• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spela radio utan tändningen?

Mr Bassman

FD HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1878
Medlemskap
2024
Har en Kabe 880 LT (2010) husbil.
Hur kan jag lyssna på bilradion utan att behöva ha nyckeln i tändningslåset?
Har hört att det kan finnas någon knapp att trycka på för att skifta mellan start- eller bodelsbatteri. Har sökt men inte hittat någon.
Någon som har haft samma problem och lyckats lösa det?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Spela radio utan tändningen?

Blaupunkt är ensam om en sådan funktion, riktigt smart. När man kör så startar bilstereon via tändningslåset. Vill man lyssna när man står still så startar man bilstereon (på on knappen) och den går en timme.
På Ducaton så är där ett läge om man vrider nyckel moturs (tryck på den svarta knappen) så startar radion och parkeringsljuset tänds. Vet inte om det är så på en 2010.

Bilagor

• Fiat Ducato.jpg
    Fiat Ducato.jpg
    54 KB · Visningar: 26

ERIKPER

FD HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022

På äldre Kabe TM750 -08 har vi en liten vippströmbrytare över husdörren som man kan slå över för ström till radio vid parkering. Dåligt om den är borttagen.
ERIKPER

Mr Bassman

FD HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1878
Medlemskap
2024

Tack för tipset men tyvärr har jag inget parkläge eller den knappen på bilden.
Ha det gott
Tore Isaksson

Mr Bassman

FD HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1878
Medlemskap
2024

Nej det gör det inte. På husbilsfirmorna står demobilarna ibland med radion igång utan nyckel. Frågade en säljare av Hobby på Elmiamässan häromdagen. Då visade han att de (på Hobby) aktiverade detta på panelen över bodelsdörren, men tyvärr har jag inte så på min bil.
Ha det gott
Tore Isaksson

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

På min husbil gömmer det sig en liten strömbrytare ganska långt ner t.vä om rattstången.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

stereo.jpg
Strömbrytaren har jag satt fast i nedre handsfack(Fiat)
Slår till den när jag vill lyssna med tändningen är avstängd.
//Arne B

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

På svågerns Rapido -07 så används knappen " AUX " på kontrollpanelen för radion, om det är original eller eftermonterat vet vi inte.

F

F.d. 20124

Guest

Jeg har lagt en + strømkabel fra bodelsbatteriet, 4kvadrat, opp til en koblingsboks med sikringer under dashbordet. Her har jeg koblet radioen til og kan bruka den uten å tappe startbatteriet.

Fra boksen har jeg også lagt kabel fram til 2 ekstra strømuttag, siggarett-tendare. Slik kan jeg også ladda telefon, pad og annat. Også navigatorn er koblet til her då også denne kan brukes uten å ha tenningen på.

På denne måten har jeg alltid strøm på startbatteriet.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Om du kopplar ihop A4 och A7 i kopplingen i länken nedan så kan du köra radion utan tändningen är på. Men den kommer att gå på bilbatteriet.
Annars måste du dra en kabel från bodelsbatteriet till A7, gärna via en diod så du inte får "bakström".

ISO konektor autoradio

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Inte helt riskfritt, eller? att mata A7 med konstantström, kolla vad mer som ligger på den säkringen/matningen
Tänk också på att A4's matning KAN vara i klenaste laget,
beror lite på hur kraftiga grejer som ska drivas.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Skall man koppla radions strömförsörjningen till bodelsbatteriet så är det bästa ett relä som styrs av tändningen, en knapp som går förbi reläet när tändningen är avslagen samt att radions minnesström kopplas förbi relä å knapp för konstantström från bodelsbatteriet.

Blir två helt skilda elkretsar.

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Är det nån som vet om knappen med en not på instrumentpanelen på Rapido är till för detta? Alltså att spela radio på bodelsbatteriet när man står still?

Toppen