På norra halvklotet står solen rakt i söder klockan 12 på dagen (med reservation för jordaxelns lutning och jordens elliptiska bana runt solen). Det bör väl ändå vara riktmärket? Allt annat är politiska beslut. Exempel på politiskt beslut är att Kina, som egentligen sträcker sig från GMT+5 till GMT+9, har beslutat att bara ha en tidszon (GMT+8).
Det här kanske är en större fråga för oss i norr, där skillnaden mellan ljus och mörker har större variation än i Centraleuropa.
Den ursprungliga anledningen till sommartid var energibesparing. Försöker vi hitta på nya anledningar till sommartid nu, när energibesparingen inte längre är ett starkt argument?
Har aldrig förstått varför detta är ett problem. Sommartid året om så det blir ljusare längre på sommarkvällarna. Jag är alltså inte pensionär och förfogar inte till 100% över min egen tid. Än.
Jag kontrar - Förstår inte varför man skulle vilja ha ljust ute när man ska gå och sova. Det är lättare att vakna och komma igång om solen hunnit gå upp.
Experterna vill ha normaltid året runt,medan en klar majoritet av befolkningen vill ha sommartid året runt.
Isf är jag expert och i klar minoritet.
För övrigt är min klocka där jag beinner mig nu inställd på GMT+1h 12min 2sek, om vi ska vara teknokratiska.
Sådär. Nu var sommartidsfrågan avklarad. Nu ska jag skriva insändare om varför kardemumma och koriander bör förbjudas som tillsats i livsmedel. Sen ett och annat om sär skrivning.
Trevlig helg!