• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats läs & må som ni tycker

F

F.d. 8036

Guest
Sv: Ställplats läs & må som ni tycker

Ett klarläggande.

Det finns inte plats till alla husbilar som vill stå i Skanörs hamn. Platsen är väldigt populär och det är ju inte så konstigt både med tanke på omgivningarna och priset. Det har alltså blivit ett problem.

Kommunen har därför höjt priset och klart deklarerat att det är för att minska på antalet bilar som vill stå i Skanörs hamn.
Samtidigt säger man att husbilarna är välsedda gäster - i rimligt antal.
Man har heller inte möjlighet att utvidga det tillgängliga ytan.

Jag tror inte för ett ögonblick att det är för att 'tjäna mer pengar'.
Halva antalet bilar ger ju samma förtjänst och dessutom tror jag inte Vellinges ekonomi står och faller med dom kronor det här ger.

F

F.d. 8036

Guest

Att campingägaren inte gillar husbilar som står utanför campingen var väl ingen nyhet eller särskilt överraskande. Han lobbar naturligtvis så hårt han kan för sin sak. Och då naturligtvis med argument som brandfara etc och inte för att han ska tjäna mer pengar.
Uttalandet i mitt inlägg kommer från kommunstyrelsens ordförande i Vellinge och är dagsfärskt.

Samtidigt kan vi ju i ärlighetens namn inte klaga på campingplatser som inte har 4 meter mellan fordonen och i nästa andetag ställa oss på en ställplats med 1-2 meter mellan fordonen.

Illa bemötta blir vi ju på många ställen, speciellt från sommargästerna som tycker vi gör intrång på deras revir.
Så länge man håller sig till dom regler och lokala föreskrifter som finns kan man ju bara ha överseende med dom och önska dom en fortsatt god dag.
Vet ni vem det var som ni blev så illa bemötta av?

Faktum är i alla fall att Skanörs hamn är en otroligt populär plats att stå på.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Skipper!

Tror att han hette Erik Queckfeldt, och han ansvarade för parkering och livräddarna, det framgår om du läser mitt inlägg från länken.

//Tommy

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag vet inte vem som klagat på campingar med mindre än 4 meter mellan fordonen och därefter parkerat med 1 - 2 meters mellanrum.

Men det får mig att tänka på när vi hade båt under ett par år. Då var det aldrig tal om att ha större avstånd mellan båtarna är vad puttifrånkorvarna gav och det var kanske ett par, tre decimeter. I de populäraste hamnarna låg dessutom båtarna i flera rader ut från bryggan. Varför är det så viktigt med dessa stora avstånd på land men inte i sjön? Tror båtfolket att de skall släcka en eventuell brand med sjövatten eller att båtar inte kan fatta eld eftersom de ligger i vatten som inte kan brinna? Eller är husbilsfolket ett ängsligare släkte än båtfolket?

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Jag nyttjar mest gratisparkeringar och om jag betalar så vill jag ha valuta för pengarna
¤ i Sverige finns gott om platser att övernatta och vistas vid utan att betala
¤ i Sverige behöver inte en fristående camping kosta mer än 150 Sek (i kväll slog vi på stort och tog in på Orrefors camping i Glasriket (kostnad 140 Sek), i jämförelse med Tyskland är detta likvärdiga priser (dock inte vid vatten).
¤ Betr priser för sk ställplatser i Sverige så är de löjligt/oaceptabelt höga i Sverige i jämförelse med "motsvarande i Tyskland.

Vid prisjämförelser Sverige/Tyskland ser man en bild där Sve normala campingar i stort har samma prissättning som sina Tyska kollegor.
"Etablerade" Sve ställplatser ex utmed Göta kanal, mfl kostar ca 175 Sek ... medan det i Tyskland är ovanligt med priser över 100 Sek!

Tycker mot bakgrund av ovan att det är mer fel på våra Svenska ställplatspriser än på våra campingpriser!

F

F.d. 16087

Guest

Det är troligtvis billigare att hyra lägenhet i aktuellt område, Då inkluderar det vatten avlopp el uppvärmning mm.
Felet är att vi accepterar avgiften.
MVH. Gunnar S

F

F.d. 53081

Guest

Åkte för två år sedan utefter Normandiekusten. Där kostade ställplatserna 7€.
Då kunde man tömma toa och fylla på vatten. Det tycker jag är ett OK pris.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det är troligtvis billigare att hyra lägenhet i aktuellt område, Då inkluderar det vatten avlopp el uppvärmning mm.
Felet är att vi accepterar avgiften.
MVH. Gunnar S

Hej, jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du utveckla det lite? :)

Senast ändrad:
F

F.d. 16087

Guest

Relax skriver att en ställplats vid Göta kanal kostar 175:- /dygn det ger en månadskostnad på 30x175:- = 5250:-
Vilket jag tror är mer än vad hyresgäster betalar i jämförbart läge.
Jag jämförde standarden.
MVH. Gunnar S

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026

Var igår och letade övernattningsplats i Mörbylånga och möttes av skyltar med CAMPING FÖRBJUDEN. Åkte vidare till Degerhamn, möttes av skylt "välkommen husbilar" det kostade 120 SEK utan el. De hade en nybyggd sevice anläggning med duschar, kök, toa och tvättmaskiner.

Bettan o Einar

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025

Eftersom vi är inbitna golfare brukar vi ofta stanna och övernatta vid en golfbana.
Kan inte låta bli att jämföra de 2 golfbanor vi hitills besökt i år.

Fullerö Golfklubb utanför Västerås tog 150 kr för uppställning med el,
trots att vi spelade där (och alltså även betalade greenfee).:mad:
Gripsholms GK (i Mariefred) tog ingen avgift om man var greenfee-gäst
(då ingick även el).:)

Bägge uppställningspaltserna var likvärdiga.

Bettan o Einar

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Relax skriver att en ställplats vid Göta kanal kostar 175:- /dygn det ger en månadskostnad på 30x175:- = 5250:-
Vilket jag tror är mer än vad hyresgäster betalar i jämförbart läge.
Jag jämförde standarden.
MVH. Gunnar S
,

Jag tror väl knappast att du hyr en stuga vi slussarna i Göta Kanal för 175:- /natt, snarare 600-1000 kr /natt, för det är väl en mera rättvisande jämförelse? :)

F

F.d. 16087

Guest

Nu jämförde jag med permanentboende.
Som har likvärdig upplevelse 365 dagar/år.
För din upplevelse ska du också räkna hem kostnaderna för ditt fordon.
MVH. Gunnar S

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Men Du permanentbor väl knappast vid slussarna i Göta Kanal. Jag tycker nog inte att det tillför diskussionen särskilt mycket att jämföra äpplen och päron? :wideeyed:

Senast ändrad:
F

F.d. 16087

Guest

Nu till pudelns kärna.
Vad blir kvadratmeter priset i området om du jämför.
MVH. Gunnar S

pelle 39

HBK Medlem
Kommun
Åtvidaberg
HBK-Nr
747
Medlemskap
2025

På tal om ställplatser! Vi åker till Ullared 4 -5 gånger om året. Efter dagens inköp så åker vi alltid ut till ställplatsen och kollar om där står någon annan campare så man kan övernatta där med en viss trygghet. Där finns ju allting som vi husbilsåkare anser oss behöva för en övernattning. Priset är 70:-
alt.90:- per natt beroende på vilket kort man betalar med. Men där finns sällan någon annan övernattare så vi åker då till campingen och får en plats där för 3 gånger mera pengar. Varför utnyttjar vi inte den ställplatsen mera, man sover ju bara där för att vara på plats hos GeKås tidigt nästa morgon.
Pelle39

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Stöön! :( Syftar på inlägg nummer 18 förståss!

Senast ändrad:
Toppen