• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spisreglaget

A

Annes

Guest
Har en Dometic-gasspis med 3 platser. Gastillförseln är fungerande till dessa, men då
jag släpper trycket på knappen/reglaget slocknar gaslågan på en av platserna. Detta oavsett hur vredet är ställt dvs på mindre eller större låga/mer eller mindre gastillförsel.
Sålunda kan jag ju stå där och hålla in knappen och få värme under grytan, men .....
Vad an detta ni alla kunniga på detta utmärkta forum. En an är ny på området med husbil
så det blir väl fler frågetecken. Tack för svar !
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spisreglaget

Det är en säkerhetsventil
Skulle gasen blåsas ut så kallnar ventilen och gasen stängs av.
Därförnär du sätter på spisen så mzåste du hålla iine knappen till ventilen har blivit varm.

Denna ventil består av en liten bubbla som leder ett tryck ifrån lågan till säkerhetsventilen.
Med stor säkerhet så har du en läcka i denna ventil då blir det inget tryck av värmen och du får hålla knappen nere.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Spisreglaget

Vanligtvis består tändsäkringen av ett termoelement och en magnetventil. När "pinnen" vid lågan värms upp, levererar den en spänning som räcker till för att hålla magnetventilen öppen. Man kan, mycket försiktigt, justera läget på "pinnen" vid lågan. Den ska normalt vara max. 3 mm från brännarplattan och spetsen ska sticka upp 5 mm ovanför brännarplattan.

Lycka till!
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: Spisreglaget

Hej

Kolla kablarna mellan tändsäkringen och vredet, det räckte med att jag vickade på anslutningen till vredet på undersidan för att det hela skulle fungera igen.

Lennart
 
A

Annes

Guest
Sv: Spisreglaget

Hej på Er från när och fjärran !

Fantastiskt att få svar på detta mitt spörsmål så snabbt och alla dessutom trovärdiga/
beaktansvärda. Kommer med Er hjälp att testa vart och ett under de närmasta dagarna.
Stort TACK för hjälpen och med tillönskan om En Glad Påsk !:music-icon:Annes
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Spisreglaget

Tack Annes för att du startat den här tråden och ni som har svarat. Ni inspirerade mig att gå ut och felsöka på min spis som har varit likadan sedan i höstas med en brännare som inte villa hålla ventilen till gasvakten öppen.
Svårt att komma åt. Tog bort frontpanelen, en sopig plashistoria som spricker nästan bara man tittar på den. Svårt att se, men det såg ut som en mekanisk anordning och inte elektrisk. Röret från brännaren låg precis intill gasröret och när jag drog bort det en bit från gasröret så fungerade ventilen.
Teori: Kapillärröret ligger mot gasröret och kyls av utav den kalla gasen. Okej, bara en teori men nu har jag tre brännare och kan steka korv, potatis och ägg samtidigt.

Vänta nu.... jag har ju bara en stekpanna...

Bilen är en LMC -00

Anders
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Spisreglaget

Kopparröret är faktiskt inte ett kapillärrör, utan den ena polen från termoelementet. (Röret är uppbyggt ungefär som en koaxialkabel, med den andra polen mitt i röret.) Anslutningen till själva magnetventilen är uppbyggd ungefär som en F-kontakt, och röret har samma potential som höljet på magnetventilen.

Själva termoelementet sitter i spetsen på "piggen" som går upp vid brännaren, så det är tveksamt om den lilla avkylning av kopparröret som den strömmande gasen åstadkommer skulle kunna påverka funktionen. Snarare har det handlat om en liten glappkontakt som försvann när du justerade rörets läge.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spisreglaget

Pålle, kan du da forklare den spis jeg har på bilen i Australia. Det er ingen el-tilkobling til denne og tenningen må gjøres for hånd. Sikkerhetsventilen ser ut som på de med elektrisk tenning. En metalstift som stikker opp i flammen og en tynn kobbersak til ventilen. Skulle tro det er samme mekaniske løsning (samme fabrikat på begge spisene - Cramer) og Juan sin beskrivelse virker for meg korrekt.
 

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Spisreglaget

Jag har tittat i bruksanvisningen för spisen (Cramer) och där kallar dom det för termoelement. I så fall så faller min teori att röret (elledningen) kyldes ner av gasröret och en ny teori är att det var glappkontakt. Ett termoelement har ju en varm och en kall ende och däremellan är det bara som en elledning som inte påverkas av temperaturen. Det gick som sagt inte att se hur det såg ut och nu har jag skruvat ihop allting och det fungerar så jag bryr mig inte. I alla fall så länge det fungerar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Spisreglaget

OK, Knut. Vi gör ett nytt försök.

Som bilden nedan visar, består tändsäkringen av ett termoelement (den långa "pinnen" längst ner till vänster) och en magnetventil (den lilla "burken" uppe till höger).

Förbindelsen mellan termoelementet kan antingen, som på bilden, bestå av en kabel (i det här fallet med flätat hölje) eller också är det ett helt kopparrör (uppbyggt ungefär som en koaxialkabel, med den ena ledaren mitt i röret) hela vägen från termoelementet till anslutningen (överfallsmuttern i kabeländan på bilden) till magnetventilen. (I det sistnämnda fallet är alltså den elektriska anslutningen "dold".)

Magnetventilen har ingen draglindning, utan endast en hållindning. När man trycker in spisreglaget öppnas ventilen och man kan tända gasen. När termoelementet blivit tillräckligt varmt (ca 15 sekunder) blir spänningen tillräcklig för att hålla ventilen öppen.

Skulle lågan slockna kommer spänningen från termoelementet inte längre att kunna hålla ventilen öppen, utan den stängs med hjälp av den lilla spiralfjädern.

Tändsäkringen är likadant uppbyggd, vare sig spisen tänds "manuellt" eller med piezotändare. I det sistnämnda fallet finns dock ytterligare en "pigg" (tändstiftet) vid brännarplattan.
 

Bilagor

  • Tändsäkring.jpg
    Tändsäkring.jpg
    36 KB · Visningar: 916
Senast ändrad:

Uppsalaanders

HBK Medlem
Inlägg
198
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024
Sv: Spisreglaget

Ingrid o Pålle: Tack, bra beskrivning.

Knut: Den här anordningen behöver ingen elanslutning eftersom termoelementet alstrar sin egen spänning till magnetventilen.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Spisreglaget

Så bra att få detta svar skulle precis skriva samma fråga. Kollade nu vår spis o mycket riktigt piggen har helt trillat ner. Hoppas att jag kan få upp den?
Tack för hjälpen Sunesson
 
A

Annes

Guest
Sv: Spisreglaget

Hej igen !

Nu är det läge för en 3-rätters. Välkomna alla som hade ideer i rubr. fråga. Kanske får Ingrid och Pålle hedersplatsen, men tack alla, nästa gång är det något annat fel och har därför sparat Era förslag.
Jo, jag justerade läget på "pinnen" vid lågan. Vidrörde den "mycket försiktigt". Tror att
den låg närmare brännarplattan än 3 mm. Kanske kom jag att röra den lite fram och tillbaka och "hux flux" kunde jag släppa vredet och den 3-dje rätten var på G. Spetsen ifråga sticker dock inte upp 5 mm ovanför brännarplattan. Kan det vara olika med detta -min spis är c:a ett år gammal ? Det viktiga är dock att det nu fungerar.

TACK och HURRA ! :music-icon:
 

ollem

FD HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Sv: Spisreglaget

Jag är glad när allt fungerar men har den egenheten att jag ibland vill veta lite mer...
Det är så att jag inte fattar att den lilla spänning som uppkommer i ett termoelement kan driva en magnetventil. Spänningen ligger väl på några tiotals miljondels volt per °C temperatursillnad mellan det kalla och varma stället på termoelementet. Gasollågan ligger, om jag inte har fel, på c:a 1 900°C. Vi skulle då uppnå en spänning på c:a 0.08V. Kan detta verkligen räcka för att dra ventilen? Eller är konstruktionen mer sofistikerad än jag har förstånd på att fatta? Troligen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Spisreglaget

Virkelig spenning fra termokoblingen er ofte ikke mer enn 20 mV. Det som løser saken er at det skal mye mindre eneri til å holde en solenoid enn for å trekke den inn. Når vi tenner lågan så holder vi ventilen inne i spolen til spenningen klarer å holde imot den svake fjæren som løfter ventilen inn i gass strømmen.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Spisreglaget

Detta tillhör onödigt vetande, men kan trots allt vara kul att veta hur det fungerar. Produkten som sitter i många många gasolspisar, ugnar, kylskåp och värmare och krånglar sällan. Mycket intressant konstruktion på "Junkers Safety Valve Magnet". Finns mer att läsa på

Safety System


Tyvärr så fungerar inte länken längre där det var en mycket bra förklaring på funktionen. Men för den vetgirige så kan man söka på Thermocouples. 2012-05-20
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen