• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

SOS mitt i skogen

H

hianders

Guest
mellan Kopparberg och Hällefors börjar bilen låta konstigt. Punktering? Nej troligtvis drivknut som gått sönder. Vi har ringt Assistancekåren och väntar nu på bärgare. Får se vad som händer härnäst! Hoppas innerligt att vi tar oss till Värmlandsträffen imorgon.

Hoppas bärgaren ringer snart!!

hianders (som inte fysiskt sitter i sjön men ser den):mad:

H

hianders

Guest
Sv: SOS mitt i skogen

Tack Lundsholm! Blev nyss uppringda av bärgaren som akut måste hjälpa till vid en bilolycka! Nåväl, vi är ju inte ett akutfall men vill naturligtvis ha hjälp innan kvällen kommer! Undrar om vi får sova i hb inatt??!!

Inger o Hasse/hianders

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Drivknute eller forhjulslager, begge deler gir en dunkende lyd fra ene forhjulet. Er det hjullageret så kan en ofte finne ut av det ved at hjulet heller litt galt og at en kan bevege det litt i toppen selv med hjulet på bakken. Det skal mye til at en drivknute ryker spontant - selv om jeg har opplevd det selv! Men det var med motorbrems i bakkene ned til Dalen i Telemark og den siste høyresvingen sprengte festet for kulene i knuten. En slik skade kan en kjenne om en legger seg på bakken og tar tak i drivakselen, kan en bevege den i noen som helst retning så er det en skade.

F

F.d. 9667

Guest

Hej!
Tråkigt att höra att ni fått problem med husbilen.Hoppas att allt löser sig och att ni inte behöver vänta så länge till på hjälp.Minns själv hur det kändes att stå på ett tankställe utanför Koblens i Tyskland med trasig drivrem när vi hade husvagn.
lycka till!
Lasse:)

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Har ni kollat att hjulmuttrarna är ordentligt åtdragna så de inte lossnat???

F

F.d. 14324

Guest

Vi får hoppas att det löser sig så smidigt som möjligt!

mvh jocke

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Tittade inte bärgaren på det innan han bärgade er?? Men det klart, nu fick ni ju se Linde med men det kunde ju varit under trevligare förutsättningar.

Hälsningar/Hike

F

F.d. 9667

Guest

Nu har Adde varit på tidigt besök hos bildoktorn i Lindesberg och du hade helt rätt Wizard. Det var vänster framhjuls bultar som inte var åtdragna ordentligt. Tänk om vi tappat däcket under hög fart!!!

Nu mot Värmland!

Inger o Hasse o Simon

Hej!
Vad skönt att det har löst sig!Hoppas att hjulbultarna byttes då gängorna kan ha påverkats av att fälgen inte satt fast utan slagit mot bultarna.Då kan det släppa igen.Detta har hänt mig!
Trevlig resa!
Lasse:)

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Tur att de satt löst och att det ordnade upp sig. Aluminium expanderar mer än stål. Drar du får hårt kan hjulbulten helt enkelt gå av. Lösa muttrar är bättre än hjulbultar som går av, de lösa muttrarna märker du antagligen av innan det är för sent (det lever och far).

Hur många verkstäder drar med momentnyckel och hur många Nm ska det vara? 130 Nm?

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Härligt att det har löst sig på ett enkelt sätt, men man kan tycka att det är lite konstigt att inte bärgaren kollade detta när de kom till er!

//Tommy

H

hianders

Guest

Bärgaren tittade på bilen men gjorde ingen fysisk undersökning utan gick nog mest på Hasses beskrivning av händelseförloppet. Det var en ung duktig kille som var bärgare så vi upplevde att han kunde/kan sitt jobb.

Lite deprimerande var ju att sitta och titta på en kvaddad bil som han hade på flaket i fem mil.

Vi hade i alla fall tur denna gång!

Inger

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det är dessa förb......... mutterdragare som ställer till det med lossnande hjulbultar/skruvar.
Man kan inte kontrollera åtdragningsmomentet med sådana, men det finns speciella hylsor med olika åtdragningsmoment att köpa som man kan sätta på mutterdragarna. När rätt moment är nått så "vrider" sig hylsan bara.
Men gummiverkstäderna m fl är väl för snåla för att skaffa sådana.
:mad:
Har ni bytt däck nyligen tycker jag ni skall ta upp problemet med berörd gummiverkstad (så tillvida att ni inte bytt hjul själva) :)

H

hianders

Guest

Nej, vi har inte bytt däcken själva. Vi bytte i december till s k Europadäck, året runt däck. Vi skall givetvis påtala detta för killen som satte på dessa däck. Problemet har alltså kunnat pågå sedan dec och vartefter accelerat.
Inger o Hasse

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Tur att de satt löst och att det ordnade upp sig. Aluminium expanderar mer än stål. Drar du får hårt kan hjulbulten helt enkelt gå av. Lösa muttrar är bättre än hjulbultar som går av, de lösa muttrarna märker du antagligen av innan det är för sent (det lever och far).

Hur många verkstäder drar med momentnyckel och hur många Nm ska det vara? 130 Nm?

160 NM

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Detta är nog ett mer vanligt fel än man kan tro. Jag har råkat ut för detta 2ggr på personbilen. Båda gånger efter bytt nytt däck hos gummiverkstad.

Toppen