• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sotenäs

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024
Hej på er alla.
Var i Kungshamn i helgen stod på Solids nya för HB helt OK.
Nu ser jag att alla 3 campingarna är med i klubben vad bra.
Solid
Wiggersvik och Johannesvik.
:wideeyed:
Bra nu har alla en möjlighet att fixa till det så vi väljer just eran camping.
Men på Guleskär är inte tomtgränsen utmärkt vad som är privat mark och kommunal mark.
Är det camping tillåten eller endast en parkering? En skyllt säger långtidsparkering en annan skyllt säger camping förbjuden på hela Guleskär ja vad skall man rätta sig efter kunde vara bra att veta innan man tänder grillen?
Den grå byggnade vid infarten innehåller gasol.:swoon:
:twitcy:2179

Senast ändrad:
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Sotenäs

Hej
Reidar du var ju på Solviks Nya ställplats. Drog Ni till Guleskär när vi hade åkt.?
Förstår det blev tråkigt när vi åkte hem.Men vi ses kanske igen så att stämmningen lättas upp.
ha det
/Vidhem

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025

Vidhem. Vi gick på loppis innan vi åkte hem. Vi fick med oss två "karmstolar" för 50:-st. Men det var nära att dom inte gått in i bilen!
Kör försiktigt tills vi ses nästa gång!
Bobo

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Så Ni "nöp" de karmstolar vi tippsade om när vi hade varit upp och köpt LIE-BLAD.
Höfterna är på bättringsvägen hoppas jag, så du kan slänga kryckorna.
/Vidhem

• Gilla
Reaktioner: Ami
F

F.d. 13273

Guest

Gällande parkering på Guleskär.
Endast parkering är tillåten och har varit så hela tiden. Camping förbud gäller hela sotenäs kommun förutom på iordningställda campingplatser.Guleskärs p-område kommer markeras med 4 m avstånd samt ordningsregler enligt räddningstjänstens normer. avgiften är tillsvidare 100kr/dygn ,mot uppvisande av bet. avgift ingår även tömning samt påfyllning färskvatten på Johannesvik.
Vi har 8 st ställplatser 180kr/dygn.inkl.el (tidigare Q-stop platser) priset gäller tillsvidare.
Välkomna
Ingvar Carlsson Johannesvik camping & stugby

F

F.d. 3088

Guest

Då kommer frågan igen : Är camping och övernattning i fordon samma sak ???

Jojje

Om det inget står i den lokala ordningsstadgan om att det är förbjudet att sova i bilen skall det vara ok.

Varberg, Ullared med flera har det inskrivet så där kan man inte sova i bilen på p-plats

Gurra

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Endast parkering är tillåten och har varit så hela tiden. Camping förbud gäller hela sotenäs kommun förutom på iordningställda campingplatser.Guleskärs p-område kommer markeras med 4 m avstånd samt ordningsregler enligt räddningstjänstens normer. avgiften är tillsvidare 100kr/dygn ,mot uppvisande av bet. avgift ingår även tömning samt påfyllning färskvatten på Johannesvik.
Vi har 8 st ställplatser 180kr/dygn.inkl.el (tidigare Q-stop platser) priset gäller tillsvidare.
Välkomna

Bättre sent än aldrig...eller...För sent ska syndaren vakna, jag vet inte vilket som passar bäst här.

Kan inte låta bli att kommentera detta inlägg, det är inte underligt att det är trångt i Sotenäs Kommuns tätorter när man numera inför 4 meters gräns mellan bilarna.

På Guleskär är det väl inte någon som har pratat om att man vill campa, jag är enbart intresserad av en parkeringsplats för min bil över natten när jag besöker den typen av platser.

//Tommy

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Ja du Gurra.

Det är mycket man inte blir klok på, men jag tror att anledningen är att de märkt att beläggningen har varit för dålig.

Jag kollade förra sommaren på en camping som då erbjöd Quick stop, hur detta funkar....klockan var mellan tre och fyra, men det var inte att tänka på att få parkera husbilen där då, utan man hänvisade till sina ordinarie platser på campingen, har för mig att det var ok att komma efter 19.

Vi rullade istället vidare mot en gratis ställplats, med vetskapen om att campingar ska man undvika i största möjliga mån.

//Tommy

F

F.d. 3088

Guest

Ja du Gurra.

Det är mycket man inte blir klok på, men jag tror att anledningen är att de märkt att beläggningen har varit för dålig.

Jag kollade förra sommaren på en camping som då erbjöd Quick stop, hur detta funkar....klockan var mellan tre och fyra, men det var inte att tänka på att få parkera husbilen där då, utan man hänvisade till sina ordinarie platser på campingen, har för mig att det var ok att komma efter 19.

Vi rullade istället vidare mot en gratis ställplats, med vetskapen om att campingar ska man undvika i största möjliga mån.

//Tommy

Ja du Tommy

Det är väll så att det går att dra ut mera pengar om det heter ställplats istället för Quickstopp. Jag försöker undvika bägge:cool:

Quickstopp (snabbstopp) Ställplats (uppställning):D

Gurra

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Nu handlar den här tråden egentligen om Guleskär, men SCR är säkert med och spökar någonstans i bakgrunden ändå.

Men min uppfattning är att så fort SCR är med och petar i något så blir det fel, såg precis på tvreklamen att nu vill de att folk ska bygga stugor på campingarna som de sedan kan hyra ut.

Blir mer och mer övertygad om att campingar blir ett allt sämre alternativ, vem vill stå med sin husbil i en förtäck stugby?

//Tommy

F

F.d. 3088

Guest

Nu handlar den här tråden egentligen om Guleskär, men SCR är säkert med och spökar någonstans i bakgrunden ändå.

Men min uppfattning är att så fort SCR är med och petar i något så blir det fel, såg precis på tvreklamen att nu vill de att folk ska bygga stugor på campingarna som de sedan kan hyra ut.

Blir mer och mer övertygad om att campingar blir ett allt sämre alternativ, vem vill stå med sin husbil i en förtäck stugby?

//Tommy

Det är väll Werkelinarna som dragit igång det med stugor?

GH

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Förvånansvärt hur kortsiktigt campingägarna tänker.

Tror de verkligen att de tjänar mer på att lobba för att kommunerna förbjuder övernattning i husbil på parkeringsplatser i stället för att se det positiva för både kommun och campingägaren. QuickStop är ett dåligt alternativ då de ofta har starkt begränsade ankomst- och utcheckningstider.

Det framgår tydligt i trådarna att husbilisterna undviker kommuner som försöker hindra övernattning på parkeringsplatser.

Hade man istället gått ut med att man välkomnar husbilar till kommunen och dessutom erbjuder några husbilsplatser så drar man till sig dessa turister. Sannolikheten är då stor att många av dem kanske vill stanna en längre tid och väljer då att stå på campingen med alla dens faciliteter. Handlare och företag på orten gynnas också av en viss ökning av sin kundkrets.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Här finns ju stora pengar att tjäna för kommuner som förbjuder övernattning i bilar.
Det är ju bara att skicka ut parkeringsvakter att bötfälla alla långtradarchaffisar som tar sig en tupplur i bilen.
Ofta har de kört tillåten tid, så de kan (får) inte flytta bilarna heller.
Då kan polisen få in en hacka också.
Moment 22 ???
:mad::mad::mad:
//W

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Välkomna
Ja nu har campingarna tagit bladet från munnen enligt Johannesvik är det endast parkering på Guleskär som gäller.
Enligt Kjell ägare till Örns camping är det ok att campa på platsen så de är inte överens om vad som gäller.
Har nu räddningstjänsten påtalat risken med en brand så förstår jag deras ställningstagande vid infarten till Guleskär står nämligen ett gasol lager enda utrymmningsvägen är förbi gasol lagret.
Det är oförsvarligt att kommunen inte insett faran.
Om en brand uppstår vem har då ansvaret?
Domstein Campingägaren eller Kommunen det kan bli ett fall som slutar med rättslig prövning.
Så varje gång du tänder en grill eller sätter ut en stol och bord eller vevar ut markisen har ni gjort er skylldiga till övrträdelse av gällande regler
2179:music-icon:Lite av det juridiska tänkandet.
Men kommunen har lyckats i sak att stänga ute husbilar från Kungshamn.
Turismen blir ju den stora förloraren.

Senast ändrad:

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2024

Då kommer frågan igen : Är camping och övernattning i fordon samma sak ???

Jojje
Ja om du sover i bilen så är det inte tillåtet enligt en tjänsteman på Sotenäs kommun.
Så parkera bilen ta in på hotell om det är fullt på campingarna var hans svar.
Så visst är campingägarna och kommunen som två tummar i en röv han tycker det är synd om campingarna de har ju investerat en hel del.
På frågan vad är skillnaden att sova i en husbil eller i en combibil det hade han inget svar på.
En tilläggs skyllt borde sättas upp på Guleskär öppen eld och övrnattning i fordon förbjuden.
Men alla tre campingarna är ju med i HBK.
2179:music-icon:

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Vad mig anbelanger räcker det med en enkel grusplan att stå (övernatta) på. el, tömma, tanka vatten mm fixas alltid på något sätt. Förstår inte varför det skall förstoras upp hela tiden kontentan blir ju att samtliga platser blir som minicampingar och pris därefter.
Vi för våran del åker runt och utforskar njuter av livet äter gott mm på dagarna, att då inte kunna parkera stadsnära och äta handla och eventuellt sova över utan att behöva betala för all lyx som skapas för att dra in oskäliga belopp tycker jag är skit
Vill vi ligga still ibland hittar vi alltid något lugnt avskillt ställe på vischan.

Gurra den enkle

Toppen