• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel - parallell eller serie med MPPT?

sallden

HBK Medlem
Inlägg
33
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2024
Jag har två solpaneler, en på 120W och en på 135W som är parallellkopplade till en MPPT-regulator. Jag funderar på att utöka med ytterligare en panel och byta regulator till en som kan ta emot upp till 100V för att kunna seriekoppla och minska förluster. Men, nu har jag börjat fundera på om det blir mindre ström till batterierna än om jag håller fast vid parallellkoppling. Är det någon här som har vet eller har erfarenhet?
Tack på förhand!
/Stefan
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har två solpaneler, en på 120W och en på 135W som är parallellkopplade till en MPPT-regulator. Jag funderar på att utöka med ytterligare en panel och byta regulator till en som kan ta emot upp till 100V för att kunna seriekoppla och minska förluster. Men, nu har jag börjat fundera på om det blir mindre ström till batterierna än om jag håller fast vid parallellkoppling. Är det någon här som har vet eller har erfarenhet?
Tack på förhand!
/Stefan
En fördel vid seriekoppling är att du får längre laddningstid, eftersom den ger högre spänning och kommer starta laddning tidigare.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.822
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Om du seriekopplar så är det den minsta panelen som bestämmer strömmen och effekten. Så de du har blir 240W vid seriekoppling och 255W vid parallellkoppling. Däremot som Olof G skriver så finns det fördelar också.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Den som vill sätta sig in i ämnet, från en pålitlig källa, kan läsa:
Skuggning av solceller

Skuggning av solceller omges av en mängd myter, bland annat att skuggning av enskilda celler måste undvikas till varje pris – annars stryps strömmen genom hela strängen. I det här avsnittet kommer vi att se att så inte nödvändigtvis är fallet, även om myten bär på viss sanning. Enligt 21 minskar strömmen linjärt med mängden ljus som träffar solcellen. Dessutom genereras, enligt Figur 23, samma strömstyrka i alla seriekopplade solceller. En skuggad cell kommer då att strypa strömmen i hela strängen. Denna negativa effekt kan minskas genom inkoppling av bypass-dioder.
 

FredrikR

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
JÖNKÖPING
HBK-Nr
34266
Medlemskap
2024
Vid parallell-koppling är det viktigt att båda panelerna har samma spänning för att få ut max. Har ena 20v och den andra 18v tappar man 10% tex, man får ut 18v på båda panelerna. Samma sak med strömmen på seriekopplade, om en panel ligger på 5 A och en annan på 3 A får man totalt 3 A.
 
Senast ändrad:
Toppen