• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel till elektronikblocket?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har försökt hitta om det är någon som kopplat solpanelen till elektonikblocket men ännu inte hittat det.

Min undran är: Ska solpanelen/regulator kopplas till elblocket? Om inte, varför? Är det en fördel att koppla solpanelen/regulator direkt på batteriet?

Jag har en EBL 220 med digital panel ED220 där det finns en sol.

EBL har två ingångar till solregulator. Om jag nu får tag i en solpanel inkl MPPT. Kan jag koppla den till LR(S) (3 kraftiga stift) utan att koppla till LRS only (3 små stift)?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Har ytterligare studerat inkoppling av solpanel, regulator till batteri. Ledningen mellan regulator och batteri skall ju avsäkras. Således kan avbrott mellan regulator och batteri uppstå. Då borde även ett relä, som i serie med säkringen orsakar ett avsiktligt avbrott inte heller kunna skada regulatorn?
Någon avsäkring mellan panel och regulator anges ej, men en säkring för denna ledning finns kanske inbyggd i regulatorn?
Någon som har synpunkt på detta?

Roadglider
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Frågade teknikerna på Knaus/Weinsberg om var vi skulle koppla in vår solpanel:

Enligt dem fanns 2 alternativ - antingen direkt till bodelsbatterierna eller till "Dauerplus" på Calira laddaren. Dom rekmommenderade alternativ 1 - ingen ytterligare funktionalitet tillkommer vid inkoppling via elblocket.
OBS detta gäller Calira 30/20 . vet inget om vad som gäller andra elblock.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Hej!

Ställde min fråga till en firma med stor kunskap om solenergi angående inkoppling av solpanelregulatorn till mitt elektronikblock, som saknar ingång för solsystem. Redovisade också mina tidigare tankar i denna tråd.

Fick följande svar:

"Det är mycket enklare än så, du behöver inget relä, du kan ansluta regulatorn och 230V laddaren parallellt. När du laddar från nätet stannar solcellladdningen då den upplever cirka 14 eller 14,5V, detta tolkar regulatorn som batteriets spänning och vid så hög spänning uppfattar regulatorn att batteriet är fulladdat, när nätladdning upphör sjunker spänningen till batteriets verkliga spänning och om batteriet inte är fulladdat fortsätter regulatorn att leverera ström. Det går inget ström baklänges i regulatorn.

Det finns andra husbilar som har en ingång för solceller, utan att ha sett kretsschemat för dessa gissar jag att den är parallell med nätladdning p.s.s som jag beskrev här ovan".

Jag skall nu koppla om regulatorn från bodelsbatteriet och parallellkoppla den med ingången för 220 V-laddningen i mitt elektronikblock för att utnyttja blockets förmåga att styra laddningen till båda battrerierna.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Läste era inlägg med anslutning via Elektronikblocket vilket gjorde att jag tog reda på mer fakta om min bil.
jag har ett block som heter EBL 220-2 och till den ska en regulator som heter LR1218 sitta.
Jag köpte en panel på 85W och kablar 2x10m 6kvadrat. och PL 200(lim) på Jula.Lyssnade vad en LR 1218 skulle kosta på husbilsfirman, svar 2500kr. Tog kontakt med Schaudt och med frakt kostade den ca.100 EUR.
Installerade allt och tog kontakt med Burstner Sverige ang.laddningsinformation på Displaypanelen. Det sitter ett prom i den som måste ha en kod för att uppdatera med laddinformationen och de hjälpte mig över telefon med dessa knapptryckningar.
Varje Husbilsfabr. med display har sin egen kod.
Resultatet nu är att LR1215 försörjer dels bodelsbatt. 2st. och motorbatteriet i tur och ordning.
Jag är mycket nöjd med resultatet.
 

Bilagor

  • EBL + LR1218.JPG
    EBL + LR1218.JPG
    726 KB · Visningar: 81
  • Solar bodel.JPG
    Solar bodel.JPG
    386,2 KB · Visningar: 28
  • Solar motor.JPG
    Solar motor.JPG
    379 KB · Visningar: 25
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Jag har äntligen gjort precis som du. Det enda jag har kvar är koden från Dethleffs. Har faktiskt fulla batterier kl 10 på fm. Startbat + två bodelsbat på vardera 90 Ah.

Nu har jag en MPPT regulator över och några kontakter till diverse EBL-er. Du fick väl också lite över från paketet?
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Då blev det såhär:

Bild 1: MPPT-regulatorn placerad vid och kopplad till EBL'n under förarstolen. Kontaktdon från Electrokit via brev.

Bild 2: Mätning sker då via originalpanelen.

Bild 3: 100W solpanelen fastskruvad på taket i 6 fastlimmade aluminiumfötter, liggande U-profil.

Bild 4: Kopplingsdosa på taket med kletig massa. 2,5 mm kabel ner i bodelen där det inte är synlig någonstans.

Totalt 4.700:-, installerat och klart.

Det var billigt. Är priset inkl solpaneler och regulator?
Var har du köpt dina grejer?
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Solpanel och MPPT-regulatorn köpte jag på blocket, aluminiumprofilerna på markisfirman, lim o kablar på Mecconomen (ligger nära bostaden).

Sen köpte jag den till EBL220-2 anpassade LR1218-regulatorn från Tyskland så det blev 1000:- till men jag räknar med att någon behöver min oanvända MPPT-regulator.

Jodå. Prislappen stämmer och alla tre batterierna är fulla vid 8-10 tiden.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Hej.
Min panel heter DT 201 sitter på en Hymer Tramp 09 jag undrar hur slår man in den kod som behövs för att se solarna på panelen.Jag har en kod men kan ej komma på hur jag ska slå in den.:confused:
 

trevik

FD HBK Medlem
Inlägg
1.124
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
6081
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Solpanel och MPPT-regulatorn köpte jag på blocket, aluminiumprofilerna på markisfirman, lim o kablar på Mecconomen (ligger nära bostaden).

Sen köpte jag den till EBL220-2 anpassade LR1218-regulatorn från Tyskland så det blev 1000:- till men jag räknar med att någon behöver min oanvända MPPT-regulator.

Jodå. Prislappen stämmer och alla tre batterierna är fulla vid 8-10 tiden.

Låter bra. Var det nya eller begagnade solpaneler?
Om det var företag du köpte av, finns de kvar på blocket?
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Jo jag fick lite kablar,säkringar och kabelskor över eftersom modulen är avsedd till fler inkopplinsalternativ.
Köpte min panel på Blocket (ny) Den hade blivit över av ett parti som han hade köpt från USA.
Min totalkostnad landade på strax under 3000 kr. Men det tog några timmar med kabeldragningen.
Använde samma genomföring som kablarna till parabolen.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Dennis!
Ta intakt med någon på Hymer så du får absolut rätt knappinformation.
Koden till displayen är till för alla ändringar så om man trycker fel så kan man förstöra redan gällande inställningar.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Funder på att köpa 100w solceller och vill koppla in det till min EBL99. För att göra detta behövs det en speciell regulator eller kan man ha vilken som?

Jag har hitta denna (se bild) skulla den räcka eller måste jag ha mer grejor för att få det att fungera? Onödigt att köpa saker som inte behövs.

/R
 

Bilagor

  • LRS1214.jpg
    LRS1214.jpg
    18,6 KB · Visningar: 931
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

När jag fick hem min solcell var det en regulator till detta en phocos CML10-2.2.

Kan man använda den till mitt EBL99 tro? Det går bara två kablar ut från regulatorn men till ebl99 är det tre kabla in. Om det går vilket är plus och minus in i ebl99? Jag fick också med mig den vita sockeln som ska som ska in till EBL jag ska bara sätta dit kablarna först men hur, jag vill inte koppla fel. Kanske måste jag anväda Schuadt LRS1218 om den ska ladda både bodel-bilbatteriet.

cc_cml_1.jpg

cc_cmm_1.jpg
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Det går bra att använda din regulator. Jag har en kabel med rätt kontakt över från mitt paket.

Köper du 1218 så finns där en massa olika kablar. Då kan du använda alla funktionerna, vilket kräver 5 av kablarna.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Det går bra att använda din regulator. Jag har en kabel med rätt kontakt över från mitt paket.

Köper du 1218 så finns där en massa olika kablar. Då kan du använda alla funktionerna, vilket kräver 5 av kablarna.

Vilka är de alla funktionerna som inte fungerar om man har en annan regulator? Jag har inte någon digital display som du har som visar allt.

Jag har rätt kontakt bara att jag får klämma den själv och då måste jag veta vad som är plus och minus på mitt EBL.

/Runar
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel till elektronikblocket?

Tack ska du ha. Nu ska det kopplas. Jag har bara kopplat regulaton med tillhörande display och den visar ut 14v och 0,4 A men då är det mulet och regnar som tussan. Vet inte riktigt vilka värden som det bör vara i enligt värdet som jag har.

Jag hoppas det fungerar som det ska i alla fall

Ta gärna med din regulator och kablar till Ragglanda.
Tack en en gång.

/R
 
Toppen