Hmm! Vet inte om Kanarieöarna passar in i tråden, men det ligger ju i Spanien?
Här på Gran Canaria har det blivit bättre att åka med husbil och restriktionerna är inte lika hårda som i resten av Spanien. Masktvånget har vi, men i övrigt märker man inte av restriktionerna så mycket. Alla håller naturligtvis distans och de flesta tvättar nog händerna minst 5, 6 gånger om dan med alkohol. Smittan här är lägst i Spanien och så låg att vi slipper jobbiga restriktioner. För tre veckor sedan åkte vi på semester till Teneriffa och El Hierro med vänner. (På El Hierro simmade en jättestor havssköldpadda alldeles framför mig) Men man får räkna med feberkontroller lite här och där.
Vi har fortfarande 23, 24 grader i vattnet här och vädret är underbart. Husbilar är det gott om överallt. Mest husbilar från Las Palmas (Spaniens 9 största stad), men såg en finsk husbil och både tyska och franska husbilar har hittat hit. Såg några i Playa del Ingles igår. Här är i stort allt öppet, utom i några turistområden som går på knäna i brist på turister. Men övervintrarna kommer ner med varje plan som flyttfåglar över vintern. Vi gjorde det med husbilen i två år före vi flyttade hit.
Här finns flera campingar och ställplatser, men många står kostenlos. Det stora just nu är att i Puerto de Mogan har kommunen just nu skapat en ställplats som rymmer hundra bilar och två till är på gång i Puerto Rico och Arguineguin. Just nu GRATIS
.
Men det är ju inte så billigt att ta sig hit. Det finns 3 färjebolag som har totalt 5 förbindelser i veckan. De utgår från Huelva och Cadiz. Kostar normalt 650-850 € beroende på storlek på husbil och tillfälliga erbjudanden. Man måste dock ha tagit ett giltigt negativt PCR test inte tidigare än 3 dagar före inresa på Kanarieöarna. Men det är ju inga problem. I Spanien kan man gå till ett privatsjukhus och testa sig. Här på GC kostar det 25€. (Sjukvården här på GC har testat både mig och frugan negativt)
Kommer just hem efter en skotertur med GC Riders uppe i bergen. Birglas (Birgitta och Lars-Åke) hämtade jag på flyget igår. Kul med husbilsvänner. Majzzan kom ju hit med sin husbil för en månad sedan efter att ha varit i Algarve. Skickar med lite kort hur det är just nu.
Visa bilaga 202404Visa bilaga 202405Visa bilaga 202406Visa bilaga 202407Visa bilaga 202402Visa bilaga 202409Visa bilaga 202408Visa bilaga 202403Visa bilaga 202410