• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel direkt till batteriet...??

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej kära husbilsvänner...

Än rullar vi vidare ..... även om vi har ståt på samma plats sen den 22-01 här på Kreta.... Vi eller rättar sagt jag har anpassat mig till Grekland och gör nu som så många greker gör.... fiskar.... Wovi är ju redan grek så hon har inga anpassningsproblem.... sen har jag köpt en båt med motor.... ansåg det nödvändigt om man vill försökta ta den "stora fisken".... Tyvärr har motorn ingen generator.... även om motorn är splitter ny... så jag har köpt två 10w solpaneler.... och här kommer mina funderingar in.... enligt säljaren så är det inga problem att koppla in panelerna (18V) direkt till batteriet.... så nu undrar jag om någon vänlig person här på klubben kan lugna min oro......
Sen har jag upptäckt att cellerna inte är lödat längs hela cellen på många av cellerna har man missat 10-20% av lödningen.... enligt säljaren så är det inga problem.... kanske någon vänlig person här på klubben vet bättre och kan berätta för mig.....
Jag kan berätta att vintern har varit ovanligt kal här nere... snö ligger fortfarande kvar på många bergstoppar.... nu har dagarna blivit varma men nätterna är kalla.... och det gillar vi.... tusen tack på förhand
Peter & Wovi

Som ni ser på fotot så gillar Wovi också vårt nya sjöliv.....
 

Bilagor

  • P1030578.JPG
    P1030578.JPG
    477,6 KB · Visningar: 10
Senast ändrad:
F

F.d. 55488

Guest
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej Amstel! Denna resa sker med charterflyg till Iraklion, därefter med hyrbil till Makry Gialos. Med på resan finns dotter o barnbarn. Det är för deras skull vi åker. Vi hade själva klarat oss med Sverige i sommar o Grekland till hösten.

Vi får se om höstens resa går rakt ner på östsidan som i fjol, men det är ju mudder på gång i Makedonien tyvärr. Kanske blir det genom Kroatien, Montenegro och Albanien istället. Den rutten tog vi 2012. Vid ett par tillfällen gjorde vi fel vägval. Tur vi inte hade löständer. Höll ändå på att bli tandlossning på vissa vägsträckor. (Dessa hade Chubby Checker gillat, Let´s shake, baby!) Själva kommer vi att undvika de vägarna nästa gång.

Som du själv nämnt, Amstel, är det konstigt att inte fler svenska husbilister tar sig till Grekland, detta fantastiskt vackra och gästvänliga land. Där är lätt att fricampa bl.a. Vi har aldrig under våra över 30 besök i landet råkat ut för nån kriminalitet i form av stöld eller dylikt.

Hälsningar, Fy & Bi :):)
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej Amstel och Peter, överfart till Kreta?
Avreseorter och priser ungefär? Var inne och sökte, det var en jungel.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Hej Amstel och Peter, överfart till Kreta?
Avreseorter och priser ungefär? Var inne och sökte, det var en jungel.
Det går reguljär färja (nästan dagligen) från Piraeus till Kreta med Minoan och Anek Superfast. Priset för husbil (8m) + 2 pers. är ca. 4000kr. tr&rtr.
Det går även en mindre färja från Gythion till Kreta, Kissamos (ej vintertid), en gång i veckan, priset är något lägre.
Båda färjor går på kvällen/natten.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Som du själv nämnt, Amstel, är det konstigt att inte fler svenska husbilister tar sig till Grekland, detta fantastiskt vackra och gästvänliga land. Där är lätt att fricampa bl.a.
I bland undrar jag? :confused: Man kanske borde hålla tyst om detta!!:cool:
Tänk om det blir som i Spanien? Hemsk tanke!
Ha det så himla gôtt på Kreta!
:)Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Jag betalade 126.- € enkel väg (7meter även om mitt ekipage är 9 meter med scootern där bak) hade jag varit ärlig så hade biljetten kostat 265.-€ (men man lär ju av grekerna:twitcy:) från Ghytio till Kissamos den 21-jan- 2015..... vi var bara två fordon som skulle till Kreta då....Jag kan även informera er om att det sen går en färja från Kreta till Rhodos.... och därifrån till Turkiet.... Jag har också en svag aning om att det går en färja härifrån till Cypern... kanske bra att veta ifall man vill åka vidare....

Önskar er all HB-vänner en skön kväll

Peter & Wovi


Det går reguljär färja (nästan dagligen) från Piraeus till Kreta med Minoan och Anek Superfast. Priset för husbil (8m) + 2 pers. är ca. 4000kr. tr&rtr.
Det går även en mindre färja från Gythion till Kreta, Kissamos (ej vintertid), en gång i veckan, priset är något lägre.
Båda färjor går på kvällen/natten.
Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

färja från Kreta till Rhodos.... och därifrån till Turkiet.... Jag har också en svag aning om att det går en färja härifrån till Cypern...
Många äro de färjor som seglar till Rhodos. Från Rhodos går en färja till nästsista grekiska ön i österled, Megisti som ligger endast 3 Km från den turkiska kusten. Från Megisti går en färja till turkiska Kas. Så långt har du rätt! Peter den Store!:)
Till Cypern går inga andra färjor än från Tasucu i Turkiet till Kyrenia (Girne) på Turk.-Cypern. Sommartid går det en flerskrovs snabbfärja från Antalya till Girne men den tar inga husbilar. För ca. 15 år sedan gick det en färja från Rhodos till Limasol, Grek.Cypern.
Min önskan är att den skall börja segla igen men jag har svårt att tro att den önskan kommer att uppfyllas, inom de närmaste tio åren. Avsaknaden av en direkt färjeförbindelse mellan Grekland och Cypern beror på avsaknaden av en politisk lösning av "The Cyprus problem".
Hoppas att jag har fel så fortsätt gärna forska i detta. Jag har forskat färdigt! "Det var bättre förr!"
Vintern 2016/2017 kommer vi förhoppningsvis att vistas med husbilen på Cypern. Det vore skönt att slippa den långa vägen genom det Osmanska riket.

För övrigt behöver alla solpaneler sol för att ladda batterierna!:D
Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Jag hittade detta... http://www.rome2rio.com/s/Cyprus/Crete .... sen tycker jag att man skall inte köra över bergen som de visar... kör längs kusten och upplev många fina platser och trevligt folk....
Amstel... kanske jag också har fel på detta.... men jag har för mig att det Osmanska riket är mer österut i Turkiet.... eller ?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

men jag har för mig att det Osmanska riket är mer österut i Turkiet.... eller ?
"Osmanska riket" är min satiriska beskrivning av det som idag är kvar av "riket" och kallas Turkiet.
En gång i tiden var det så här stort:
OttomanEmpire(1609).jpg
Sedan blidde det bara en tummetot.:)
Jag förstår inte vad som driver dig, att hålla på och spionera för dom?:D

Förresten? Vad kostar det att ta husbilen med flyget?:D

Puss & kram (till Wovi!)

Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Du får ursäkta mig Amstel.... med jag "sov" i skolan och missade det mesta, nu tycker jag att det är bra att "vi" har en lärare här på HB-k. så att jag/vi kan lära det jag/vi missade i skolan.... Jag vet bara att syd öst om Adana så står det stora vägskyltar till Osmania eller liknande... men det fick jag inte lära mig i skolan....:twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.184
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel direkt till batteriet...??

Om du följer pilarna så ser du/ni vart vi står.... Paleiochora gillar jag inte, byn är en typisk turistby med massor av turister.... att jag befinner mig här är att många som jag träffade i norr och fiskade sa att i söder är det mycket mer fisk... (jag är nästan säker på att de sa så var inte för att bli av med mig)Jag skall ge stället en chans till månaden ut... annars kör jag till Sougia hr redan varit där en dag och fått lite kontakter med fisket.... Men i Sougia finns det bara en liten affär och nästan inget färsk, bara djupfryset....det tog 1 tim med scootern dit från Paleiochora.... jag har sen kollat gps på båten det är ca 6 sjömil mellan byarna så det tar bara ca 30 min med båten till Paleiochora.... kanske detta fungerar.... annars kör jag vidare....

Wovi och jag önskar er alla en skön kväll....
 

Bilagor

  • Paleochora2.JPG
    Paleochora2.JPG
    70,1 KB · Visningar: 113
Senast ändrad:
Toppen