• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sotenäs

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025
Sv: Sotenäs

Ja om du sover i bilen så är det inte tillåtet enligt en tjänsteman på Sotenäs kommun. Så parkera bilen ta in på hotell om det är fullt på campingarna var hans svar.
Det var väl ett rätt korkat svar:mad:
Det finns ingen lag på att man ej får övernatta i fordon,däremot kan kommunen ha en egen lag,men då skall det skyltas.

Jojje

T

Teddi

Guest

Ja om du sover i bilen så är det inte tillåtet enligt en tjänsteman på Sotenäs kommun.
Så parkera bilen ta in på hotell om det är fullt på campingarna var hans svar.

ja har detta som mål..att möta en tjänsteman eller politiker som kommer med såna påståenden i en rättslig process....ja lovar...

min bil...eran bil...

detta är en absurd tankegång...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja nu har campingarna tagit bladet från munnen enligt Johannesvik är det endast parkering på Guleskär som gäller.
Enligt Kjell ägare till Örns camping är det ok att campa på platsen så de är inte överens om vad som gäller.
Har nu räddningstjänsten påtalat risken med en brand så förstår jag deras ställningstagande vid infarten till Guleskär står nämligen ett gasol lager enda utrymmningsvägen är förbi lagret.
Det är oförsvarligt att kommunen inte inset faran.
Om en brand uppstår vem bär då huvudansvaret?
Domstein Campingägaren eller Kommunen det kan bli ett fall som slutar med rättslig prövning.
Så varje gång du tänder en grill eller sätter ut en stol och bord eller vevar ut markisen har ni gjot er skylldiga till övrträdelse av gällande regler
2179:music-icon:Lite av det juridiska tänkandet.
Men kommunen har lyckats i sak att stänga ute husbilar från Kungshamn.
Turismen blir ju den stora förloraren.

Är det verkligen nödvändigt att stapla fler problem, tänk på att andra också läser forumet!:confused:

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Strunta i hela Sotenäs!!! Kom till Strömstad istället! Här finns plats på långtidaparkeringen i "Bojarn". 40:- dygnet. OK Grusplan,men ändå, en toa och enligt kommun skall det finnas färskvatten att få. Dessutom är det gratis buss till centrum! Parkeringsbussen! Kom hit och prova! Välkomna alla husbilar!
Toatanken tömmer ni på återvinningscentralen vid södra infarten! Kolla bara deras tider.
Bobo&Ami HBK681:)

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Det råder ett campingförbud på delar av Sotenäset, detta förbud har en 30-40 år på nacken och kom till för att stävja ungdomars campande och festande vid midsommar, detta har lyckats för nu kommer det inte längre så mycket folk på midsommar.
Jag kan säga att vid den tiden var det ett problem, campingarna var överfulla, Väjerns centrum och omgivande berg var helt enkelt smockfulla av campande berusade ungdomar, ett problem för renhållningen och polisen.
Jag var själv en ungdom på den tiden och upplevde det mer som att komma till paradiset.
Nu mer är det 50-plussare som "campar" i sina husbilar och inte utgör något problem varken med nedskräpning eller fylleri så man kan fråga sig om inte förbudet helt enkelt har blivit absolet.

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

:rolleyes:funderar på att besöka solid till hälgen, men då gynnar jag dom som stängde guleskär, som var en fri parkering, ett svårt val men det blir nog så mvh håkan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det var en lov ute på høring i Norge for noen år side som skulle forby overnatting på rasteplasser. Lovgiverne fikk da klar melding om at om så var trengte de å bygge minst like mange p-plasser for lastebiler som det i dag er rasteplasser og p-lommer langs norske veier. Dette for å tilfredstille kravene som ligger i kjøre-hviletids lovgivningen som er felles for EU og EØS.

Selv om vi ikke er underlagt disse strenge regler og lover om periodisk hvile i våre husbiler så er det en generell regel at en ikke har lov til å kjøre videre om en er trøtt. Denne regel/lov kan en alltid påberope seg når en sover på en rasteplass elelr P-plass. Vi camper ikke vi har parkert og hviler for å kunne kjøre videre.

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Det råder ett campingförbud på delar av Sotenäset, detta förbud har en 30-40 år på nacken och kom till för att stävja ungdomars campande och festande vid midsommar, detta har lyckats för nu kommer det inte längre så mycket folk på midsommar.
Jag kan säga att vid den tiden var det ett problem, campingarna var överfulla, Väjerns centrum och omgivande berg var helt enkelt smockfulla av campande berusade ungdomar, ett problem för renhållningen och polisen.
Jag var själv en ungdom på den tiden och upplevde det mer som att komma till paradiset.
Nu mer är det 50-plussare som "campar" i sina husbilar och inte utgör något problem varken med nedskräpning eller fylleri så man kan fråga sig om inte förbudet helt enkelt har blivit absolet.
Ja det är helt rätt vi har firat midsommar i Kungshamn:music-icon: i 25 år med fylla och bråk.
Men att påstå att det är förbjudet att sova i husbilen innom kommunen är ju till att gå till överdrift.Undrar om det är ett kommunal beslut och vad det har för stöd rent lagligt.
Vi gamlingar är ju inte uppe efter kl 24.00 då sover vi och stör ingen.
2179

Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest

Om jag drar för gardinerna i bilen hur ska de då kunna bevisa/veta att jag sover i bilen? barar undrar.

T

Teddi

Guest

Om jag drar för gardinerna i bilen hur ska de då kunna bevisa/veta att jag sover i bilen? barar undrar.

hej jerry..märkligt tänkande kring våra övernattningsmöjligheter,,.men ja tror att dom har tillgång till en kontrollantkontrollör :)som kollar så vi inte sover...

sen lämnas rapport till en utredningsutredare:)som tar ställning:D

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Gällande parkering på Guleskär.
Endast parkering är tillåten och har varit så hela tiden. Camping förbud gäller hela sotenäs kommun förutom på iordningställda campingplatser.Guleskärs p-område kommer markeras med 4 m avstånd samt ordningsregler enligt räddningstjänstens normer. avgiften är tillsvidare 100kr/dygn ,mot uppvisande av bet. avgift ingår även tömning samt påfyllning färskvatten på Johannesvik.
Vi har 8 st ställplatser 180kr/dygn.inkl.el (tidigare Q-stop platser) priset gäller tillsvidare.
Välkomna
Ingvar Carlsson Johannesvik camping & stugby
Hej Ingvar.
Gäller detta fortfarande endast parkering?
Vill du vara vänlig och svara på frågan.
Eftersom tavlan ändras från dag till dag. En tejp bit kan ju vem som helst sätta dit.
2179:wideeyed:

Senast ändrad:

Kurt & Ingbrith

FD HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
1369
Medlemskap
2023

Hej!
Tycker att vi ska sova gott i våra bilar, jag anser att inuti min bil gör jag vad f.. jag vill, skulle någon sätta in näsan för att kolla så tycker jag att vi ringer till polisen och anmäler vederbörande för hemfridsbrott.
Förresten är det någon som har blivit bortkörd pgr av att man sovit i bilen?

Reviera

T

Teddi

Guest

Hej!
Tycker att vi ska sova gott i våra bilar, jag anser att inuti min bil gör jag vad f.. jag vill, skulle någon sätta in näsan för att kolla så tycker jag att vi ringer till polisen och anmäler vederbörande för hemfridsbrott.
Förresten är det någon som har blivit bortkörd pgr av att man sovit i bilen?

Reviera

hej riviera..de e precis som du skriver,,de handlar om hemfridsbrott om man blir störd i sin bil (bostad)..

sen tror ja en del blivit bortkörda om man läser tidigare inlägg..ämnen..

vi måste ock komma ihåg att allmänna parkeringar har vi alla varit med att betala..

teddi

F

F.d. 11918

Guest

värt att veta är att det aldrig kan bli frågan om en parkeringsanmärkning bara för att man övernattar trots ev förbud.

En parkeringsanmärkning utfärdas om ett fordon är felaktigt parkerat och vad man gör inne i fordonet saknar helt betydelse.

Däremot bör man vara uppmärksam på dom parkeringsplatser där endast personbil klass 1 får stå (ett "P" följt av personbilssymbolen samt tilläggstavla med "Klass 1".
Andra fordonslag får då inte stanna annat än för av och påstigning.

Toppen