• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spansk middag - förslag och recept - tack.

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Önskar förslag och recept på en "spansk middag" som vi ska ha på fredag.
Har tittat igenom HBKs trådar om mat/recept och läst en del på nätet bla om "tapas" men behöver lite mer handfasta förslag på olika rätter.
Har tänkt oss en "3-rättersmiddag" eller nåt liknande.
Vilka rätter är "ett måste" om man ska ha en middag med spanskt tema??
Tacksam för förslag.
:)
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Spansk middag - förslag och recept - tack.

På en vanlig restaurang så ha man 3x3 rätter att välja på när det gäller "menú del día"
Vanligt är en grönsallad eller soppa, men det kan ibland vara nogot annat som:

Champiñones revuelto.

Fräs upp i stekpannan förska champinioner med olivolja och häll bort vattnet.
Tillsätt lite mera olivoja och några ägg som rörs om med champnionerna. lite salt och peppar klart att servera.

Huvudrätten skulle jag välja fisk. Tonfiskfilé i tomat.

Några tonfiskfiléer som steks i en stekpanna tillsammans med krossade tomater lita salt och peppar. Normalt skulle detta serveras med pommes frites, men jag skulle helre servera det med kokt ris och decorera med grösaker.

Efterätten: Flan eller Glass hade varit det vanligaste, men jag skulle nog baka en god Chokladvulkan.

Ett gott vitt vin bra sällskap till några roliga historier aproveche.
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Spansk middag - förslag och recept - tack.

Tack för tips! :)
Tog en promenad in till stadens centrum - 11 minuter - å letade hos Konsum och ICA efter något "spanskt". Frågade personalen också.
Konsum hade inget - sa de.
ICA hade en del skinka och korv + oliver av olika slag - men framförallt hade de en hel del från Ridderheims Ridderheims
Nån som testat deras Tapastallrik eller annat färdigförpackat??
På hemvägen stannade jag till på DUÅ DUÅ delikatesser en delikatessbutik som har mycket gott å dyrt. De hade bla en färdigförpackad spansk skinka på 100 g för 199:- jaja.
Nu börjar jag bli inspirerad att kunna diskutera med hustru om VAD vi ska satsa på - paella med tillbehör eller Tapas i mängder - tror jag föredrar Tapas! :)
Tar tacksamt emot fler tips - främst Tapasvarianter.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.881
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Spansk middag - förslag och recept - tack.

Tapas sätter väl egentligen bara fantasin gränser för!? Det kan nog i princip vara vilka smårätter som helst. Vi blandar friskt med charketurier, oliver, pesto, ost, korvbitar, potatisvarianter, gratängbitar, sallader, suchibitar, små spett av kyckling, fläskfilé, lamm, racks av olika slag, fisk, ris, soltorkade tomater, andra torkade grönsaker, inlagda vitlöksklyftor, inlagda räkor o andra skaldjur, mm mm.

Sedan ska det givetvis vara ett gott vitt till. Jag gillar Drosty-Hof Chardonnay-Viognier, eftersom den inte förstärker den syra som den här typen av smårätter ofta har. Det gör att den klarar de här blandningarna av mat bra.

Krister N
 
Toppen