• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats i Burg

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Ställplats i Burg

Så du menar att vi när vi stannar i Tyskland inte ens får sitta i våra medhavda solstolar, men däremot får Tyskarna göra som dom vill i vår skog o natur. Har ett par foton på Tyska bilar som jag tagit hemma vid i Dalarna. Dessa har jag visat ett par gånger då jag fått kommentarer på ställplatserna när vi suttit i stolarna, då har det blivit tyst. Detta fenomen är det bara tack o lov tyskarna som står för.
//Tommy :twitcy:

P.S Tänker fortsätta att sitta i våra stolar med en pilsner.

Det är ju ofta bristen på plats som gör att det är olämpligt att plocka ut solstolar mm.
I dalarna kanske det fanns plats för solstolarna men min uppfattning är att det ibland inte är på det viset nere på kontinenten. Visst det finns ställplatser med markerade platser där utrymmet medger både stolar och bord men också platser där det är olämpligt. Man bör nog tänka litet före man handlar. Det är ju ganska lätt att vi får dåligt rykte och att tro att svenskt campingbetende allt är ok skall man nog vara litet försiktig med.
Sedan är det givetvis fint med en pils i solstolen där det passar.:)

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

När man läser den här tråden blir man ju mörkrädd. Tror allt bottnar i att lokalbefolkningen sätter press på kommunerna att begränsa andra människors (husbilars) möjlighet att knapra lite på deras miljö.
Jag kom till Sverige med mina fräldrar från Tyskland. Dom köpte ett hus vid kusten och var fullständigt vansinniga om det kom en bil och parkerade utanför mot havet. Missunsamhet, det är vad det är.

mvh/Marunga

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Marunga: Det är två skilda saker. I ena fallet reagerar folk när dom ser en husbil parkerad i deras synfält. Kan vara avundsjuka eller annat...

Men på många ställplatser kan, eller bör, man inte ställa ut stolarna. Här är det upp till sunt förnuft. Jämför med personbilsparkering, inte ställer man stolarna på p-rutan jämte? Inte heller ställer man stolar/bord mellan två personbilar och tar upp en p-plats hela eftermiddagen?

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022

Givetvis inte, men många gånger blir det ju gnäll även när det är gott om plats.

/Marunga

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

det är inte bara utomlands som svenskar campar överallt de gör de även i sitt hemland vare sig det är förbjudet eller inte ! inte undra på folk o fä är trötta på dessa plasthästar !

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Naturligtvis är det sunt förnuft som gäller. Men nog brukar det finnas plats för två stolar utan att hindra någon från att parkera sin husbil bredvid. Vår husbil har i vart fall fyra sidor så nog finns det plats alltid.
// Tommy :wideeyed:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På en ställplats (stellplatz) i Tyskland är det inte tillåtet att fälla ut markisen, sätta ut stolar och bord, sätta upp förtält eller grilla utanför bilen. Det finns campingplatser för detta.

Man får ta seden dit man kommer!

husbilar

FD HBK Medlem
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021

På en ställplats (stellplatz) i Tyskland är det inte tillåtet att fälla ut markisen, sätta ut stolar och bord, sätta upp förtält eller grilla utanför bilen. Det finns campingplatser för detta.

Man får ta seden dit man kommer!

På ställplatserna i Greven, Weener, Bremen och Ibbenbüren får man fälla ut markisen samt ställa ut bord och stolar. Det är olika från Stellplatz till Stellplatz vad som gäller.

F

F.d. 25045

Guest

På alla stellpatserna vi var på i både Tyskland o Frankrike så hade både vi tyskarna både markiser bord o stolar ute, bredvid om man få plats eller framför el bakom, o så har det varit alla år som vi varit ute o åkt.

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2025

Också på alla de ställplatser vi varit på i Moseldalen har man tillåtelse att " campa".
I alla fall gör alla det.

Bernt

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Även om du tar in på camping i Europa så heter din ruta stellplatz Har hur många kvitton som helst på det.

Toppen