• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats, camping, priser osv.

F

F.d. 17941

Guest
Sv: Ställplats, camping, priser osv.

Än en ¨ång vill jag påpeka JAG GILLAR ORDET STELPLATS men inte alla andra har samma uppfattning.
Edsbjörn , läs mina tidigare inlägg så kanske du hänger med i debatten , VI försöker enas om ett gemensamt ord för den här typen av plats , försöker hitta ett bra internationellt ord , inte något tillgjort försvenskat , typ "nattplats " tror ni syd europer förstår detta ord ? Och vi behöver husbils turister till vårt land.
Jag blir extra glad åt att vår klubb , arbetar med den här frågan , heder åt det gänget ,och all heder åt det gänget som arbetar medSTÄLLPLATS informationen här på bloggen , de försöker att ge den information som behövs och återkommer offta med uppdatering om det eller det.

Teddi , nog får jag uppfattningen av att du är en stor Globetrotter , med vida erfarenheter av friluftslivets alla vedermödor ! Så jag trodde du kunde skilja på "Ställplats " och fricampa , normalt brukar en " ställplats " vara skyltad , inte en gräsfläk....alltid , det är där jag vill utveckla information , först ett bra namn , varför inte " stellplats " ( internationellt och bra ) sedan detta med , kordinater , utrustning , el , priser, tömningar , påfyllningar m m och kanske ett nummer , ett nummer som står på en karta så man vet var " ställplatsen är belägen, utan att ha tillgång till GPS.
Som någon skriver , jag behöver en någorlunda tyst plats till att stå och sova på i kanske 8 -10 timmar , el , vatten , toa , spillvatten tankar , solceller , ja allt har jag själv med mig, OCH TAR MED MIG när jag reser iväg, VARFÖR SKA EN SÅDAN PLATS BEHÖVA KOSTA SKJORTAN , OBS jag säger inte den ska vara gratis , men till ett rimligt pris.
Ha en trevlig kväll, önskar Lasse......:) Ps använd vilken stavning du vill !

T

Teddi

Guest

du e en go gubbe totte:p som du skriver,,vi har allt med oss när vi kommer,,ock tar med oss allt när vi lämnar,,ett föredömligt tänkande,, men de kostar inte skjortan,,det är gratis,,på många ställen är de så,,du rullar upp gardin på morran ock har havet utanför rutan,,har tillgång till nya toaletter,,blir av med sopor,,ock engångsgrillen också,,

allt gratis,,men du är så himla trevlig,,så därför bjuder jag på el-solstolar-en kall öl,,ock en promenadväg till badstrand på två minuter,,plus att vi kan åka till liseberg,,men de bjuder ja inte på,,:D ha de ,,teddi,,

F

F.d. 17941

Guest

Du borde få en kram " lillpojken " men då tror våra läsare på att vi har ett annat förhållande !
MEN det roliga är att man ändå i en debatt som denna kan komma fram till att vi har mycket liknande uppfattningar om både det ena och det andra , att vi kan ventilera detta , kanske påverka andra som fortfarande tillhör kategorin som vill att Svenska språket ska gälla. Jag tor inte fast än jag är "ursvensk" att vi kan envist försvara vårt språk , vi måste annamma ord som kommer från andra språk , och ordet " Stelplatz " kommer från tyskan med samma språkstam som vårat eget svenska språk.
Och pilsnern vill jag gärna svinga med dig , om du kommer till Tänndalen någon gång ,är du varmt välkommen vi har utrymme för en husbil där , med eluttag och invändig bastu . Annars är vår hem adress Tullinge
På fredag morgon drar vi till området mellan Lofoten och Oldersfjord för utforskning , forskningstiden beräknad till 6 veckor , lite beroende på vad för väder vår Herre bjuder på
Ha dä gött som vi ösgötar säjer !
Lasse.....:)

KarinoBengt

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025

Jag följer den här disksionen från och till, och tycker den spårar ur. Varför ska vi uppfinna hjulet 2 gånger? Lär av tyskarna som har haft begreppet stellplatz länge och beskriver varje plats i sin Bord atlas. Den boken innehåller ju även platser i andra länder, som ökar i antal vid varje ny årgångsupplaga. De tar inte med parkeringsplatser likt vår klubb tar med, vilket känns bra. Min tyska är sk.... så hustrun får översätta. Det skulle inte vara fel om vår klubb kunde ta upp ett samarbete med bordatlas.de ,och få till en översättning av boken. Vår klubb har ju gott om pengar.
Bengt

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag håller med om att begreppet ställplats är utmärkt och borde inte inbegripa p-platser m.m. Däremot finns ingen anledning att skaffa Bordatlas tjocka kataloger eftersom deras webbapp är mycket bättre. Den kan användas med dator, Android och iPhone/iPad. Om man nu inte föredrar Promobil. Det tyska språket llär man sig snart, det är egentligen svenska med tillkrånglad ordföljd.

Bordatlas webbapp:
photo-795374.jpg
photo-797049.jpg
photo-798445.jpg
photo-700178.jpg

kaj.p

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029

Problemet är väl att även den rutan man står på i i en camping också heter stellplatz. Men i Europa så betalar man på campingarna en avgift för stellplatz sedan tillkommer en avgift per person för resten. Så ställplats begreppet är likvärdig men tar man in på camping så tillkommer en service avgift baserat på hur många personer man är. Så har vi det inte i Sverige. Vad som förundrar mig är dock att typ här campingen i Lindau vid bodensjön 3/4 delar av gästerna är husbilar, Husvagnar är i minoritet och jag upplevde samma vid Gardasjön.

Bilagor

• Lindau.jpg
    Lindau.jpg
    253,7 KB · Visningar: 1
F

F.d. 55374

Guest

Dom flesta som skriver här på forumet är "gamla" och tillhör husbilseliten. Att dom föredrar ställplats är väl helt klart. Men ingen vet vad resten av medlemmarna ca 8000 föredrar ställplats-camping eller en kombination.En sak som slår mig när vi tar in på camping, är att det är mycket husbilar.
Från en som har mycket fri camping i närområdet.
Tommy R

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

När man kommer till en främmande ort så har man två möjligheter! Antingen kan man ställa sig på en ställplats i eller så nära byn som möjligt och på så vis deltaga i livet i byn och komma nära människorna som bor där eller så kan man stänga in sig i ett inhägnat område, en campingplats, utanför byn och där idka ordinärt campingliv!

Lätt överdrivet kanske men så ungefär ser jag på skillnaden mellan ställplats och campingplats!

Jappe

Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kunde inte formulerat det bättre själv!

Det verkar som om Lysekil har förstått detta, nu finns det 2 ställplatser på gångavstånd till centrum för 120 kr inkl. el och toa. Om man tar bryggvägen från den nya ställplatsen i Valbodalen får man dessutom en intressant strandpromenad till Lysekils norra hamn.

Toppen