• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spriten har tagit slut - katastrof!

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag slängde ut gasolugnen i resebilen och satte in ett riktigt Origo spritkök. Jag trodde inte det skulle vara något problem att köpa sprit i Tyskland så jag stegade in på apotheket och bad om lite sprit. Det visade sig att det enda de kunde erbjuda mig var en 70%-ig parfymerad smörja som spisen absolut inte hade godkänt.

Katastrof! Vad göra? Har Tyskland blivit någon sorts U-land? Kan man inte fournera sina medborgare vanlig etanol?

Jappe
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sptiten har tagit slut - katastrof!

Hva med byggemarked? Teknisk sprit, tilsvarende t-rød med og uten farge.
Ellers fungerer det og med en billig vodka eller rom - velg den med høyest % verdi. Litt guffen tilsats i E85 - 15% hydrokarboner, men også den burde fungere i kjøket.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Sptiten har tagit slut - katastrof!

80% Stroh! Tror en må til Østerike for den, det var i alle fall slik før, 70% utgaven finnes de fleste steder. Dobbelkorn finnes og i 70% samme gjelder enkelte vodka varianter.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Sptiten har tagit slut - katastrof!

Jag slängde ut gasolugnen i resebilen och satte in ett riktigt Origo spritkök. Jag trodde inte skulle vara något problem att köpa sprit i Tyskland så jag stegade in på apotheket och bad om lite sprit. Det visade sig att det enda de kunde erbjuda mig var en 70%-ig parfymerad smörja som absolut inte spisen hade gillat.

Katastrof! Vad göra? Har Tyskland blivit någon sorts U-land? Kan man inte fournera sina medborgare vanlig etanol?

Jappe

Hur tänkte du nu gasol är det renaste som finns, håkan
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Sptiten har tagit slut - katastrof!

Jag brukar köpa 96% Etylalkohol i Bordershop med mig hem. På etiketten där står det "Strong Alkohol".

52754_Strong_Alcohol.jpg


Strong Alcohol 96% 0.50 - Banneke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Sptiten har tagit slut - katastrof!

Hur tänkte du nu gasol är det renaste som finns, håkan

Gasolugnen tog för mycket utrymme. Dessutom hade jag gasolskräck på den tiden beroende på att jag kom från båtvärlden och hade sett några otäcka båtbränder. Origospisen är bra! Får den bara lite sprit emellanåt så sköter den sig exemplariskt!

Jag hade samma problem i Spanien för något år sedan, innan jag upptäckte att 96%-ig etylalkohol finns i varenda livsmedelsaffär till ett mycket trivsamt pris. Samma som den tvättsprit som sockersjuka använde på min tid. Det hette sockersjuk på den tiden men döptes senare om till diabetiker eftersom Livsmedelsverket inte tyckte om namnet. Allmogen skulle av någon anledning inte upplysas om att sockersjuka och fetma ofta beror på för stort kolhydratintag (socker).

Jappe
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

Det finns dock en fara med spritkök, då det brinner & solen skiner på det så syns inte lågan. Min svägerska hade ett spritkök i sin båt & när hon kokade potatis så trodde hon att spriten tog slut & fyllde på. Resultatet blev en explosionsartad brand & hon blev svårt bränd. Med tanke på att "drickat" är slut så kanske du kan fråga i en sportaffär om dom har eller vet var & vad man köper sprit till ett Trangia-kök.

Bennie
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

Ja, just det. Ett sådant kök hade vi med oss när vi tältade lite varstans i Europa för mycket länge sedan. God idé! Tack!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

Det var ingen dålig sprit. Läser man bruksanvisningen blir man ju mörkrädd. Det skrivs att flaskan innehåller gas bl.a!
Brennstoff „Brennspiritus“

Reiner Spiritus: verdünnt man ihn mit 10% Wasser, rußt er weniger an Topfböden.

Technische Angaben:
Inhalt: 1 l
Achtung: Gefahrguthinweis !!!
  • H225 Flüssigkeit und Dampf leicht entzündbar.
  • H319 Verursacht schwere Augenreizung
  • P102 Darf nicht in die Händen von Kindern gelangen
  • P101 Ist ärztlicher Rat erforderlich, Verpackung oder Etikett bereithalten
  • P210 Von Hitze/Funken/offener Flamme/heißen Oberflächen fernhalten. Nicht rauchen
  • P280 Enthält Gas unter Druck; kann bei Erwärmung explodieren
  • P305 Bei Kontakt mit den Augen
  • P351 Einige Minuten lang behutsam mit Wasser ausspülen
  • P338 Eventuell vorhandene Kontaktlinsen nach Möglichkeit entfernen. Weiter ausspülen
  • P337 Bei anhaltender Augenreizung
  • P313 Ärztlichen Rat einholen / ärztliche Hilfe hinzuziehen
  • P501 Inhalt / Behälter einer Entsorgung als Sonderabfall zuführen
Varför kan inte det rätta namnet användas så man vet vad det är för någonting? Etanol eller etylalkohol.


Tack för hjälpen!

Jappe

PS. De har en filial i Hamburg som stänger kl. 20.00 på lördagar så jag sticker dit i morgon. Bara jag inte stöter på McLains som tydligen är i Hamburg för då kanske man hamnar på ställen med promiskuösa människor!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

Angan av ren etanol eller etylalkohol (samme produkt) er en meget brennbar gass og trykket kan bli høgt :D. Min tolkning av farelisten og behandlingspunkter stemmer bra med etanol over 80%
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

Med andra ord, man kan bli rejält berusad bara genom att inandas ångorna!

Säkrast att röka utomhus!
 

ÖBG56

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
12686
Medlemskap
2024
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

HEJ, campade bredvid en norrman för flera år sedan. Han använde koncentrerad spolarvätska i sitt Trangiakök. Fungerade perfekt. Kanske något att prova.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

Konsentrat for spolarväska innholder ofte store mengder etsnol, metanol eller propanol. Alle variantene brenner men jeg ville ikke bruke dette grunnet de andre sakene som er i konsentratet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

Jag vaknade i morse kl. 6. Anledning: pannan vägrade starta. Kallt, så jag åkte hem.

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

Synd! Jag som trodde du skulle komma och dra en reepah...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Spriten har tagit slut - katastrof!

Spanien har Europas bästa sprit - för spritkök och finns att köpa i varje livsmedelsaffär billigt. Tvättsprit, ren etylalkohol utan tillsatta gifter. Tysk Brennspiritus är full med obehagliga tillsatser, ungefär samma som finns i luften i Stenungsund. Toluen, bensen m.fl.

Min gasolskräck har släppt på senare år. Gasledning finns framdragen till köket - kanske byter ut spritköket till ett gasolkök! Häpp!

Jappe

PS. Mitt spritkök, Origo, fungerar bra men eftersom etylalkoholen hanteras så illa av många länder i Europa, inte minst i Sverige så är svårigheterna att hitta bränsle för stora! Min gamla "apparat" sålde jag till en polischef i Halland för många år sedan. Hade varit bra att ha idag! :D
 
Senast ändrad:
Toppen