• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellsregulator

Thocoe

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Malmö
HBK-Nr
31339
Medlemskap
2024
Jag installerade en solpanel på min Fiat Ducato och kopplade solpanelen och batteri till regulatorn. Denna förblev stendöd. Kollade i manualen där det stod att man skulle ladda ner nån app. Ska inte regulatorn gå igång när den väl är kopplat?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
den är mest på kinesiska. Kan inte hitta nåt användbart på svenska eller engelska
Då blir det ju inte så lätt, och du har ju inte berättat något om varken regulatorn eller din installation, då är det inte lätt för någon att hjälpa dej.
En möjlighet kan ju eventuellt vara att köpa en annan regulator som det finns anvisningar och support på.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Oftast (egentligen aldrig sett något annat alternativ) så ska man koppla regulatorn mot batteriet först.
Och därefter panelen till regulatorn.
Men man behöver ange vilken typ av batteri man har, för att det ska fungera bra.

Du kan testa köra google översätt på kineiskan med hjälp av kameran i mobilen.
Inte perfekt översatt, men kanske tillräckligt bra.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
209
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Enligt symbolerna i den svarta plasten ansluts solpanelen i dom två vänstra plintarna och batteriet i dom två mittre var uppmärksam på vad som är plus och minus bara. Dom två högra är för anslutning av en förbrukare.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, letade lite också.

Finns i många olika vackra lådor för en billig penning.
Regulator-400.jpg

Det finns en bild på en engelskspråkig manual i alla fall.
Regulator.3-400.jpg

Och lite instruktioner.
Regulator.2-400.jpg

Och en film som inte ger ett jota :confused:.


Jag tror faktiskt man blir lyckligare med en annan regulator :msn_embarrassed:.
Troligen blir även bobatteriet/batterierna lyckligare med en annan regulator också.

M. mycket v. h. JANKRO.
 

Thocoe

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Malmö
HBK-Nr
31339
Medlemskap
2024
Hej igen
Har nu köpt en Victron 75/15 och kopplat panel 150 watt. Grön lampa lyser på regulator men ingen laddning sker. Hur ser kopplingen ut och vad är det jag missar?
Någon som kan hjälpa?

//Thomas
 
Toppen