Sv: Solifer 6700
Hejsan, det får bli ett lite diffust svar. Original för länge sedan så brukade faktiskt luftventilen till luftkuddarna bak monteras bak på bilen, och då ofta under kofångaren om det nu fanns en på bilen det handlade om.
För så länge sedan var problemet att man ofta bara monterade en påfyllningsventil och genom en Y koppling så försåg man båda luftkuddarna med luft och då samma tryck. Med gemensam luft så fick man även nackdelen att vid kurvtagning eller i en rondell så flyttade sig luften från den yttre bälgen med högre tryckbelastning till bälgen i innerkurva och bilen vek ned sig i alla fall, även om den höll sig högre med rumpan vid färd rakt fram.
Om man skall titta över eller renovera gammal hjälpluftfjädring så skall man absolut dra två nya slangar till två nya ventiler och gärna med varsin manometer så man kan se trycket till var sida och lära sig hur mycket man behöver och hur mycket som bör skilja för att bilen skall stå rakt.
När sidorna är separerade så funkar även fjädringen bättre i kurvor och rondeller för luften stannar ju kvar i sin egen luftkudde även om belastningen ökar.
Om du behöver delar eller allt så finns det att handla på KARNAG. Du kan ringa till dem om du behöver udda delar som enbart ventiler. Originaldelarna brukade ofta ha slangar med tummått lite beroende på fabrikat.
Klicka här.
Ride Rite
Om du skulle behöva en komplett ny luftfjädring så brukar det bli rätt mycket billigare om man letar reda på en med hjälp av eBay eller liknande sidor.
Lycka till. M.v.h. JANKRO.
Ps. Den bästa placeringen av ventilerna brukar bli om man drar slangarna framåt och upp genom golvet på lämpligt ställe och fäster de två påfyllningsventilerna och ev. manometrar på förarstolens underrede så man lätt kommer åt dem med dörren öppen när man står utanför bilen.