• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spik i däcket

F

F.d. 58689

Guest
Har fått en liten spik i däcket... Luften pyser sakta ut, ska till euromaster imorgon kl 7... Kul...
Kan man laga eller ett nytt däck är att föredra? Håller en lagning? Vill ju inte bli stående på Autobahn i Tyskland på semestern...grrrrrr

F

F.d. 32985

Guest
Sv: Spik i däcket

Vi lagade vårt däck till personbilen (vet inte om det skiljer mellan husbil och personbil) för något år sedan och detta håller fortfarande. Hade också kört på en spik och enligt däckverkstaden skulle det inte vara några problem. Kostade oss 250:- Lycka till!

surtecruisers

FD HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022

ja sånt händer ! beror på var o hur det sitter men är säker på de lagar det och tätt blir det ! kostar nog en 250-300 kr lycka till :)

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Hade en skruv i däcket ett par år sedan, gummiverkstaden pluggade, det har hållit bra.

Bilagor

• 269.jpg
    269.jpg
    602,2 KB · Visningar: 3
  • 270.jpg
    270.jpg
    940,4 KB · Visningar: 4
F

F.d. 58689

Guest

Hoppas det håller för vikten...vår bil 4250kg. Men det vet väl euromaster.

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Har fått en liten spik i däcket... Luften pyser sakta ut, ska till euromaster imorgon kl 7... Kul...
Kan man laga eller ett nytt däck är att föredra? Håller en lagning? Vill ju inte bli stående på Autobahn i Tyskland på semestern...grrrrrr

Fick en liten skruv i ena bakdäcket på min vanliga PB (2ton).
Detta gick att reparera med hjälp av ett speciellt verktyg och någon form av gummeringsmassa.
Möjligen att det högre lufttrycket är för stort för en sådan reparation.
Hur som helst är det ett billigt alternativ till ett nytt däck.

Om detta även fungerar på en HB ska jag låta vara osagt.
Men det fungerade alldeles utmärkt på bilen.

F

F.d. 58882

Guest

Jag förutsätter att spiken sitter i slitbanan & då är det inga problem. Dom limmar dit en plugg som garanterat håller. Jag körde med en sådan lagning i 3 år & 7500 mil.

Bennie

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Inga problem dom monterar av däcket och sätter in och limmar en plugg med kappa från insidan monterar på däcket och balanserar så är det klart

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hadde en pyspunka på ene bakhjulet på vår 6 tonn husbil. På dekkverkstedet fant de et T15 bit før de rakk å ta av hjulet og dro ut bittet dyttet inn noe tetningsmasse med lim og pumpet opp trykket. Måtte vente en stund før de sjekket at det ikke pyset fortsatt, dekket holdt et par turer til Spania og tilbake før det var utslitt.

Jan Eric Johansson

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
3218
Medlemskap
2025

Hej.

Bara man tar av däcket från fälgen och lagar det inifrån så är det inga problem.

Varför skall man laga inifrån??
Jo för att se var spiken/skruven har gått in i däcket.

Då har man en säkert lagat däck som gummiverkstaden gjort.

MVH
Jan Eric :):):)

S

Sven-757

Guest

Åk till en däckfirma dom fixar det med en gång:spinny:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vi fick en pyspunka vid Millau på väg hem från Spanien i mars.
Pumpade upp däcket med hjälp av bilens kompressor utan att använda lagningssatsen.
Kunde sedan köra och fick hjälp på en Renaultverkstad.
Verkstadskillen tog verktygen och lade sig på marken ute på gården, tog ut skruven som var orsaken, tryckte sedan i bandet som pluggar hålet. Utan att montera av hjulet.
Sedan luft i däcket och tio minuter och tjugo euro senare var vi på väg igen.

Man får bara inte köra däcket med så lite luft så det förstörs, för då kan man låta bli att laga det.
Krister.

Senast ändrad:

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026

Har inte corden på insidan tagit skada så är det inga problem, bara trycka in en plugg tar inte lång tid för däckfirma.
/Pelle

F

F.d. 58689

Guest
Så där, då är däcket lagat. 15 minuter och 365kr. Jag är nöjd. Tack för alla svar

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hej.

Bara man tar av däcket från fälgen och lagar det inifrån så är det inga problem.

Varför skall man laga inifrån??
Jo för att se var spiken/skruven har gått in i däcket.

Då har man en säkert lagat däck som gummiverkstaden gjort.

MVH
Jan Eric :):):)

Stämmer bra, viktigt att de lagar inifrån.
Det finns lagningssatser att köpa så man själv kan laga läckan utifrån.
Använd INTE dessa!! även olagliga på fordon, dock förekommer det ändå.

F

F.d. 55338

Guest

Hoppas det håller för vikten...vår bil 4250kg. Men det vet väl euromaster.

Det är inga problem med plugg.Har lagat på vår 4,5 ton:are och sen kört några tusen mil tills det var dags att sätta på nya däck. Lagade även på lastbilen flera gånger (60ton) så med våra 4-5 ton:are är det inga problem. Jag har föresten sådant lagningskitt med mig själv för det är enkelt att fixa själv. Lycka till.
Ove.

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Stämmer bra, viktigt att de lagar inifrån.
Det finns lagningssatser att köpa så man själv kan laga läckan utifrån.
Använd INTE dessa!! även olagliga på fordon, dock förekommer det ändå.

Vad har du fått det ifrån?

Jag har själv fått lagat däck utifrån hos däckfirma, och uppenbarligen flera folk här med.

Vilka belägg finns att det skulle vara olagligt?

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Har lagat ett spikskadat däck på personbil med reservhjul på flaska. Det höll resten av däckets livslängd, och sen var det för slitet att köra på.
Calle

Toppen