• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ställa av husbilen

F

F.d. 53498

Guest
Vi åker till Spanien i mitten av oktober och räknar inte med att vara tillbaka innan mitten av april. Jag funderar på att ställa av bilen under den tid vi inte är i Sverige. Vad sägs om det sättet att spara dryga 3000 kr.
Självklart skall vi ha full försäkring under tiden.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Hej AndersO, menar du att du kör ner med bilen eller du flyger?

Jag ställer också av min bil om jag inte använder den på drygt en månad eller mer.
Då kostar ju en helförsäkring utan trafikdelen (även kallad garageförsäkring) bara runt 25:-/månad och som sagt ingen skatt.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Vi ska åka och bo i bilen. Vi kommer säkert att köra med den ibland i Spanien också så vi ska ha helförsäkringen i drift. Svensk bilskattelagstiftning gäller väl när jag kör bilen i Sverige, då kommer den att vara påställd. Men i tyskland-frankrike-spanien? Nån som vet?
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Hhhmm, låter riskabelt att ställa av den om du skall använda den...

Jag kan inget om olika länders trafiklagstiftningar, men att köra med en bil som inte är inregistrerad i något land låter farligt, även om man har helförsäkring.

Står där inget i villkoren att ev. ersättning kan minskas eller försvinna helt om man begår trafikbrott? Det är det ju om man kör med en icke registrerad bil.

I Sverige får man ju i princip inte köra alls med ett avregistrerat fordon, förutom för verkstad eller bilprovningsbesök.

Men som sagt jag har ingen detaljkunskap om detta, mycket intressant fråga, kanske andra som kan juridiska aspekter på detta.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Jag tror inte heller på idén...
Dels för att ett avställt fordon inte får brukas (annat än för närmast lämpliga färd till bilprovning), dels för att försäkringsbolaget kommer att meddelas automatiskt vid avställningen och då kommer det nog inte att vara möjligt att ha bilen helförsäkrad längre.
Det betyder att Du skulle kunna få riktigt stora problem om det skulle hända en olycka (murphys lag) och Du inte ens har en gällande trafikförsäkring.
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Om vi inte kör med bilen under 6 månader i Spanien. Då borde den kunna vara avställd. Om den skall vara helförsäkrad borde vara en sak mellan mig och vårt försäkringsbolag. Jag förstår inte riktigt varför den skall behöva vara skattad i Sverige,den finns ju inte ens här. Om nån känner till något om detta vore det intressant att veta det. Jag skall kolla med vårt bolag, vi har Caravanförsäkring.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Ja AndersO, nu är det lite annorlunda om du inte skall använda den alls.
Du skrev innan att du skulle använda den ibland.

Helt klart anser jag att om du inte använder den, då kan du ju ställa av den, oavsett var den då befinner sig.
Men som sagt, att köra en liten runde med den och du har den avställd, då har du nog bäddat för problem.
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Sv: Ställa av husbilen

Hej!

Har svårt förstå om det är möjligt åka till Medelhavet i 6 mån och stå på samma camping hela tiden, hjulen måste ju bli kantiga. Betala skatten och se lite fler platser än trakten runt La Manga.

Alla gör ju som dom vill men för oss låter det vansinnigt, fínns så många platser att upptäcka utmed spanska kusten och även i inlandet.

Menar inget illa med detta men har Ni en husbil så åk runt och kolla. Stå 6 mån. på samma ställe med husbil förstår vi ej, måste vara bättre med husvagn och bil. Rätta oss om vi har fel.

Vänligen B&K
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Det blir nog så i år också att vi kommer åka omkring. Förra året var vi runt b.la i Portugal, Bergen och Gibraltar, så blir det nog i år också. Vi skall nog också till Fortuna och bada varmbad också. Min fråga var mer principiell.

Personligen tror jag att det är så att en bil registrerad i ett annat land har skattefrihet i Sverige om man är här som turist och det är turisten som kör, eller blir körd av en svensk. Däremot får en svensk inte låna en utlandsregistrerad bil för eget bruk.Skattefriheten är/var kopplad till person, inte fordon. Så var det i alla fall förr. Troligen gäller samma regler också även i andra euländer. Den har kunskapen fick jag i och för sig långt innan vi blev medlemmar i gemenskapen.

Men som sagt som princip tycker jag frågan är intressant. Är vi 500 bilar utanför Sverige så kan vi gemensamt spara en hel del pengar om vi kan klura ut laglydigheten.
 
O

Oskar-543

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Hej!!!!!!!!!!!!!!!

Har man råd at åke til Spanien i 6 måneder så har
man også penge til Vejskatten så er man sikker på at alt er OK
ved et uheld i Dansk-Tysk-Fransk eller Spansk og
Politi tager kontakt med Svensk polis og de siger at Husbilen ikke får köre
så har man et problem som koster flere penge end vejskatten i Sverige
Vi stiller ikke vor Husbil af vi åker Syd på for 5. år til Nov.

Erik:spinny:
 
J

Jarn

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Jovisst Anders är det så med skattefriheten, det betyder ju omvänt att du slipper betala skatten i Spanien.....
Detta utesluter ju inte att man behöver ha bilen registrerad o skattad i hemlandet, även om man just för tillfället inte befinner sig där.

PS Jag har min bil försäkrad i samma bolag som du och trots att jag uttryckligen sa ifrån om att bibehålla helförsäkringen vid förra avställningen, så blev det automatiskt en garageförsäkring när de fick info från Vägverket om avställningen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Kolla med ert försäkringsbolag att er Garageförsäkringen gäller om man ställer av bilen i utlandet och bor i den. det är inte alla bolag som godkänner det. Godkänner dom så kan man ju ställa av den om man står still i någon/några månader, ställa på och köra runt, ställa av om man vill stanna länge någon annan stans, det funkar som i Sverige. I alla fall enl. mitt bolag, Motormännens tecknad före 2006 tror jag. Nytecknad gäller inte detta, då är man oförsäkrad.

Bertil HBK-556
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Ruth o Erik.

Det är i sig inte en ekonomisk fråga. Jag gillar i och för sig inte att betala för saker jag inte nyttjar. Jag gillar inte heller att tv licensen skall betalas när vi är bortresta. Om jag har SVT Europa får jag betala minst sagt ordentligt för den "servicen". Så vi har råd utan det är mer pricipilla frågan jag vill dryfta. Det blir en sådan här reaktion när jag upplever att vägskattesystemet försöker krama varje enkrona ur oss husbilsåkare. Kan jag snuva dem på några tusenlappar så sover jag i alla fall ganska gott.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av husbilen

Håller iofs med att om man inte utnyttjar något skall man ju inte heller betala för det .
Detta har ju vägverket uppmärksammat och debiterar alla som ställer på sina fordon med 100:-/gång .

Jag tycker ju lite också att när vi får betala vägtullar i andra länder för utom Tyskland så är det ju inte helt fel att dom även försökte suga ut dom utlänska turisterna och lastbilschafförerna på några kronor också i vägtull vid gränsen .

Som det nu är så har vi 6 bilar hemma som är skattade och försäkrade men inte används så mycket som man borde .
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av husbilen

Min svärmor bor i Spanien (Torrevieja) och har med sin bil dit ner. Innan hon körde ner den så kollade vi om hon behövde betala vägtrafikskatt i Sverige när den bara används i Spanien. Svaret blev JA, trafikförsäkringen hänger ihop med skatten så för att ha ett försäkringsskydd så måste bilen också vara inregistrerad i Sverige.

//Kicki
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Hej. Avställningsförsäkring får du ju utan att fordonet är skattat, om det sedan står avställt i Spanien eller hemma på garageinfarten spelar väl ingen roll, eller? Olle.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Ställa av husbilen

Kanske behövs en ordentlig genomlysning? Vägtrafikskatt i Sverige: Om jag ställer av bilen och inte betalar vägtrafikskatt, så borde väl försäkringen gälla utomlands! ??? Var finns logiken?
 
F

F.d. 6615

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Hej !
Tänk nu till lite,vi är med i EU.
Klart är att ni måste ha bilen skattad i Sverige.
Dessutom gäller inte försäkringen om den inte är skattad på rätt sätt.
Har man dessutom råd att leva i Spanien under så lång tid så undrar jag
varför man inta har råd med skatten.
Ett bra alternativ är ju isåfall att sälja husbilen och bo på hotell !!!!!!!!!!!!!!!!
Hälsningar Mats
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Ställa av husbilen

Tänk lite nu...vi är med i EU men har lite olika regler och inte ens samma pengar som nästan hela övriga EU.:twitcy:

Och skälet till avställning var ju inte ekonomiskt utan en ren principsak och den tanken är ju inte fel eftersom vår fordonsskatt ska ju bla underhålla det svenska vägnätet men om man inte använder det då..? För övrigt är systemet med fordonsskatt helt idiotiskt,det skapar bara massa aministrativa kostnader och krångel vid av och påställning.Fordonsskatten ska ingå i bränslepriset för att få ett enkelt och rättvist system.
 
Toppen