• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sprut från vattenpump

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Vattenpumpen är monterad i tanken och den styrs av kontakter i blandarreglagen. När pumpen går igång sprutar det vatten från ovansidan som om det fanns en läcka. Eftersom det sprutade inuti tanken brydde jag mej inte om att felsöka, men har efteråt funderat på om det är normalt för ett sådant system, eller är det finns en läcka?
ERIKP

Peter Rydh

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2025
Sv: Sprut från vattenpump

Nu vet jag inget om just din pump men dränkbara bensinpumpar brukar ha ett mindre hål på ovansidan så det kommer bensin ur så jag kan nog tänka mig att allt är enligt ordning!

//Rydh

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Hålet skall troligen vara där för att pumpen skall fungera klanderfritt och påverkar inte funktionen negativt.

I dränkbara pumpar kan det bildas en luftficka runt pumphjulet om tanken varit helt tömd.

I luftfickan snurrar pumphjulet fritt utan att få "grepp" om vattnet. Med hjälp av det lilla hålet så kan någon luftficka aldrig bildas.

F

F.d. 52908

Guest

Hej. Hade samma problem, som sedan visade sig inte va ett problem utan att denna konstruktion ska funka på detta vis. Svaret jag fick var från husbilsleverantörens verkstad.
/sören

Toppen