• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SSD Disk

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Wow...

Kan varmt rekommendera ett byte till SSD disk för att få en ny dator av en gammal!

En Acer Aspire One 522 med Windows 7 startar nu på 30sec.:msn_wink:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: SSD Disk

Jag har två gamla Acer Aspire som har blivit väldigt sega och egensinniga! Är det värt att byta till SSD-disk i dom i stället för att köpa nytt? Grafikkort kanske bör bytas samtidigt m.m. Intressant ämne!

Snåljappe

F

F.d. 29841

Guest

hej "Lasse"
Passsar den till alla bärbara datorer?
"tutar" om en dryg timma, när jag åker förbi BH på väg mot Mora.
/Vidhem

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

SSD disk är kanon men tyvärr är den på tok för dyr om man vill ha en med lite lagringsutrymme.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

128GB runt 1500kr tycket jag är en större investering än att köpa ny PC...

De är kompatibla med SATA 2 & 3.

Kanske skulle vi ha en liten PC träff där vi byter lite diskar och minne... :msn_laugh:

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

hej "Lasse"
Passsar den till alla bärbara datorer?
"tutar" om en dryg timma, när jag åker förbi BH på väg mot Mora.
/Vidhem

Ja du... lite avis på att du ska till Mora när vi måste jobba här!

Roligt att du tutade just när jag skrev detta :msn_wink:

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej Lasse1

Din idé med en träff för utbyta kunskap om datorer och då kanske baka in läsplattor och digital fotografering skulle vara intressant. Jag är själv osäker i dessa frågor men vill gärna lära mig mer.

Kjell Thornbratt

F

F.d. 10432

Guest

Instämmer med Kjell, en brett upplagd IT-träff för husbilsägare vore kanon. Den borde samla många deltagare och sannolikt en hel del leverantörer. Men det låter också som ett betydande företag att organisera den.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Vad roligt att du har samma datortyp som jag. Plockade du isär datorn själv? Minnet på 1 GB är på tok för lite. Det skulle jag också byta om jag kom åt. Datorn verkar vara lite skör att demontera. Medan jag funderar kommer det snart en ny utgåva med billig dator.

Hälsningar
Jan-Evert

I

Ice-Man

Guest

Det behöver inte bli så dyrt för var och en att se sin dators glansdagar. Att klona en disk från den som sitter i till en ny SSD är kanske inget vem som helst klarar ut i en handvändning. Ibland får man dock med program som rätt enkelt kan överföra all data. Vid kloning får man dessutom med sig "en massa gammalt skit" som kan påverka prestandan.

Mer minne (om man har för lite i datorn) är också en ganska väl värd investering.

Den enskilt billigaste lösningen är att spara undan alla grejor som man vill ha kvar och sedan göra en fabriksåterställning som raderar rubbet och installerar om Windows i det skick dator var när den var ny! Återställningsprogrammen brukar idag vara väldigt enkla att handha!

Kommer du ihåg hur snabb din dator var när den var ny? Är du du som blivit snabbare eller datorn som blivit långsammare? :)

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Vad roligt att du har samma datortyp som jag. Plockade du isär datorn själv? Minnet på 1 GB är på tok för lite. Det skulle jag också byta om jag kom åt. Datorn verkar vara lite skör att demontera. Medan jag funderar kommer det snart en ny utgåva med billig dator.

Hälsningar
Jan-Evert

Hej Jan-Evert
Lite mer minne gör susen!
Det är lite pillrigt att byta men jag kan hjälpa dig om du vill.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Det behöver inte bli så dyrt för var och en att se sin dators glansdagar. Att klona en disk från den som sitter i till en ny SSD är kanske inget vem som helst klarar ut i en handvändning. Ibland får man dock med program som rätt enkelt kan överföra all data. Vid kloning får man dessutom med sig "en massa gammalt skit" som kan påverka prestandan.

Mer minne (om man har för lite i datorn) är också en ganska väl värd investering.

Den enskilt billigaste lösningen är att spara undan alla grejor som man vill ha kvar och sedan göra en fabriksåterställning som raderar rubbet och installerar om Windows i det skick dator var när den var ny! Återställningsprogrammen brukar idag vara väldigt enkla att handha!

Kommer du ihåg hur snabb din dator var när den var ny? Är du du som blivit snabbare eller datorn som blivit långsammare? :)

Så kan man se det... men jag menar nu att även en helt ny PC blir en helt annan upplevelse med SSD :msn_wink:

Många datorer är ju som man vill ha dessa efter att man nu lagt in de program mm man vill ha, de små som min Acer 522 är ett bra exempel på det.
Nu använder jag den lika gärna som min kraftigare pc.

I

Ice-Man

Guest

Japp, en ny PC med SSD är mumma! Jag bytte en stationär pc på jobbet för ca 1 år sedan och stoppade då i en SSD och den är fortfarande en riktig "speed demon".
Gjorde likadant hemma med en bärbar, men den var INTE rolig att byta disk på - det fanns nämligen ingen lucka under. Fick skruva ner den i molekyler för att byta till SSD. Dessutom var det nog den sämsta HP-dator jag någonsin ägt trots att den har riktigt bra specifikationer på pappret. Tangenter som flög sin kos redan första veckan, överhettningsproblem trots en sval SSD etc etc... Inte alls den HP-kvalitet man är van vid...

Det som brukar ge bäst prestanda utan större ingrepp eller ominstallationer är som jag tidigare nämnde mer minne. Det kostar inte många kronor men brukar ge en ordentlig skjuts beroende på vad man utgår ifrån!

F

F.d. 58541

Guest

Jag kan rekommendera att köpa System mechanic på Dell. se.
Detta program håller ordning på din dator och rättar till fel och brister som uppkommer när man använder datorn registerfel, hårddiskfel, m.m.

Jag använder detta program på mina 3 datorer.

/Bosse

I

Ice-Man

Guest

På en seg dator gör inte registerrensningsprogram av den typen speciellt mycket skillnad i förhållande till att uppgradera hårdvaran.
En ännu effektivare rensning är ju att återställa datorn till nyskick mha systemåterställning, men det innebär ju såklart en del arbete att först flytta sitt data och sedan lägga tillbaka det igen.. Räknar man bort tiden som åtgår så är det ju dock gratis och synnerligen mycket effektivare än vilket köpeprogram som helst.

F

F.d. 58541

Guest

Även om man ominstallerar datorn, när man börjar använda den igen, så skapas det succesivt fel i datorn som löpande behöver rättas till, ta bort en massa skräpfiler, komprimera filer m.m.

Jag har en helt ny dator som jag omgående installerade detta program, det hjälper mig att hålla datorn i nyskick hela tiden,när jag installerade det på mina äldre datorer som var slöa, efter att jag hade kört igenom programmet så märktes en avsevärd skillnad, jag är väldigt nöjd med programmet.

Det finns ett liknande program som kan laddas ner från PC för allas hemsida, programmet heter advanced system care pro 4, det är gratis.

/Bosse

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

En ssd-hd är tycker jag det bästa sättet att trimma datorn.

Men de går ju med enkla medel att snabba upp en trött Pc med lite städning.

Avaktivera onödiga program
Skriv "msconfig"i körfältet i startmenyn och klicka ur bock-rutorna bredvid de program du inte behöver.
Visar det sig efteråt att något av programmen faktiskt behövdes klickar du bara i rutan igen nästa gång datorn slås på.

Sök efter Adware (spionprogram, reklam cookies)
www.lavasoft.com kan man ladda ned en fri version för hemmabruk. Låt programmet genomsöka datorn och ta bort alla ovälkomna filer.

Defragmera
Skriv "defrag" i kör-rutan under startknappen i Windows XP.
Kör du Windows Vista eller Windows 7 kan du visserligen starta defragmenteringen manuellt, men i normala fall körs den automatiskt med jämna mellanrum.

Skapa mer utrymme
Kopiera bilder, filmer, musik och dokument till en dvd-skiva eller en extern hårddisk. Ta gärna två kopior. Radera sedan originalen för att spara mer plats.

Städa skrivbordet från filer, bilder m.m
Undvik Windows Vista som dras med barnsjukdomar gradera upp till windows 7
Lycka till!

/Bosse

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det känns som att mera arbetsminne är ett betydligt effektivare sätt att trimma en dator än en snabbare hårddisk? Om man har mycket arbetsminne arbetar ju hårddisken mindre eller inte alls?!

Senast ändrad:
A

Amatören

Guest

128GB runt 1500kr tycket jag är en större investering än att köpa ny PC...

De är kompatibla med SATA 2 & 3.

Kanske skulle vi ha en liten PC träff där vi byter lite diskar och minne... :msn_laugh:

:msn_laugh: Husbilsklubbens eget lilla dreamhack :) Här byter vi inte bara filer utan hela diskar. Kan nästan se det framför mig en träff där långborden går under markiserna och nätverkskablarna snor sig runt gasolgrillarna.

Var skriver man upp sig?

Toppen