• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanelsregulator

MABOS

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
4466
Medlemskap
2024
Hej !
Någon som kan hjälpa mig med ett problem, regulatorn till min solpanel säger enl lampor att det är mer än 75% i batteriet fast jag vet att vi har kanske 25% på regulatorn lyser även en röd lampa som betyder att den inte laddar o läser man manualen så står det batterinivå låg eller batteriet har låg spänning, enl bilens mätare har jag 12v fortfarande.
Kan man göra en norsk reset eller något liknande ?
(hade bilen inne på verkstad i veckan för några reklammationer, kan dom ha ställt till det) bilen är bara 2 månader

Bosse
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Solpanelsregulator

hej
Egentligen bör ju verkstaden fixa detta då bilen är under garanti ? men det går alltid att göra ett försök med att "nollställa" panelen genom att ta bort + och - kabel från bostadsbatteriet.

vänta ca 30 sek för att panelen skall ladda ur sig och anslut batteriet igen . då bör du få ett felmeddelane vid test av batteristatus om visar ?

Koppla in 230 V laddning i minst 24 h och då skall panel visa 100 % på bostads batteriet , sedan bör även solcellen visa laddning.

Detta förfarande är beskrivet i Schaudt's instruktion för EBL 225----
Bengt
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Solpanelsregulator

Har du bara 12 V i batteriet så är det nästan urladdat. Ett fulladdat batteri skall ha 12,72 V. Vid 12,5 V är det ca halvt urladdat.
 
Senast ändrad:

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Solpanelsregulator

Hej

Jag har exakt samma "problem" .... regulatorn i mitt fall är av fabrikat Solara. Har slutat bry mig om vilka indikeringar denna panel gör eftersom dom mer eller mindre utan undantag verkar vara helt uppåt väggarna. Förlitar mig istället på bilens ordinarie instrument för batteristatus vilka fungerar utan anmärkning.

//Janne
 
Toppen