• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SOS mitt i skogen

F

F.d. 25200

Guest
Sv: SOS mitt i skogen

Nej, vi har inte bytt däcken själva. Vi bytte i december till s k Europadäck, året runt däck. Vi skall givetvis påtala detta för killen som satte på dessa däck. Problemet har alltså kunnat pågå sedan dec och vartefter accelerat.
Inger o Hasse

Hej.
Efter hjulbyte så ska bultar efterdragas efter ca 5 - 10 mil och sedan kontrolleras regelbundet beroende på temperatur. Jag vill inte lägga lök på laxen men felet är inte gummiverkstadens.

Med vänlig hälsning,
Stig

F

F.d. 29775

Guest

Nej, vi har inte bytt däcken själva. Vi bytte i december till s k Europadäck, året runt däck. Vi skall givetvis påtala detta för killen som satte på dessa däck. Problemet har alltså kunnat pågå sedan dec och vartefter accelerat.
Inger o Hasse

Hej

Europadäck??
Var finns dom och vad koster dom?
Är det säkert att köre med hela året?

Är själva lite interesserde i at köre lite på vintern också men byte till
vinterdäck verker lite överkurs så kanske åretrunt däck är lösningen.

Goda råd och erfarenheter är välkomna.
(vet att detta inte har med tråden att göra som sådan men vet inte hur man starter ny tråd med citat fra gammal!)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I prinsippet ska en kontrollere alle hjulbolter etter 100 mil fra hjulbytte.
Er det ikke brukt rett moment så må kontrollen skje før og flere ganger.

Da jeg byttet til alufelger foran og alu hjulsider bak hos Goldschmitt i Polch så trakk de først til med mutterdrager før de fant frem en lang momentnøkkel - Iveco Daily har et noe høyere moment enn Fiat.
På vår bil er det 290 - 350 Nm. Det ble benyttet 350 Nm på alle boltene.

Etter 100 mil skulle jeg kjenne etter med maks arm på orginalverktøye om jeg kunne dra til mer og om en bolt ga etter så måtte jeg til et sted med krafig nok momentnøkkel for ettertrekking av alle boltene. Ingen bolter ga etter, men det var GTC Polch som gjorde ettertrekkingen også med momentnøkkel.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej.
Efter hjulbyte så ska bultar efterdragas efter ca 5 - 10 mil och sedan kontrolleras regelbundet beroende på temperatur. Jag vill inte lägga lök på laxen men felet är inte gummiverkstadens.
Med vänlig hälsning,
Stig
Hej Stig, det du skriver kan inte nog understrykas, det är otroligt viktigt enligt mina erfarenheter men räcker ändå inte alltid till;
1) Lät sätta på komplett nya alu-hjul vid en husvagnsmärkesservice (Solifer)före en Tysklandsresa 1999! På hemväg till Sverige en lördag vid 14 tiden på autobahn utanför Lübeck (högtrafik), så tappade vi ett av husv-hjulen. Hjulet missade kompisens bil bakom oss med centimetrar och la sig sedan till ro mitt i högfartsfilen.
Hade jag kollat dessa alu-hjul? Ja minst 5 ggr under ca 350 mil, bla i mkt branta backar vid Mosel ... och frugan tyckte att jag var och varit löjligt försiktig - men vad hjälpte det oss ändå inte!

Vad var det som var fel, jo husvagnsmärkesverkstaden hade dragit åt samtliga hjulbultar för hårt och utan att använda momentdragare. På det tappade hjulet var alla bultarna av pga för hård anläggning och på kvarvarande hjul fick alla bultar bytas ut pga av brottanvisningar av samma orsak.

2) Med husbil 2011 åkte vi från Sveriges största husbilsmärkesverkstad efter garantiservice, omfattande bla avplockade alu-hjul! Efter 5 mil for "fan i mig" och under fikapausen kollade jag samtliga husbilshjulen med ett fäljkors. Resultat; på vänster framhjul var inte bultarna åtdragna överhuvudtaget utan kunde till en början dras åt med bara fingrarna, alla de 3 övriga hjulen var helt ok!

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Tur att de satt löst och att det ordnade upp sig. Aluminium expanderar mer än stål. Drar du får hårt kan hjulbulten helt enkelt gå av. Lösa muttrar är bättre än hjulbultar som går av, de lösa muttrarna märker du antagligen av innan det är för sent (det lever och far).

Hur många verkstäder drar med momentnyckel och hur många Nm ska det vara? 130 Nm?

Undrar också hur många nm man skall dra åt med? Knut nämner 290-350 nm på sin bil, på min personbil skall det vara 90nm. Vem vet?
Åke

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Renault Master 172 Nm
Fiat 15 tums f. 160 Nm
Fiat 16 tums f. 180 Nm
Mazda MPV 90-120 Nm

Det står i instruktionsboken under rubriken "Hjul". Jaha, då får jag sticka iväg till Mekonomen och köpa en momentnyckel. Så himla mycket grejor man ska ha till husbilen. Tur att denna kan ligga i garaget. Stackars er som ska ha 350 Nm.

Senast ändrad:
F

F.d. 25200

Guest

Relax. Ja den möjligheten finns ju också att verkstaden drar för hårt men förhoppningsvis ska alla gummiverkstäder ha koll på detta. Där jag byter däck på husbilen, använder både sommar och vinterdäck, drar dom med muttermaskin och kollar sedan med momentnyckel. Innan jag åker iväg säger han till mig och alla andra kunder, glöm inte att känna på muttrarna när du kört några mil.

Med vänlig hälsning,
Stig

F

F.d. 29925

Guest

Konsultade på en bilfabrik i mitten på 80-talet. Av någon anledning kom samtalet in på just åtdragningsmoment. Efter lite dividerande hit och dit blev det kontroll av hjulåtdragning av egna bilar på parkeringsplatsen. Samtliga var dragna med för högt moment.;)

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Jag tror inte man skall klandra bärgaren för att han inte upptäckte de lösa hjulbultarna. För ett antal år sedan fick jag anmärkning på ett främre hjullager vid besktning av min personbil. När jag kom till verkstaden konstaterades att lösa hjulbultar var problemet. Reparatören sa att det var rena turen att jag inte tappat hjulet på väg till verkstaden. Så även bilprovningen kan missa det.

Jag har sedan dess flera gånger haft problem med lösa hjulbultar trots att de dragits med rätt moment. Jag efterdrar alltid bultarna några mil efter hjulbyte. Det knackande ljudet av lösa hjulbultar är något som jag lärt mig att känna igen.

I bland har problemet återkommit även när man efterdragit bultarna. I dessa fall har det hjälpt med att rengöra fälgens anliggningsytor.

Leif Torså

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Tittade inte bärgaren på det innan han bärgade er?? Men det klart, nu fick ni ju se Linde med men det kunde ju varit under trevligare förutsättningar.

Hälsningar/Hike

Det kan väl inte vara bärgarns sak att kolla hjulmuttrar. Förarens ansvar. Tyvärr sånt som händer.
/Blasse

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Det kan väl inte vara bärgarns sak att kolla hjulmuttrar. Förarens ansvar. Tyvärr sånt som händer.
/Blasse

Assistansförsäkring brukar innehålla reparation på plats, annars bärgning. Av det kan man tro att dom åtminstone tittar vad som kan vara fel. Med tanke på vad ofta det felet visar sig så vore det ju en snabb sak att titta på.

Wallströmarna

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
10403
Medlemskap
2027

Assistansförsäkring brukar innehålla reparation på plats, annars bärgning. Av det kan man tro att dom åtminstone tittar vad som kan vara fel. Med tanke på vad ofta det felet visar sig så vore det ju en snabb sak att titta på.

Vilken bärgare ställer sig och meckar med drivknutar eller hjullager på kvällen ute i skogen?
/Blasse

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

flyttad
//Arne