• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspaneler och vattenansamling

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Läste för några år sen att en HBK medlem slipade bort hörnor på sina paneler för att regnvattnet lätt skall rinna av och inte ligga kvar längs kanterna (fula & smutsiga märken som sänker effekten). Min erfarenhet av att pilla på paneler var att det är väldigt lätt få glaset att gå i tusen bitar om man knackar på lite ”för hårt”.

Frågan är: hur slipa/fila bort hörnor på en solcellspanel utan att skada glasytan?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025

 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Hej Marianne o Ranko.. jag spårar ur lite.... men hur fixar ni just detta att va på samma plats ganska länge? Eller så är ni kanske inte det? För ni verkar ju ibland göra stora förflyttningar? Och så är ni ju två!
Hej Toyota! Efter att ha sett i princip hela Norge (allt utom Oslo och södra delen), strosat i veckor genom Belgien, Holland och framför allt Frankrike (flera vin & calvados distrikt ) samt korsat Pyreneer’s alla överfarter och rundat Iberiska halvön var det dags att pausa lite. Vi fastnade för Albir, 6 km norr om Benidorm som utgångspunkt för fjällvandring. Nu har vi varit på alla bergstoppar runt omkring och är nöjda med det. Kanske dags att hitta på något nytt så länge vi orkar!
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Jag tänkte faktiskt på Frankrike där ska det finnas någon organisation som man kan bli medlem i och få stå gratis hos vinbönder.
Sedan ska man kunna köpa ett kort och bli medlem i en campingorganisation där man billigt kan stanna på ställplatser.
….
Vi har aldrig haft något kort i Frankrike, men ändå oftast bott gratis på flest platser. Enda ställen vi betalade var på campingar i städer Le Treport, Diepe o liknande, pga behovet av att duscha och tvätta kläder. På vingårdar & herrgårdar (djurhållning) betalar man oftast genom att köpa några flaskor vin eller äpplen osv. annars längs vägarna är det gratis på ”aire” rastplatser.
Vill du verkligen bo gratis i Europa då är det Frankrike som gäller!
 
Toppen