• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Spegel på toadörr

F

F.d. 16339

Guest
Vet någon hur man sätter fast en spegel på skutbar toadörr.
Är rädd att inte dubbelhäftande teip håller.
PS har någon något bra förslag.

Tack på föhand önskar Reinert:rolleyes:

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Spegel på toadörr

Det finns speciell dubbelhäftande tejp för speglar - den håller. Annars kan du ju ta PL400. Silicon funkar också.
/Bertil

Senast ändrad:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2025

Om du skall ha spegeln i husbilen så bör du ha speciellt spegelglas som inte splittras och blir en massa sylvassa pilar vid eventuell olycka.
Glasmästaren har koll.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Kolla också att spegeln är gjord för att limmas eller tejpas. Det är inte alla speglar som har en baksida som klarar lim varvid spegelytan krackelerar och missfärgas.

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022

Jag såg en oval variant i plast på Jula häromdagen. Artnr: 619344 kostar 39:- och väger praktiskt taget ingenting.
/Roggan

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, akta er för Julas ovala plastspeglar, jag köpte en till dörren på husbilen. Den var lite suddig redan från början, men det värsta var att när man skulle putsa den (försiktigt med mjuk trasa) så blev den repig direkt. Jag gick tillbaka med skrotet.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jepp, :D man blir ju lite klokare för varje misstag man gör. Men bäst är ju när någon annan hinner före.
JANKRO

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

Hade en spegel på en skutdörr i vår båt. Köpte den hos glasmästaren och monterade den med dubbelhäftande tejp. Under de 16 år som båten var vår satt då spegeln kvar å skulle tro att så gör den än idag. Med andra ord tejpa på......

Bill

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Kanske det funkar med tape, kanske inte. En fd arbetskamrat satte upp två speglar i sin hall. Från golv till tak = ca 2,4m höga och bredd ca en meter. Efter några veckor började spegelbeläggningen missfärga. Han var inte glad när han bytte och fick reda på av glasmästaren att det måste vara specialförseglig av spegelytan om den skall klara limning. Nya speglar sattes upp och de klarade sig de åren han bodde kvar.

Det gäller alltså att tala om för glasmäsatren om du tänker limma/tejpa och få rätt saker, alternativt chansa.

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Hej,har jobbat på glasmästeri 28 år har aldrig limmat annat än vanligt spegelglas på dörrar och väggar, vill du ha något som är krossfritt så köp spegelstyre´n,sätts bl a upp på dagisar. Det är plast och dyrt. Limma inte med silikon ta istället Marin&Teknik Finns hos järnhandlare. Absolut inget med lösningsmedel
MVH Bosse

Senast ändrad:
Toppen