• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Spårsändare - en vettig investering?

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Läste just tråden om hur Ingemar blivit bestulen på sin husbil och hoppas innerligt att allt ska lösa sig till det bästa för honom.

Samtidigt nämns spårsändare i ett par av svaren och eftersom jag under en längre tid funderat att skaffa en sådan skulle jag (och säkerligen många andra) vilja be några av er som redan införskaffat en sådan att dela med er lite av era erfarenheter kring denna typ av säkerhetsutrustning.

Tack på förhand.
Staffan
 

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
400
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2025
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Vi har vår tredje redKnows MiniFinder installerad, första hade vi i båten, andra på motorcykeln o nu den senaste i husbilen.
En svensk produkt anpassad för SMS-kommunikation & kontantkort som fungerar hur bra som helst!

Läs in allt om funktioner, konfigurationer etc. på: www.axtech.se/index.php
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

En bekant till mig fick sin BMW i 350000 kalssen stulen. Den var utrustad med just spårsändare jag vet inte fabrikatet. Men det gick endast ett dygn så var bilen lokaliserad. Den stod på en gata i Posnan, Polen. Lokal Polis kontaktades av svensk polis och vipps så var bilen säkrad.
Vad jag vet så åkte den som bodde på adressen dit för häleri och i Polen är straffskalan betydligt högre för brott än i vårt kära Sverige som omhuldar kriminella element.

Ja GPS tekniken är fantastisk så har man ett fordon värt 500000-1000000 SEK borde detta vara ett försäkringkrav.

Kan det vara så att självrisken elemineras vid stöld om sådan finns monterad?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Vi har vår tredje redKnows MiniFinder installerad, första hade vi i båten, andra på motorcykeln o nu den senaste i husbilen.
En svensk produkt anpassad för SMS-kommunikation & kontantkort som fungerar hur bra som helst!

Läs in allt om funktioner, konfigurationer etc. på: www.axtech.se/index.php

Har också en i båten o en i husbilen. Fungerar utmärkt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Kanske bra att ha, speciellt på båtar, möjligen MC och liknande eller om man bara glömt var man parkerat bilen, men;

¤ 100% av alla nyare husbilar är försedda med immobilzer, så det är försvinnande få "nyare husbilar" (efter gissningsvis Må 1998) som kan ha "stulits", utan tillgång till husbilens "orginalnycklar"(alt lastbilstransport)? Lagkrav finns på att alla nyare bla hus- och personbilar skall vara försedda med immobylizer och därmed är de extremt "svårflyttade" utan tillgång till bilens orginalnycklar.
Oavsett argument så är försäkringsbolagen dessutom väldigt restriktiva med att ersätta stöld av hela fordonet (om det har Imm ...), eftersom det förväntas vara "omöjligt" att bara köra iväg med!

¤ Jfr med personbilar, nästan inga nyare bilar stjäls (bara äldre utan Imm ...), trots att de "enkelt ex kan lastas upp på ett lastbilsflak(?)", kvarstår då "bara" inbrott etc vilket man aldrig(?) helt kan skydda sig mot (det vet proffsen som stjäl bilar)!

Jag funderade runt detta map att försäkringsbolaget Skandia krävde "spårsändare" för bilar med nyvärde > 1 miljon, jag bytte då försäkringsbolag (fick reda på detta krav först på direkt fråga). Till vad nytta som de krävde detta vet jag dock fortfarande inte än i dag (map Imm ..)?

Frågan kom upp på nytt när jag installerade larm i nuvarande husbil, jag valde dock enklaste varianten utan positionslarm, mm. Jag litar på att jag vet var jag parkerat husbilen och oftast står den på tomten hemma, merutgiften är därmed svår att motivera för mig och plånboken!
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Detta med immobilizer hindrar inte proffsen i dag. De har samma utrustning som nyckelaffärerna här i spanien, tar lätt fram koden och startar bilen.

Har för mig att flertal bilar blivit stulna även i Sverige oförklarligt trots immobilizer.

Hälsn jyrki
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Har monterat in denna produkt:
Ondico / Nyheter / Ontech GSM 9020

Den ingår även i det larm jag har i husbilen, (switchbar), när larmet går får jag ett SMS.
Eftersom den saknar en separat fördröjningskrets har jag kompletterat med en larmenhet från Conrad.se
Jag skickade en förfrågan till "husbilen" om var den befinner sig.

Så här ser svaret ut:

Lägg in koordinaterna i maps.google.com men byt ut d mot mellanslag så ser du var bilen står.
Så här: 57 37.681N 011 54.270E
 

Bilagor

  • GSM-larm.JPG
    GSM-larm.JPG
    15,9 KB · Visningar: 1.326

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Förutom att jag kan följa husbilen live på internet, meter för meter, 90 dagar bakåt, får jag följande information via SMS:

1. IR-larm (kan vara bra när man är i en butik)
2. Husbilen startar
3. Husbilen flyttad ur parkeringszon
4. GPS POS: LAT=56'08'55 LON=13'36'23

SMS-fjärrstyrning av två apparater.

Till detta har jag ytterligare två oberoende larm som "skyddar" spårsändaren.


Vilka risker finns oavsett hur ofta de har förekommit hittills?

1. En angripare kan ta bilen varje gång den stannar
2. En angripare kan stjäla nycklarna från t ex bostaden
3. En angripare som är på topp kan ta bilen oavsett vilka skydd den har
4. Vi eller en bilmekaniker kan tappa nycklarna (slarv)


Vilka brister finns det med spårsändare?

Måste ha fri "sikt" till GPS-satelliterna
Måste ha spänning
Måste ha GRPS-förbindelse
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

hej
Träffade en uppfinnar förra veckan som jobba på en GPS-anslutning till larm som kopplar från bränselpumpen,när larmet "går"..
Mer vet jag inte än så.
/Vidhem
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Dom flesta spårsändarlarmen har den funktionen att kunna bryta valfri funktion. Sen finns det ofta andra bra funktioner som låg spänningsnivå. Jag har även kompletterat mitt larm med ett spänningsrelä som jag själv bestämmer nivån på när den bryter larmet. Får då ett larm att laddning upprört vilket innebär att först får jag ett larm vid 12v och sedan vid inställt värde som jag har ställt på ca11,6V.
En annan finnes med dessa larm är att man kan sms:a till bilen/båten o kolla spänningen på batteriet. På en båt är det fint för vem vill komma ner till båten om den inte används på ett tag och stå där med strålande sol o hoppfull familj med packning o det bara säger klick när tandningen slås på.
Man kan även se status om den är rätt larmad o ev. åtgärda med sms.
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Lite farligt det där med fjärravstängning, tänk om man stänger bilen på en järnvägsövergång eller mitt under en omkörning eller liknande?
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Vi har vår tredje redKnows MiniFinder installerad, första hade vi i båten, andra på motorcykeln o nu den senaste i husbilen.
En svensk produkt anpassad för SMS-kommunikation & kontantkort som fungerar hur bra som helst!

Läs in allt om funktioner, konfigurationer etc. på: www.axtech.se/index.php


Det finns på hemmsidan :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Pris på Ontech: GSM-larm med fjärrstyrning Ontech GSM 9020 - ONTECH | Clas Ohlson
Tillkommer ett kontantkort.
Flera typer av fråga/svar finns och naturligtvis att enheten själv sänder ett SMS när någonting hänt.
Kostnad är för ett fråga-SMS och ett svar-SMS, resp ett larm-SMS, inget annat abonnemang.

Att här skriva var den lämpligaste platsen för att montera/gömma den är, är inte lämpligt. :wink:

PS
Jo en plats kan jag tipsa om:
Dit aldrig ljus eller ljusskygga når.
DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29910

Guest
Sv: Spårsändare - en vettig investering?

Var är det lämpligaste platsen att montera/gömma den :confused:

Problemet är, dessto bättre du gömmer den dessto sämre funkar den!
Det är ju som sagt både en GPS och en mobiltelefon som ska ha kontakt med omvärlden för att fungera!

Så jag har valt den här och monterat den på "utsidan" av husbilen! Lite krånligare kabeldragning men väl värt det!

Vart den sitter tänker jag inte tala om här!:spinny:

/Malbeck
 
Toppen