• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spanien/Portugal Övervintra 2020/2021

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Försökt förstå vad som gäller, olika uppgifter beroende på vilken sida man söker på. Tror mig dock fattat transit inte ska vara några problem komma hem från algarve utan några tester. Kan ha fel men undanber mig påhopp om så är fallet...Kjell
Ska du köra genom Frankrike och Danmark så krävs PCR test. Så jag du har fel.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ramlade över den här sidan om fricamping i portugal.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi åker söderut t.o.r. över broarna och i.o.m. det, jag får lite info om det senaste som gäller. Priserna sänks något på Öresundsbron, men det mest intressanta var PCR regler. Vi bor i V.Götaland och om vi tar PCR för Frankrike, då hinner vi komma hem inom en vecka och slipper ännu ett test, BRA för oss! Vill man fördjupa sig ytterligare i Dansk corona hantering, kolla även: coronasmitte.dk

Testkrav vid inresa i Danmark
Observera att det för tillfället råder skärpta krav om negativt covid-19-test vid inresa i Danmark. Läs mer här (från sidan 4) om testkrav, och vilka som behöver framvisa negativa covid 19-test som är högst 24 timmar gammalt. Obs! För personer med giltiga skäl – bosatta i Skåne, Halland, Blekinge och Västra Götaland – finns lättnader som innebär att man ska kunna framvisa ett negativt covid 19-test som är maximalt sju dagar gammalt. Godstransporter från Sverige är undantaget krav om test vid inresa.

Gränskontroll
Polisen utför gränskontroll genom stickprovskontroller på Peberholm för resor i riktning mot Danmark.”

Hälsning från gårdagens tur uppe i fjällen: ”Clint Eastwood” stod bakom kameran...
3EA6EF58-B386-42D0-BBB9-6A1774CE20D9.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Du har ett otroligt bra skärpedjup i kameran, fin bild.
Ingen brådska att komma hem nu är ju antivirus försenat också skulle gärna byta med er alla dagar i veckan, det är väl så man ska göra för att uppleva saker inte som jag gjort sitta instängd på en camping. Det är större risk här nu när det brittiska viruset erövrar sverige. Ni ser väl på tv att snö och kyla är över hela sverige. Satt ordentlig påpälsad på verandan och fick lite sol idag.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Du har ett otroligt bra skärpedjup i kameran, fin bild.
Ingen brådska att komma hem nu är ju antivirus försenat också skulle gärna byta med er alla dagar i veckan, det är väl så man ska göra för att uppleva saker inte som jag gjort sitta instängd på en camping. Det är större risk här nu när det brittiska viruset erövrar sverige. Ni ser väl på tv att snö och kyla är över hela sverige. Satt ordentlig påpälsad på verandan och fick lite sol idag.
Jag håller fullständigt med Bengtic om en råd att man skulle försöka vara kvar i Spanien/Portugal och köra hem senare (om man inte har andra starka skäl att återvända nu).
Smittspridningen verkar gå ned enligt de färska data som publiceras varje torsdag på ECDC hemsida COVID-19 situation update for the EU/EEA, as of week 5, updated 11 February 2021 så denna situation tillsammans med ökande vaccinationstakt bör följas av mindre restriktioner i resandet genom olika EU länder.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Vi åker söderut t.o.r. över broarna och i.o.m. det, jag får lite info om det senaste som gäller. Priserna sänks något på Öresundsbron, men det mest intressanta var PCR regler. Vi bor i V.Götaland och om vi tar PCR för Frankrike, då hinner vi komma hem inom en vecka och slipper ännu ett test, BRA för oss! Vill man fördjupa sig ytterligare i Dansk corona hantering, kolla även: coronasmitte.dk

Testkrav vid inresa i Danmark
Observera att det för tillfället råder skärpta krav om negativt covid-19-test vid inresa i Danmark. Läs mer här (från sidan 4) om testkrav, och vilka som behöver framvisa negativa covid 19-test som är högst 24 timmar gammalt. Obs! För personer med giltiga skäl – bosatta i Skåne, Halland, Blekinge och Västra Götaland – finns lättnader som innebär att man ska kunna framvisa ett negativt covid 19-test som är maximalt sju dagar gammalt. Godstransporter från Sverige är undantaget krav om test vid inresa.

Gränskontroll
Polisen utför gränskontroll genom stickprovskontroller på Peberholm för resor i riktning mot Danmark.”

Hälsning från gårdagens tur uppe i fjällen: ”Clint Eastwood” stod bakom kameran...
Visa bilaga 205814
Hoppas du har rätt , skulle passa mig också. Men det står att man skall ha ett Anerkendelsesvaerdigeformol och dessa har jag översatt :

 Är den primära vårdgivaren för minderåriga barn
 Måste utöva besöksrätt med minderåriga
 Är en familj eller flickvän till allvarligt sjuka eller döende i Danmark
 Är make, pojkvän, förälder etc. till
en person som bor i Danmark
 Måste delta i ett pågående
åtgärder vid hälsovårdsmyndigheter
hedningarna
 Måste vara närvarande vid kommande
barn födelse
 Måste delta i en begravning
 Har jobb i Danmark
 Måste delta i rättsliga förfaranden (t.ex. straffrättsliga förfaranden
uppföljning i Danmark)
 Är sjöman, besättningsmedlem på ett plan,
diplomat o.l.
 Måste tillhandahålla varor eller tjänster
in eller ut från Danmark
 Inresa för godstransport

Tyvärr verkar det som om särbehandlingen av Skåne , Halland o V G berör pendlare
och inte oss turister.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Snubblade just över denna artikel. Kanske värt att tänka på för er som snart är på väg hemåt.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Snubblade just över denna artikel. Kanske värt att tänka på för er som snart är på väg hemåt.
Finns en del som är öppet. Här i Peniche kommer det dagligen hit husbilar och husbilar som åker i väg.
Även här är det öppet.
Finns säker fler campingar/ställplatser som ör öppna.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Här finns hur mycket ”rörelse” som helst, HB kommer och går, parkerar på P-free platser utan represalier (inga markiser, stolar, osv. ute), kommer in på campingen och vill tömma m.m... Lite för mycket skrämselpropaganda när man läser vad som skrivs på nätet här o där, men vi lever ”nästan” helt normalt och njuter av det varje dag. Om allt stämmer, vi blir inkallade (genom Padron beviset) och får varsin spruta snart. Hoppas det!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack Cre8iv, Marianne & Ranko, Eva & Hasse, Livibil och Wberger för Era intressanta inlägg/uppdateringar. :msn_flower::msn_heart::msn_flower:
Jag har nyligen hittat en hemsida som verkar ha rätt så intressant och någorlunda väl detaljerad info om husbilsresor i COVID Europa. Denna är tyvärr på tyska, även om en del info finns på engelska och holländska. Dessutom är websidan ofta uppdaterad, nu ‐ den 1 Mars. Camping in Corona-Zeiten in Europa: In welche Länder kann man reisen? - FREEONTOUR
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Några ändringar som har hänt här i södra Spanien.

På alla Kanarieöar utom Lanzarote ligger smittan mellan 15-60 smittade / 100´000 inv under 7 dgr.
Det betyder att vi har gynnsamma restriktioner, men vi har utegångsförbud från 20-24 på kvällen, till 0600 på morgonen lite beroende på vilken ö det är. På gran Canaria får vi gå hem 2300 och vi får sitta 6 st vid varje bord. Masker och distans gäller överallt. Samt sprit men det har ju varit frivilligt sedan 50-talet. :D

Det är fritt att åka mellan öarna, utom till Lanzarote, där bara personer med nödvändiga ärenden får åka till. Själv rustar jag husbilen just nu och har fått tid att byta kylskåp 11 mars 0900. Troligen drar vi direkt till Teneriffa och kanske vidare till La Palma. För att äntligen komma ut på vägarna igen. Mamma har ju varit på besök i vår uthyrningslägenhet i 4 månader. Hon åkte hem till Oslo i lördags. Så nu riktigt kryper det i kroppen att åka ut.

All verksamhet här, precis som övriga Spanien är noga med att man sköter sig, men det påverkar inte oss så mycket. Att sola och bada, samt gå på lokal är ju tillåtet. Spela golf och shufflebord är inga problem. Fricampa kan man ju göra nästan överallt. I stort allt är öppet, utom fotbollsarenor och motsvarande. Ansiktsmasken sitter naturligt nu för tiden. Jag har en som det står Real Madrid på. Det gillar 50% av Kanarierna.

Nu är det snart dags...
Nyheter på spanska som beskriver restriktioner. Det förstår Los Suecos.

20210110_133453 (1).jpg
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Nytt från Portugal idag. Som det är nu känns det som man är ” persona non grata” överallt. Vet inte var man skall parkera? Skyltar med förbud mot husbilar på ”alla” platser vi har varit de senaste åren. OK att man inte får övernatta i nationalparken men man kan ju inte parkera någonstans för att, som vi, gå vandringslederna. Har lagt en skylt i frontrutan där det står att vi är ute på vandring, inte camping. Inga böter so far. Har varit 4 nätter på en camping i Zambujeira do Mar. Fantastiskt ställe med flera hundra platser. Idag, fredag, med sol och 21 C nu kl 18.00 lokal tid, är vi kanske 8-10 husbilar och husvagnar totalt. Katastrof!!!
 

Bilagor

  • D9B21B11-E3BA-4B19-877D-2310C55BFCC3.jpeg
    D9B21B11-E3BA-4B19-877D-2310C55BFCC3.jpeg
    1,4 MB · Visningar: 115

tegelrygg

HBK Medlem
Inlägg
241
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
27847
Medlemskap
2024
Portugal kommer få skörda den nya lagen med färre besökare i husbil och minskade inkomster av som följd. Jag kommer då knappast åka dit fast jag älskar landet på många sätt. Jag utövar fricamping på ett ansvarsfullt sätt men det hjälper inte när andra inte gör det. Förstår å andra sidan deras synsätt, men att det skulle gälla hela landet trodde jag aldrig.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Nytt från Portugal idag. Som det är nu känns det som man är ” persona non grata” överallt. Vet inte var man skall parkera? Skyltar med förbud mot husbilar på ”alla” platser vi har varit de senaste åren. OK att man inte får övernatta i nationalparken men man kan ju inte parkera någonstans för att, som vi, gå vandringslederna. Har lagt en skylt i frontrutan där det står att vi är ute på vandring, inte camping. Inga böter so far. Har varit 4 nätter på en camping i Zambujeira do Mar. Fantastiskt ställe med flera hundra platser. Idag, fredag, med sol och 21 C nu kl 18.00 lokal tid, är vi kanske 8-10 husbilar och husvagnar totalt. Katastrof!!!
Tack Anita och Glenn för nyheterna...tack för bilagan.
Det är tråkigt att den negativa trenden utvecklas. Förhoppningsvis kommer framtiden att visa att detta är helt ogenomtänkt förslag som kommunisterna (enligt bilagan) skapade. :wideeyed:
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Har skickat en mejl till turist myndigheterna i Portugal och frågat om deras tankar för framtiden men inte fått något svar ännu. Efter 6 år här på Algarvekusten menar jag att portugiserna själva är värre på att kasta sopor i naturen än vad vi husbilsturister är. Men jag ser också yngre människor, surfare, med väldigt gamla husbilar, som nog inte är utrustade med toa etc. Det är nog främst dem som de vill åt!? En lösning kan vara att husbilar som är sk ”selfcontained” kunde få fricampa? Så hade man det på Nya Zealand när vi var där för 2 år sedan, även om det funkade lite så som så. Och så ska det ju vara rättvist också! Skall han få fricampa bara för att han har råd till en bättre husbil än jag.......???
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Tack Anita och Glenn för nyheterna...tack för bilagan.
Det är tråkigt att den negativa trenden utvecklas. Förhoppningsvis kommer framtiden att visa att detta är helt ogenomtänkt förslag som kommunisterna (enligt bilagan) skapade. :wideeyed:
Om jag har förstått det riktigt är det kommunisterna som har opponerat sig mot den nya formuleringen i ”Highway Code” och menar att detta är ett hastverk som bör rivas upp. Skall kontakta de portugisiska broderorganisationerna för husbilar och höra deras synpunkter.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om jag har förstått det riktigt är det kommunisterna som har opponerat sig mot den nya formuleringen i ”Highway Code” och menar att detta är ett hastverk som bör rivas upp. Skall kontakta de portugisiska broderorganisationerna för husbilar och höra deras synpunkter.
Grävt lite på portugisiska sidor och det stämmer det är PCP, det kommunistiska partiet i Portugal som står bakom skrivelsen. Nu är PCP ett ”riktigt” kommunistiskt parti stolta över sin historia, Stalin och gänget. Ett litet parti ute i marginalen, vid senaste valet fick man 6,3% av rösterna och 12 mandat av 230 platser.

Husbilsklubbens.se motsvarighet verkar vara en mycket aktiv klubb.

Inte minst vad gäller den nya lagen:

Deras eget inlägg i frågan:

Man är minst sagt upprörda.

Tommy
 

GlennAnita

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
28683
Medlemskap
2025
Grävt lite på portugisiska sidor och det stämmer det är PCP, det kommunistiska partiet i Portugal som står bakom skrivelsen. Nu är PCP ett ”riktigt” kommunistiskt parti stolta över sin historia, Stalin och gänget. Ett litet parti ute i marginalen, vid senaste valet fick man 6,3% av rösterna och 12 mandat av 230 platser.

Husbilsklubbens.se motsvarighet verkar vara en mycket aktiv klubb.

Inte minst vad gäller den nya lagen:

Deras eget inlägg i frågan:

Man är minst sagt upprörda.

Tommy
Tack för det, Tommy! Gör det mycket lättare för mig istället för att leta på nätet. Skall se om jag får kontakt med CPA nästa vecka.
 
Toppen