.

Der er jo også forskel på priserne på forskellige campingpladser for dem som kører med husvagn, og forskel på priserne for sejlerne i de forskellige marinaer, og forskel på priserne i forskellige hoteller. Og minsandten om ikke der også er forskel på prisen på Volvo biler og på Toyota biler. :wink:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Fel! Se nästa inlägg!

Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jadu Bigpender

Du säger ”ni svenskar” om andra som då tydligen inte är som du. Vet inte riktigt om jag skall kalla dig ”icke svensk” eller vad som gäller? Vet ju inte vad du är för någonting så det blir svårt att generalisera och gödsla med en massa fördomar om dig och din eventuella ”tillhörighet”.
Ja, om jag nu skall lägga mig på samma nivå ;)

Hade det funnits ett VM i fördomar så tror jag du skulle ha chans på medalj :D

F

F.d. 53125

Guest

Då jag inte är beroende av el frikampar jag till 90% på mina resor, men skulle gärna se att klubben listade en 5-10E lista d.vs en lista över enklare ställplatser med kostnad 50-100 kr.
Jag skulle gärna stanna där för gemenskap och skulle det gynna innehavaren som kanske har ett fik ed.
Många av oss behöver känna trygghet till rimlig kostnad
Passerade t.ex vackra byn Garsås norr om Rättvik med skylt ställplats 50 kr
"perfekt tänkte jag". Blir sådana ställen KÄNDA är jag övertygad om att det besöks och gynnar samtliga:spinny:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Huruvida vissa ställplater är för dyra får väl framtiden utvisa. Marknaden styr medelst tillgång & efterfrågan. Det finns naturligtvis en maxgräns för merparten av HB-folket & när den överskrids så sjunker antalet besökare. Att det efterfrågas toa, duschar mm. är nog ett påstående med modifikation. Även detta visar sig efter ett tag. En välutrustad ställplats där priset sätts högt för att finansiera investeringarna kan faktiskt visa sig vara en dålig investering. Men som sagt det får framtiden utvisa. Om jag hade en markbit relativt centralt så skulle jag nog inte installera en massa faciliteter utan bara ta ut en moderat avgift, 50:- eller så per natt. Jag skulle tro att detta koncept skulle ge minst lika många besökare som de betydligt dyrare ställplatserna & då utan dyra investeringar.

Bennie

F

F.d. 29954

Guest

Jadu Bigpender

Du säger ”ni svenskar” om andra som då tydligen inte är som du. Vet inte riktigt om jag skall kalla dig ”icke svensk” eller vad som gäller? Vet ju inte vad du är för någonting så det blir svårt att generalisera och gödsla med en massa fördomar om dig och din eventuella ”tillhörighet”.
Ja, om jag nu skall lägga mig på samma nivå ;)

Hade det funnits ett VM i fördomar så tror jag du skulle ha chans på medalj :D

Den som påstår att den inte har fördomar, och skulle tala sanning, är inte heller en människa. Jag skall inte trötta ut den begåvade delen av forumet med psykologins ABC, men faktum är att just fördomar är ett av de starkaste överlevnadsfaktorn för mänskligheten. Historiskt sett.

Just nu är det inte "inne" att medge att människan har fördomar och de ledande politikerna gör allt för att motverka fördomar. Vissa medborgare tror numera att de är fördomsfria på riktigt. Det är farligt.

Istället skall man bejaka sina fördomar för att röna ut varifrån de kommer. Självstudier heter det. Om jag skulle vinna fördoms VM? Inte en chans. Är en medelmåtta som försöker vara ärlig i livets höst och lite less på allt hygglande omkring mig, jag försöker i det längsta kalla saker vad heter istället för att vira dem i silkespapper...

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Visst har vi alla fördomar.

Fast det är bra om man ser till att ha respekt för dem och alltid försöker se dem som just fördomar. Fördomar blir extra tråkiga när dom misshandlas av ägaren och maskeras om till fakta innan dom skickas vidare.
En maskerad fördom är fortfarande bara en fördom, inte fakta.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tycker nog att BigSpender har lite rätt i sin bedömning. Förhållandena när det gäller ställplatserna på kontinenten skiljer sig markant från hur det är i Sverige. På många platser i Europa samarbetar kommunerna med privata intressen för att ta fram trevliga ställplatser, ibland förvånande billiga (prisvärda) och t.o.m. ofta gratis. Det tjänar alla på och lockar "pengastinna" husbilsägare till just deras kommun. Campingägarna klarar sig nog bra ända.

Samarbete i stället för konfrontation!

Jappe

PS. Naturligtvis finns det många helt privatägda ställplatser "nerigenom" med utmärkt service och fina lägen men då går priserna ibland över 10 euro. TopPlatz i Tyskland är populärt exempelvis. Det är bara att välja, utbudet är enormt!

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag får en känsla av att svenska myndigheter och även media ibland, tänjer på sanningen för att försöka stävja fördomar hos befolkningen, fördomar som kanske inte alltid är fördomar utan just sanning. Svårt ämne, politik dessutom!

Jappe

F

F.d. 55374

Guest

Kan någon förklara för mig varför det kostar 190 Sek att stå på en grusplan i Smögen utan el utan tillgång till toa vatten soptömning eller något annat än vinden. Jag jämför med tex mitt i Hamburg med EL vatten toa dusch tömning av vatten och toa samt möjlighet att handla dricka på platsen för 19 Euro eller en gräsplan mitt i Brunsbuttel med samma som Smögen för 3 Euro eller Husum i Tyskland med allt för 10 Euro. Jag har otroligt många jämförelser men INGEN är till fördel för Sverige. Priserna på ställplatser i Sverige driver oss och utländska turister att fricampa. Vad är orsaken?
Varför jämför du inte priserna i ditt eget land?
Tommy R

D

Deleted member 11118

Guest

Att jämföra med Tyskland blir inte relevant. Finnas över 500 tusen husbilar i Tyskland, finns över 5 000 stelplatzer samt alla andra övernattningsställen som vingårdar, värdshus. Inte konstigt det blir billiga priser på de flesta ställen i Tyskland. Bara längs Mosel mellan Koblenz & Trier finns c:a 70-80 övernattningsställen. Utbudet styr förmodligen priset. Förmodligen är säsongen betydligt längre än i Sverige vilket gör fler besökare under en längre tid.

De flesta som använder husbilen gör det inte över vintern eller så drar de till Spanien och då står stelplatzerna med kostnader ganska tomma i Sverige

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Jag jämför med Tyskland där att vi hellre åker dit än Sverige bla pga prisbilden på i stort sett allt. Till min hobby köper jag tex 1% av grejorna i Sverige resten i EU. En annan fråga är varför det är dyrare att sända samma paket från Tyskland till Sverige än från Vänersborg till Trollhättan. Men det är ju en annan fråga. Vill vi ha turister och inkomster i Sverige så bör vi nog se till att det är vettiga priser så att inte turisterna stannar i Danmark eller nere på kontinenten.
Slut på kommentarer från mig i ämnet.

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Visst är det väl väldigt underligt att Sverige invaderas av
Danskar, Tyskar, Holländare, Italienare, o.s.v. på sommaren
när dom tydligen har det såå mycket bättre hemma.
Någonting som inte stämmer.......
// Janne

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är väl inte så konstigt! Värmen, trängseln och semesterstressen gör att många kontinentala husbilister söker sig norrut på sommaren för att uppleva bl.a. den svenska naturen. "Allemansrätten" lockar många, vilket ibland får konsekvenser för just naturen. EU:s regler gör ju att de kan ta med "nödvändiga" livsmedel numera. Dessutom brukar många av dessa övernatta på vanliga parkeringsplatser utan större problem. Det finns också många bra F-campingar med fina lägen och rimliga priser. Sverige är ett exotiskt land för många Mellan- och Sydeuropéer

Jappe

Senast ändrad:
Toppen