• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spindelled kulled ?

Zagge

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
18808
Medlemskap
2025
Fullt med fett runt höger leder på Fiat Ducato.
Trolig orsak, någon insatt ?

Bilagor

• PXL_20250402_130137337.jpg
    PXL_20250402_130137337.jpg
    4,5 MB · Visningar: 159

Anders.pe

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2026
Fullt med fett runt höger leder på Fiat Ducato.
Trolig orsak, någon insatt ?
Det ser ut som fett om det är det så kommer det från damasken, mitt råd torka rent så mycket det går, om det underlättar så använd w40 eller liknande det hjälper att lösa upp, kolla damasken efter hål eller sprickor, om du är händig och har något bra ställa att stå på och meka så kan du göra det själv, oftast inte helt enkelt, så jag rekommenderar att lämna in på bilverkstad..

Zagge

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
18808
Medlemskap
2025
Var inne på din linje men tog en "rövare" för det finns många duktiga här.
Inga problem, står på tomten o skruvar av hjulet o fixar själv.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
När du skruvat bort hjulet... Eller innan, så vrid ut hjulet när bilen är upphissad och snurra det runt så du kan se damasken när den är utsträckt, för så där mycket mörkt/svart fett kan inte komma från något annat än drivknuten. Om du köper en ny damask så brukar det följa med en patron med fett, om inte köp löst extrafett och smörj in rejält innan du monterar samman det igen. Det finns en mindre tub på Biltema som duger gott och räcker minst till en knut, Art.nr: 36-191.
Det är "lite" pyssel att byta ut damasken med det kanske du är medveten om.

M.v.h. JANKRO.

Zagge

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
18808
Medlemskap
2025
Tack för input, plockar ner till helgen och gär rent så för jag se hur det ser ut.
Det är som du skriver lite för mycket fett.
Ingen brådska utan lungt o fint.

Mvh
Lasse

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Sitter det någon klammer runt damasken? Svårt att se men kanske därför det kommer ut drivknuts fett.

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ja det sitter en stålklammer typ buntband finns också i 10-pack på biltema, jag undrar om inte bälgen glidit ut under klammern. För att få dit en klammer kan man behöva lossa drivknuten eftersom den sitter så långt in. Biltema har ju delbara damasker som kanske skulle fungera i ditt fall. JANKROS pyssel är nog en grov undervärdering av jobbet. Får man dit en delbar damask och inte ska göra några långa utlandsresor kan det nog vara bra att sätta dit en sån. Den kan nog hålla ett bra tag. Titta på andra sidan också så det inte hänt något där också.

Zagge

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
18808
Medlemskap
2025
Såg ingen stålklammer, får kolla om det glidit över när jag rengjort.
Tycks ju finnas lite delar på Biltema vilket är bra.

Tack bengtic

Wessly

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
På min gamla husbil hade de satt strippor till att hålla damasken på plats vilket naturligtvis inte fungerade. Jag upptäckte det inte förrän drivknuten skar ihop. Så gör ett riktigt jobb, det betalar sig i längden att sätta dit en riktig klammer.
Kanske därför jag anade att det inte fanns någon klammer på plats.
På min gamla J5 är det inte svårt att demontera drivaxeln, men en del jobb. Helt omöjligt på min drivaxel att montera ny klammer utan att demontera axeln. Vet inte hur mycket moment din hjulmutter skall dras men på min gamla J5 90a skall den dras med mellan 421 - 510 Nm och låsas med LOCTITE. Så om det är liknande på din så sitter muttern väldigt hårt, kanske värt att kolla upp om du demonterar axeln.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sitter det någon klammer runt damasken? Svårt att se men kanske därför det kommer ut drivknuts fett.
Det ser undreligt ut om man tittar på damaskens storände i överkant i full förstoring.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Zagge, det känns nästan som du skulle behöva kolla upp bromsklossarna när det dryper så mycket fett överallt och inte minst om du börjar att tvätta och lösa upp fettet.

borax

HBK Medlem
Kommun
Saltsjö-Boo
HBK-Nr
38378
Medlemskap
2025
tittar man noga på underkant kl 0800 på drivaxelns storände så ser man stålbandet samt att dammasken är defekt där

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Se bara till att laga detta innan du börjar köra med bilen.

Det räcker med ett gram sand-damm i drivknuten så slipas den sönder.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
På min gamla husbil hade de satt strippor till att hålla damasken på plats vilket naturligtvis inte fungerade. Jag upptäckte det inte förrän drivknuten skar ihop. Så gör ett riktigt jobb, det betalar sig i längden att sätta dit en riktig klammer.
Kanske därför jag anade att det inte fanns någon klammer på plats.
På min gamla J5 är det inte svårt att demontera drivaxeln, men en del jobb. Helt omöjligt på min drivaxel att montera ny klammer utan att demontera axeln. Vet inte hur mycket moment din hjulmutter skall dras men på min gamla J5 90a skall den dras med mellan 421 - 510 Nm och låsas med LOCTITE. Så om det är liknande på din så sitter muttern väldigt hårt, kanske värt att kolla upp om du demonterar axeln.
Lite klargörande, det är inte en hjulmutter som skall dras med 500Nm utan drivaxelmuttern i mitten av navet.

Zagge

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
18808
Medlemskap
2025
Det ser undreligt ut om man tittar på damaskens storände i överkant i full förstoring.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Zagge, det känns nästan som du skulle behöva kolla upp bromsklossarna när det dryper så mycket fett överallt och inte minst om du börjar att tvätta och lösa upp fettet.
Japp, har tänkt göra det men bromsverkan är ok

Toppen