• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Språk

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Vi har nu varit i Spanien och Frankrike i 3 veckor och är precis hemkomna, jätte skönt och trevligt förutom rånförsöket i Frankrike när vi var på väg ner till Spanien.
Jag upplever att Spanien under det senaste årtiondet försöker lära sig mer engelska framförallt bland ungdomarna, men i Frankrike står språkbarriären stilla..jäkligt svårt om man inte kan franska, och detta är år 2012, konstaterade detta på ett par campingar som vi tog in på..vilka erfarenheter har ni andra av detta?

Mvh
Pilot

Ps. För övrigt är Frankrike ett jättefint land med stor omsorg för husbilsturismen, klart ledande i moderna europa.

Bosse

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Språk

Hej!

Jag instämmer det är väldigt svårt att få en fransman att tala något annat än franska.
I övrigt är det ett fint land att åka i. Men språket ställer till problem om man inta kan franska.

/Bosse

F

F.d. 53528

Guest

Jag upplever nog att engelskakunskaper och viljan avsevärt förbättrats de senaste 5 - 10 åren. De campingar vi varit inne på har haft personal som talat engelska de senaste åren. Vi var inne både på SFR butik och postkontor under sommaren - inga problem. Men det är en knagglig engelska på vissa ställen, men bara viljan finns. Min fru talar bra franska, men det händer att hon får engelska till svar ;)
Kanske beror det inom vilka områden man åker i Frankrike?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag har upplevt, att om man startar med något som liknar franska, så har dom lättare för att därefter försöka sin engelska. Kan det månde vara blyghet?

Birglas

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2025

Vi kan ingen franska men har rest i Frankrike flera gånger utan problem. Det går bra med teckenspråk om man inte är blyg. Fransmännen är bra på det. Vi har t ex fått oombedd hjälp att välja vin i ett snabbköp. Hittade honung med hjälp av "bzzzzzzzz" mm.:D

F

F.d. 5080

Guest

Jag har hört från flera vänner som varit där, att om man bara försöker, typ "Bonjour" o.s.v. så tycker lokalbefolkningen att du är en människa som försöker, o då verkar det hela att släppa.:)

P.S. Håller mig till dom nordiska länderna än så länge, men vänta bara......

Lycka Till!

//Lasse Kba

D

Deleted member 11118

Guest

Har under de senaste 15 åren varit i Frankrike vart år, det där med engelska har blivit bättre men det beror säkert också på var du är. Längs medelhavet är nog engelskan mer utbrett ärn t.exp i Bourgogne eller i de små byarna i det inre Frankrike. Nu kan iofs min hustru franska mycket bra så vi har inge problem. När min far levde åkte han till medelhavet med bil några gånger med sin sambo, ingen kunde mer än skånska, men de klarade sig med teckenspråket och skånskan. De var i 70 års åldern, klarade de sig klarar sig alla som inte kan språk i att åka utomlands och speciellt till Frankrike. Låt inte språkkunskaperna stå i vägen. Ta bilen kör ut och upplev andra kulturer och framförallt ha kul.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Google Translate i smartphonen så klarar man alla bökiga situationer!

Så länge man är artig mot en fransman så löser sig det mesta! :)

387158_10151017002444247_2006681603_n.jpg

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

När jag läser dessa trådar så rinner långsamt en tanke upp i min arma skalle! Varför skulle fransmännen och franskvinnorna tala engelska? Dom bor ju i faktiskt i Frankrike och inte i England!

I turistområden gäller andra regler!

Jappe

F

F.d. 52945

Guest

När jag läser dessa trådar så rinner långsamt en tanke upp i min arma skalle! Varför skulle fransmännen och franskvinnorna tala engelska? Dom bor ju i faktiskt i Frankrike och inte i England!

I turistområden gäller andra regler!

Jappe

Nej varför skall man lära sig andra språk, helt onödigt????

//Pilot

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Varför skulle fransmännen och franskvinnorna tala engelska? Dom bor ju i faktiskt i Frankrike och inte i England! I turistområden gäller andra regler! Jappe

Jag kom att tänka på att före kriget var tyska obligatoriskt i skolan och efter blev det engelska. Trots detta tragglade jag tysk grammatik under flera läsår. Något sitter kvar men jag önskar att tyskarna kunde placera verben på rätt ställe!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Endast Frankrike fransoser har och eftersom franska är ett världsspråk och Paris är världens medelpunkt så förstår man ju att längtan att lära sig utrikiska språk inte är så stor! Sedan beror det ju på vilka kretsar man rör sig i och eftersom jag gärna söker mig till bildat folk så brukar vi inte ha några problem att konversera på franska, tyska eller engelska! :D :D :D

Jappe

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Jag kom att tänka på att före kriget var tyska obligatoriskt i skolan och efter blev det engelska. Trots detta tragglade jag tysk grammatik under flera läsår. Något sitter kvar men jag önskar att tyskarna kunde placera verben på rätt ställe!

Tänk om de kunde räkna utan att vända bak och fram på siffrorna. Men det är likadant i Danmark med "kalvfärs" mm.

Per-Åke

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Nej, jag glömde inte latin! Folk är så dåliga på latin nuförtiden så det är ingen idé att försöka ens! :D

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Inga problem idag om man har appen översätt!
Trots att jag läste latin en hel termin tror jag att Google klarar det bättre.

Non, non immemor Latine! Tam malum ut homines Latine non est in loco vel tempore conantur!
Jappe

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Varje fransman med den minsta självaktnig anser att inget annat språk slår franskan i precision och skönhet.
Och hör se´n!
//W

Toppen