• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Solpanel

Sören56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37135
Medlemskap
2024
Hej där ute alla , jag är ny i husbilsklubben. Jag har en fråga angående solpanel har en LTC mm pt-10. Den har tre led-lampor en röd som det står solar på en grön batteri och ytterligare en röd load.
Nu undrar jag om den fungerar Solar blinkar och load lyser fast röd batteri lyser grön. Tycker att bodelsbatteriet ligger lite låg på 12,2 volt. Tacksam om någon kan svara mig på detta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej och välkommen, lite svårt att veta hur den är installerad men här har du en svensk instruktion i alla fall till att börja med.
Om batteriet ligger nere på 12.2 så är det absolut något "fel" för utan komplett mätning och obelastat så är det "nästan tomt på kraft".
Om load lyser så betyder det dock troligen att man även har kopplat in belastning/uttag av ström genom regulatorn som man inte brukar göra i ett bef. husbilssystem utan bara använda en regulator som regulator till laddning av batteriet och hämta ut kraften från original utgångar.


M.v.h. JANKRO.
 

Sören56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37135
Medlemskap
2024
Hej och välkommen, lite svårt att veta hur den är installerad men här har du en svensk instruktion i alla fall till att börja med.
Om batteriet ligger nere på 12.2 så är det absolut något "fel" för utan komplett mätning och obelastat så är det "nästan tomt på kraft".
Om load lyser så betyder det dock troligen att man även har kopplat in belastning/uttag av ström genom regulatorn som man inte brukar göra i ett bef. husbilssystem utan bara använda en regulator som regulator till laddning av batteriet.


M.v.h. JANKRO.
Tack Jankro det var precis vad jag behövde.
Mvh
Sören
 

Sören56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37135
Medlemskap
2024
Hej och välkommen, lite svårt att veta hur den är installerad men här har du en svensk instruktion i alla fall till att börja med.
Om batteriet ligger nere på 12.2 så är det absolut något "fel" för utan komplett mätning och obelastat så är det "nästan tomt på kraft".
Om load lyser så betyder det dock troligen att man även har kopplat in belastning/uttag av ström genom regulatorn som man inte brukar göra i ett bef. husbilssystem utan bara använda en regulator som regulator till laddning av batteriet och hämta ut kraften från original utgångar.


M.v.h. JANKRO.
Batteriet behöver ligga på ungefär 12,4 12,5 i alla fall jag ska mäta det korrekt med min voltmeter. Undrar det jag får se vad det är för belastning man kan ha lagt på för ingenting är ju på när det är avslaget. Jag ska kolla upp det här lite noggrant.
Sören
Tack Jankro det var precis vad jag behövde.
Mvh
Sören
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja det brukar vara bäst att aldrig lita på installationer som tillkommit i efterhand. det finns mycket mysko varianter och även varianter som knappt funkar alls.
Som jag även nämnde tidigare så när man plockar dit extra laddning m.m. till sina bobatterier så är det oftast vettigast att behålla det övriga som fördelar ström ut till förbrukare intakt som det är från början.
Det bästa är ju om både originalladdning och extraladdning går genom elblocket och sedan även förbrukning går den vägen om man nu har en mätshunt inbyggd som mäter innehållet i batteriebanken. Om man både laddar på sidan om och/eller förbrukar på sidan om och det nu finns mätning så blir det ingen ordning alls på visningen av innehåll i bobatterierna.

Man kan väl lite med glimten i ögat säga så här.......... En regulator med, -solcell in, -till batteri, -förbrukning ut, skall användas om man sätter en solpanel på taket till utedasset, kopplar den till regulatorn och till ett batteri och som avslutning en sladd från förbrukning ut på regulatorn till lampan och fläkten på dasset. Allt klart och funkar...... för all övrig användning så skall man nog inte använda förbrukningsutgången på regulatorn.

M.v.h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej, ja det brukar vara bäst att aldrig lita på installationer som tillkommit i efterhand. det finns mycket mysko varianter och även varianter som knappt funkar alls.
Som jag även nämnde tidigare så när man plockar dit extra laddning m.m. till sina bobatterier så är det oftast vettigast att behålla det övriga som fördelar ström ut till förbrukare intakt som det är från början.
Det bästa är ju om både originalladdning och extraladdning går genom elblocket och sedan även förbrukning går den vägen om man nu har en mätshunt inbyggd som mäter innehållet i batteriebanken. Om man både laddar på sidan om och/eller förbrukar på sidan om och det nu finns mätning så blir det ingen ordning alls på visningen av innehåll i bobatterierna.

Man kan väl lite med glimten i ögat säga så här.......... En regulator med, -solcell in, -till batteri, -förbrukning ut, skall användas om man sätter en solpanel på taket till utedasset, kopplar den till regulatorn och till ett batteri och som avslutning en sladd från förbrukning ut på regulatorn till lampan och fläkten på dasset. Allt klart och funkar...... för all övrig användning så skall man nog inte använda förbrukningsutgången på regulatorn.

M.v.h. JANKRO.
Men det är sällan en stor ström t.ex en inverter går via elblocket, utan dessa grova kablar går direkt eller via t.ex en smart shunt. Även laddning från solpaneler kan idag bli för hög ström för elblocken, lite beroende på modell m.m.
Så det är inte lika enkelt att köra all ström via husbilens originalsystem idag.
 

peptekmail

HBK Intresserad
Inlägg
22
Kommun
Sthlm
Det finns en vettig användning för "extrautgången" på regulatorn.
Det är för att eventuella förbrukare ska kopplas bort om batterispänningen blir besvärande låg.
Men det är sällan det går att göra utan att dra extra kablar.
Likadant klarar regulatorn sällan några större belastningar på den utgången, speciellt inte kylen jag tänkte koppla in där....
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men det är sällan en stor ström t.ex en inverter går via elblocket, utan dessa grova kablar går direkt eller via t.ex en smart shunt. Även laddning från solpaneler kan idag bli för hög ström för elblocken, lite beroende på modell m.m.
Så det är inte lika enkelt att köra all ström via husbilens originalsystem idag.
Nej det stämmer bra, men elblocken är ju inte gjorda för litiumbatterier och inverters.... Det fanns inte ens litiumbatterier till bodelar när många av husbilarna föddes, och blybatterierna började att spjärna mot även måttliga laddströmmar efter bara tjugo minuters laddning Men så länge man håller sig till "gamla normala" strömmar som Sören56 verkar göra och bara vill att det befintliga skall funka så kan det ju vara ok att få med både laddning och förbrukning i beräkningen om det går (om nu hans bil har det).

När inte originalshunten och den beräkningen räcker till så är det ju bättre att skrota all originalmätning och komplettera med en eftermarknadsprodukt och verkligen montera den direkt på sin batteripol så att allt som går in och ut ur själva batteriet/batterierna verkligen kommer med i beräkningen var man än ansluter laddning och förbrukare. Dessutom så törs man ju ändå inte köra för höga strömmar genom elblockets själva el/kabelsystem så det går bort helt, men det som elblocket fortfarande används till går ju också genom nya shunten och kommer med i beräkningen
Lite kontrollfreak som jag är när det gäller att ha koll på batterierna, och inte bara för innehållet i dem utan också för att ha koll på att de mår bra och kommer att överleva länge så kan man nog tycka att det första man skrotar och byter ut tillsammans med lite ombyggnad av el och laddning är originalshunten med tillbehör.
Sedan är det ju litiumbatterierna som man kan prata direkt med utan extra shuntar och antika displayer. Det är bara att ladda hem ytterligare en liten go App att njuta av i vilstolen:applaus:.

Jag kom att tänka på en ny plåtis som jag var inne och mätte lite i för komplettering med ett extra batteri. Batteriindikatorn på den var de klassiska tre lysdioderna, en grön, en gul, en röd, samt kompressorkyl till det, men vad kan man begära på en bil som nog låg under 750.000:- i pris.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Sören56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37135
Medlemskap
2024
Nej det stämmer bra, men elblocken är ju inte gjorda för litiumbatterier och inverters.... Det fanns inte ens litiumbatterier till bodelar när många av husbilarna föddes, och blybatterierna började att spjärna mot även måttliga laddströmmar efter bara tjugo minuters laddning Men så länge man håller sig till "gamla normala" strömmar som Sören56 verkar göra och bara vill att det befintliga skall funka så kan det ju vara ok att få med både laddning och förbrukning i beräkningen om det går (om nu hans bil har det).

När inte originalshunten och den beräkningen räcker till så är det ju bättre att skrota all originalmätning och komplettera med en eftermarknadsprodukt och verkligen montera den direkt på sin batteripol så att allt som går in och ut ur själva batteriet/batterierna verkligen kommer med i beräkningen var man än ansluter laddning och förbrukare. Dessutom så törs man ju ändå inte köra för höga strömmar genom elblockets själva el/kabelsystem så det går bort helt, men det som elblocket fortfarande används till går ju också genom nya shunten och kommer med i beräkningen
Lite kontrollfreak som jag är när det gäller att ha koll på batterierna, och inte bara för innehållet i dem utan också för att ha koll på att de mår bra och kommer att överleva länge så kan man nog tycka att det första man skrotar och byter ut tillsammans med lite ombyggnad av el och laddning är originalshunten med tillbehör.
Sedan är det ju litiumbatterierna som man kan prata direkt med utan extra shuntar och antika displayer. Det är bara att ladda hem ytterligare en liten go App att njuta av i vilstolen:applaus:.

Jag kom att tänka på en ny plåtis som jag var inne och mätte lite i för komplettering med ett extra batteri. Batteriindikatorn på den var de klassiska tre lysdioderna, en grön, en gul, en röd, samt kompressorkyl till det, men vad kan man begära på en bil som nog låg under 750.000:- i pris.

M. mycket v. h. JANKRO.
Ja efter dessa inlägg förstår jag att jag måste sätta mig in i hur allt är kopplat, och även förstå hur det fungerar. Har lite att tugga i mig. Tack för alla svar, fantastiskt att få detta engagemang.
Tack Sören
 
Toppen