• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ställplats, camping, priser osv.

D

Deleted member 11118

Guest
Debatten går på högvarv det är mer än man kan säga om sommaren. Det som jag märkt är att folk har synpunkter på är priset på ställpltas, kommunernas (vissa) negativa inställning, hur definiera man ordet camping, var får jag stå med husbilen osv, osv.

Kenth verkar inte ha några problem på Gotland, så vi får väl fråga honom om denna ö tillhör Sverige:twitcy:

Jag kör sällan till ställplatser i Sverige, använder CC campingar oftast, men dra till Tyskland, Frankrike vart år och slipper allt tjafs för där är man välkommen med husbilen, synd Sverige missar mina pengar men jag väljer att åka där jag är välkommen.

Har sagt det för och säger det igen tyvärr är Sverige ett U-land för husbilsturism.

T

Teddi

Guest
Sv: Ställplats, camping, priser osv.

gotland tillhör ryssland,,likadant med stockhlm,,eller hur yalla,,:D
ja tror inte att sverige är ett u-land när de gäller husbil,,dom 2-3 sista åren har de sålts bilar som aldrig förr,,både svenska ock importerade,,

men de finns ingen annan än vi själva som kan åstadkomma förutsättningarna,,bara för att man köper en husbil så har man inte allt serverat,,

i varje fall inte på ett silverfat,,ock jämföra med andra länder ser ja som förkastligt,,

dom kan ju inte ändra på våra förutsättningar ..de får vi göra själva,,som en stor förening,,med ett stort kunnande,,

kom igen gubbar omigen:D:D teddi,,

tack för en trevlig debatt idag:p lugnt o sansat,,hej då

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17941

Guest

skrev på en annan tråd idag ; uppmana dels vår egen HBK och dels CC och inte minst trafikverket att gemensamt bestämma vad det rätta ordet för ställplats ska vara , der vore ett steg i rätt riktning !
Lasse....:)

F

F.d. 25023

Guest

Ställplats kan ju definieras ungefär lika som hemmet: En plats jag hänger upp min hatt på kvällen.....

mao. där jag stannar över natten om den inte är en camping.

Varför måste vi ha en definition för ställplats. Det finns ju dem med betalning och utan, med toa och utan, med dusch och utan, med el och utan, märkt eller utan märkning, parkeringsplats eller bara en plats någonstans, ja! möjligheterna är tusenden bara vi inte definierar oss till fångar av reglementet!

jyrki:)

F

F.d. 17941

Guest

Men vad duktiga ni är, se då bara till att ALLA berörda organisationer använder era namn att alla förstår innebörden och inte börjar flippa ur med helt andra namn , i en vederhäftig information kan , pris, utrustning , kordinater mm stå , läser man i den här klubbens namnlista för det som söderöver rätt och slätt kallas för "Ställplatze " så blir namnlistan lång och tillkrånglad
Lasse.....:)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag tycker att Jyrki har rätt. Nattparkering på ren svenska.
Söderut hittar man ordet Stellplatz och det kan vara allt från en bit asfalt att stå på till full utrustning, så varför måste man definiera innehållet?
En gräsplätt i skogen är en tältplats:rolleyes:

F

F.d. 17941

Guest

Skulle inte " den där " gräsplätten i skogen ochså vara en stellplats, kan man specifiera både campingplatser och rastplatser så går väl det att gör detta på ställplatser ochså , bara vi gemensamt har SAMMA namn på dessa platser , inom en grupp !
Lasse....:wink:

D

Deleted member 11118

Guest

Varför skall man ändra i Sverige ett vedertaget namn som hela Europa känner till, fråga vem som helst som har husbil så vet de vad ordet Stelplatz betyder. Vad den sen innehåller är en helt annan sak.

De som i Tyskland gör Borderatlas, www.touring24.info och Topplats är proffs som får betalt för att göra dessa böcker och lägga upp info på nätet. Topplats får man betala en dyr peng för att vara med i boken. Boderatlas kostar att köpa, www.touring24.info kostar att köpa och hur mycket som är gratis på nätet vet jag inte.

Jag har fått Touring24:as bok av de som gjorde vid mitt garage i Tyskland, boken har 4.200 Stell/Parkplätze/VE definierade och där står vad de olika ställen innehåller. Allt från en P-plats till en lyxig stelplatz.

Jag tar bilen åker iväg och så kollar jag innan vad den ställplatz jag vill till eller i det område jag vill till, har för service. Jag väljer själv vad jag vill betala eller om jag inte vill betala för att stanna över natten. Jag behöver inga definitioner för jag skaffar mej den information jag vill ha innan jag stannar någonstans.

T

Teddi

Guest

dom som inte vill se oss på platsen frågar ju inte om en definition,,namn eller inte,dom vill bara ha iväg oss därifrån,, ,tyskarna är ett föredöme,,ja har bott vid smarholmen i 17 år,,de va tyskarna som var där först,,
de va dom som kom med de officiella namnet #stellplatz#,,ja tycker inte vi ska jämföra oss med tyskland,,men däremot ta lärdom,, dom har en helt annan erfarehet,,när platsen kom in officiellt på våran lista så har besök ökat markant,,ja gillar det,,

i morse stod där ett 10-tal bilar,,uppställda på rad,,precis som de skall vara,,de kanske står nåt på den nya anslagstavlan,,eller också har man tagit åt sej den kritik som framkommit,,

hur som helst,,vi kan ta lärdom av tyskland,,aldrig fel att lyssna på en läromästare,,men ja har också ideer själv,,som ja vill förverkliga ,,om man inte backar ur:D de har ja ju gjort femtielva gånger,,ja ber om ursäkt för det,,hejs,,

F

F.d. 17941

Guest

Bästa klubbmedlemmar Lasse J och Teddi !
Jag håller fullständigt med om att benämningen stellplats är helt rätt , för min del , bara detta att komma överens om vad det ska heta är utmärkt - en framgång i den här debatten, Själv tycker jag namnet Ställplats är utmärkt , ordet har blivit vedertaget över hela Europa , MEN kunde specifiseas ännu bättre, någon av er tar upp prissättningen , den bryr jag mig inte om , men väl vad ställplatsen har att erbjuda. Lasse J talar om att han söker information om ställplatsen i förväg , inan han besöker den , det är det jag vill få fram genom , information på exempevis den här tråden , få information om latrintömning , färskvatten , kordnater , vägbeskrivning o.s.v. Vist har vi olika behov av information , men alla är inte lika kloka och resvana som ni båda , många av våra klubb, medlemar är nyblivna husbils ägare , prövar kanske för första gången i år att köra utanför Sveriges gränser , inte har någon erfarenhet av trafiken ute på det Europejska väg nätet , hade man enhetliga benämningar på saker och ting skulle det underlätta för många där ute , ni med den stora kunskapen om vad det eller det betyder får ha översende , om en Italienare kommer till Sverige och ser skylten " nattparkering " blir det ett fruktansvärt " slående " i palöre och han får säkert inget svar ändå ! Hade det stått Stellplats , tror jag inget problem uppstått. DÄRFÖR BORDE VI ARBETA FÖR ETT MER EUROPEJSK SPRÅK INOM HUSBILS ÅKANDET EN STANDARDISERING genom samarbete med andra klubbar och organisationer , även om vi har de som klarar sig utom den här kunskapen inom klubben ! Men vi måste börja någonstans , så varför inte med språket , då får vi oss " försigstare " kanske vara tysta och lyssna på andra som behöver råd och dåd !
Lasse.....:wink:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Det är väl något man kann få Rmf att jobba med när dom kommer igång.

F

F.d. 17941

Guest

Förlåt om en okunnig person frågar R m f = rätt mental fallenhet eller ???
Lasse.....:)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Lasse: Ställplats eller Stelplatz eller annan variant på stavningen, har anammats i större delen av Europa, så varför ändra på den beteckningen. Innehållet på platsen, liksom parkeringstiden, kan variera högst avsevärt och det är upp till var och en att ta reda på.

D

Deleted member 11118

Guest

RMF = Riksförbundet Mobil Fritid

T

Teddi

Guest

haha totte:pgott skrivet,,själv är ja inte de minsta resvan,,ja lovar,,men lite åka blir de ändå,,ställplats!!! de kan vara vad som helst #ställ bilen på en plats#,,
dom platser som är gratis har störst besöksfrekvens,,utav nån anledning:p ock ja återkommer gärna till smarholmen,,ja bor där,,träffar åkare där,,ock försöker så gott de går att visa att det är vi--ni som står där som avgör om vi får detta framöver,,

framtidens ställplats,,

ett totalt självförsörjande vad gäller bilen,,
solceller..
sog.latrintank,,inga kemikalier behövs,,

ock den absolut enklaste #latrintömning# som består av ett lock på marken,,rakt ner i befintlig avl--ledning,,det billigaste ock bästa alternativ för tömning,,tänk så många ställen som kan sponsras på detta sätt,,
under sommarhalvåret behövs bara ett hål i marken,,hbk sponsrar,,vi får stå där,,ståplats:D

med dagens moderna bilar så klarar man sej enbart med att bli av med toa-tanken,,

ja tror starkt på detta,,nån annan på nåt annat naturligtsvis,:p

men RMF dom kan väl slänga sej i väggen,,eller??:D

T

Teddi

Guest

en annan viktig sak,,de kommer ju att bli lag på toatömning i alla hamnar i sverige,,ja har ingen kläm på om de redan börjat i västerhavet eller ej,,

så många småbåtshamnar de finns,,som kanske inte har den ekonomi att dra igång detta själva,,där finns ju hur mycke plats som helst,,vi kan ligga steget före,,genom att vara med från början,, men pengar rent generellt till detta ,,de har ja ingen hum om direkt,,

men däremot att medlemsavgiften fortsätter som vanligt,,ock då finns de bra förutsättningar att medverka till både nya ställplatser ock ett gott miljötankande framöver,,

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vissa hamnar har ju redan avloppssug, men om vi kunde vara med när det nyinstalleras borde det gå att placera den så att den kan fungera även till husbilar, är det någon som vet mera? :)

T

Teddi

Guest

ja såg en sådan på hyppelns hamn för nån månad sen,,men den va stängd,,ock fick reda på att den i första hand är till båtar,,
men för att vi ska betala samma som gästbåtar så måste vi ju ha samma förutsättningar,,annars en prissänkning-eller töm på toalett,,

men en tömning rakt ner i en avl-ledning kan ju inte kosta mycket,,då tänker ja på bussbolag också,,nog så viktigt för kommuner,,
detta ligger ju frostfritt från början,,skall man ha tillgång till vatten ihop med detta så blir ju de helt andra pengar,de e ju inte säkert att de ligger i hop med avloppet,

sen ska de ju hållas frostfritt o event,,stängas av för vintern,,de behövs ju inte med #ett hål i marken#:p

Toppen