• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spritkök i husbil?

F

F.d. 28368

Guest
Jag är nyfiken på om det är någon som använder spritkök i husbilen.

Funderar på att använda ett Origo 3000, med 2000 W brännareffekt.

outdoorexperten.se Origo 3000

Spritköket kan regleras och respektive brännare kan fyllas med 1,2 l sprit, vilket jag tycker borde räcka ett tag.

Manual för Origo 3000

Spritköket fungerar i båtar och borde enligt mitt tycke även kunna fungera i husbil. Anledningen till varför jag funderar på ett spritkök är att jag hade tänkt mig att skippa gasol helt och hållet.

Om jag använder ett spritkök som inte är inbyggt skulle jag även kunna använda det för matlagning utanför husbilen under fina dagar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spritkök i husbil?

Jag hade ofta Origo i mina båtar förr och när jag gick över till husbil har jag fortsatt med det. Fungerar utmärkt om man köper bra sprit! Inga problem med det i Sverige i båthandeln. I Spanien var det väldigt svårt att hitta bra sprit till köket; mycket lättare att få tag på sprit till kocken!

Jag skulle inte vilja ha en gasolinstallation i bodelen! Gasolpannan till värme och varmvatten har jag bak i garaget bakom en "tjock" vägg!

Jappe
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Spritkök i husbil?

Förr när jag tältade så köpte jag alltid spriten i Danmark ren och bra sprit inget sot.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Spritkök i husbil?

Brukade använda metanol - inget sot.
Ventilation är viktig!
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Spritkök i husbil?

Jag hade ofta Origo i mina båtar förr och när jag gick över till husbil har jag fortsatt med det. Fungerar utmärkt om man köper bra sprit! Inga problem med det i Sverige i båthandeln. I Spanien var det väldigt svårt att hitta bra sprit till köket; mycket lättare att få tag på sprit till kocken!

Jag skulle inte vilja ha en gasolinstallation i bodelen! Gasolpannan till värme och varmvatten har jag bak i garaget bakom en "tjock" vägg!

Jappe

I mitt gamla jägarkök brukade jag använda rödsprit med 10% vatten för att minska sotningen. Vad är bra sprit för spritköket?

För värme och varmvatten hade jag tänkt att använda parkeringsvärmaren (Eberspächer/Webasto vattenvärmare). Som kyl hade jag tänkt att använda en 12v kompressorkylbox.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spritkök i husbil?

Båttillbehörsaffärerna har rätt sprit, sotar inte alls!

Jappe
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Spritkök i husbil?

Hej
Ursäkta en dum fråga men varför sprit istället för gasol ??
Torotor/Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Spritkök i husbil?

Hej
Ursäkta en dum fråga men varför sprit istället för gasol ??
Torotor/Torbjörn

För mig handlar det om, att gasolflaskor tar mer plats, att det blir krångligt med olika gasolflaskor när man åker i olika länder, att det alltid går att få tag på sprit (även om den inte är helt optimal och kanske sotar lite mer), att det finns risk för gasläckor, att gasolinstallationen bör läcktestas regelbundet, att jag inte vill ha en fast installation för att också kunna laga maten ute i det fria (går visserligen att ordna med bärbar gasolspishäll också).

Tänkte bygga köket med ett löstagbart spritkök som kan ersättas med en elektrisk spishäll när man är uppkopplad på 220v.
 
F

F.d. 28368

Guest
Sv: Spritkök i husbil?

Båttillbehörsaffärerna har rätt sprit, sotar inte alls!

Jappe

Vet du vad det är för speciellt med denna sprit? Har du tillgång till innehållsförteckningen? Är det etanol eller metanol? Hur mycket vatten innehåller den?
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Spritkök i husbil?

Angående ventilationen så är väl behovet av syre det samma oavsett bränsle och därmed viktigt att alltid ha ventilation som ej går att stänga (krav vid regbesiktning)

Tror dock att spriten ger betydligt mer vattenånga vid förbränning och det kanske kan tala för ytterligare ventilationsbehov?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spritkök i husbil?

En annen sak som og krever ekstra ventilasjon er bruken av metanol i spritkjøket - dampen (ånga) av metanol er giftig. Dette er årsaken til de lukkede beholderne som benyttes av Efoy til brenselscellene, ingen damp skal slippe ut.
Dampen av etanol er ikke like farlig, men kan gi utslag ved en promillekontroll.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spritkök i husbil?

Origoköket skall ha ren etylalkohol (96%), inte metylalkohol. Jag fick ett dåligt råd i Spanien och köpte ALCOHOL METILICO (metanol) i stället för ALCOHOL ETILICO (etanol). Lite osäker på stavningen, är jag. Effekten blir betydligt sämre med metanol än med etanol. Etanol finns på Pharmaciorna som tvättsprit i både Spanien och Portugal. Det kan vara svårt på vissa ställen att köpa enlitersflaskor. En del affärer har bara mindre flaskor, vilket gör att det blir dyrare och omständligare.

Alltså: Etanol ska det vara, inte metanol. Metanolen lär dessutom avge giftiga gaser vid förbränning!

Jappe

PS. I Sverige är det svårt att köpa ren etanol på grund av politiskt förtryck (Systembolaget) och alla har ju inte tillgång till hemkört som borde fungera utmärkt i det här sammanhanget. Båttillbehörsaffärerna säljer en lagom förgiftad, politiskt korrekt etanol som fungerar bra. Mycket billigare och bättre söder om Sverige, dock!
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.708
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Spritkök i husbil?

Under våra långturer på MC använder vi av förklarliga skäl alltid spritkök (det änväds även vid strömavbrott)

Ett bränsle som är helt sotfritt och ger bra effekt är "Tenol". Det är av samma typ som "rödsprit" fast det är betydligt renare.

Även "rödsprit" går utmärkt att elda med men det sotar ner kastrullerna, man kan dock som som påpekas i tidigare inlägg blanda i 10% vatten i "rödspriten" och då upphör i stort sett sotningen, fast effekten sjunker också med 10%

I båten har vi under mer än 30 år använt ett Origo 3000 kök, där har ena brännaren varit fylld med ren rödsprit och den andra med rödsprit med 10% vatteninblandning.

Något att tänka på vid användning av Origo 3000 kök är att man lägger på locket över behållaren när man använt köket, annars dunstar en stor del av spriten bort.
 
Toppen