• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellspaneler och vattenansamling

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Läste för några år sen att en HBK medlem slipade bort hörnor på sina paneler för att regnvattnet lätt skall rinna av och inte ligga kvar längs kanterna (fula & smutsiga märken som sänker effekten). Min erfarenhet av att pilla på paneler var att det är väldigt lätt få glaset att gå i tusen bitar om man knackar på lite ”för hårt”.

Frågan är: hur slipa/fila bort hörnor på en solcellspanel utan att skada glasytan?
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Mycket stor risk att glaset spricker, det är inget vanligt glas eller borde inte vara det., Jag har en stege på bakdörren så jag kommer upp en bit och kan med hjälp av en stång hålla taket rent, händer ju att stoftmoln från sahara följer med till spanien och det verkar som det finns i regnet eftersom det skulle bli bortspolat men icke!
Sir skev för länge sedan att han trodde bobatterierna var slut men det visade sig att han fått damm från kamelgaraget på solpanelerna så bara att tvätta så fungerade det igen. Tester i all ära men jag använder sunt förnuft, det är därfår jag gör ren vindrutan och solglasögon. Jag har även använt rain off som man har på vindrutan när man är på rull och det regnar fungerar det nog men stillastående är jag tveksam med så stora områden med fint damm som ryker överallt måste man nog se till solpanelerna. Jag har ju använt tunna som man limmar fast. Man kan nog spola av dom på kvällen när det inte är så varmt om man har vatten på tomten.
 
Senast ändrad:

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.042
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tips. Ska sätta upp solcell liggande på rails. På en kant ska jag sätta en liten distans så det blir en lite lutning på solcellen så regn ock smuts kan rinna av vid regn. Men den får ändå tvättas av ibland
Hur fixar du underlaget (under hjulen)? Du måste stå absolut horisontellt om detta ska fungera vilket i princip är omöjligt.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
2.042
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hur fixar du underlaget (under hjulen)? Du måste stå absolut horisontellt om detta ska fungera vilket i princip är omöjligt.
Lätt fixat att stå plant. Använder 2 saker. Nivåklossar och ett vattenpass.

Sen har ju vissa hydrauliska stödben. Då hade det vart ännu enklare...
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Tack för alla synpunkter, det blev ingen kantslipning! Istället, båda paneler har blivit skrubbade och behandlade med rain-off medlet. Såg även att det bildades alger i hörnor och skrymslen på taket så även det blev rejält besprutat med anti-algmedlet. Nu är vi redo för årets vinteräventyr t.o.r. Iberiska halvön via Franska vingårdar (längtar redan)…
IMG_4817.jpegIMG_4819.jpegIMG_4818.jpegIMG_4821.jpegIMG_4820.jpeg
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.744
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Tack för alla synpunkter, det blev ingen kantslipning! Istället, båda paneler har blivit skrubbade och behandlade med rain-off medlet. Såg även att det bildades alger i hörnor och skrymslen på taket så även det blev rejält besprutat med anti-algmedlet. Nu är vi redo för årets vinteräventyr t.o.r. Iberiska halvön via Franska vingårdar (längtar redan)…
Visa bilaga 236107Visa bilaga 236103Visa bilaga 236104Visa bilaga 236106Visa bilaga 236105
Tänkte fråga om rain off svaret fick jag innan frågan. Tack
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
en liten tanke : när man åker bort och ska vattna krukväxterna finns det ett gammalt knep att använda lämpligt bomulls snöre som veke och ha en högre placerad behållare och låta jorden suga upp vattnet. Samma ide borde kunna användas när man som långliggare ständigt får vatten i ett hörn av solpanelen. man kan faktiskt stoppa in ett snöre i en tun slang när den väl kommer över kanten tar gravitationen vid.
det här säger Ai : "Hårrörskraft" är det svenska ordet för "kapillärverkan". Det är förmågan hos en vätska att strömma i smala utrymmen utan hjälp av yttre krafter, ofta mot gravitationen. Detta fenomen uppstår på grund av den självhäftande kraften mellan vätskan och de omgivande fasta ytorna, i kombination med de sammanhållna krafterna i själva vätskan. Ett vanligt exempel är hur vatten klättrar upp i ett tunt rör eller hur det rör sig genom fibrerna i en pappershandduk."

Ett enkelt sätt är att lägga en wettex disktrasa över kanten så att den största delen hänger utanför solpanelen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
en liten tanke : när man åker bort och ska vattna krukväxterna finns det ett gammalt knep att använda lämpligt bomulls snöre som veke och ha en högre placerad behållare och låta jorden suga upp vattnet…
Tack för tips bengtic (HBK’s unika cosmos astronaut), det du skriver är helt rätt och om jag lägger tillräckligt med jord runt om panelerna, då kanske jag kan bjuda på jordgubbar när vi ses i Santa Pola kring Julen ;):twitcy:

Redwood skogen i USA har en höjd på ca 35 meter vilket har förorsakat huvudbry för forskare under många år. Hur fungerar kapillär fenomenet på sådana höjder? Ganska nyligen har man kommit fram till att träden egentligen tar fukt ur luften då kapillärsystemet inte når hela vägen.

1727183138431.png
 

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Tack för tips bengtic (HBK’s unika cosmos astronaut), det du skriver är helt rätt och om jag lägger tillräckligt med jord runt om panelerna, då kanske jag kan bjuda på jordgubbar när vi ses i Santa Pola kring Julen ;):twitcy:

Redwood skogen i USA har en höjd på ca 35 meter vilket har förorsakat huvudbry för forskare under många år. Hur fungerar kapillär fenomenet på sådana höjder? Ganska nyligen har man kommit fram till att träden egentligen tar fukt ur luften då kapillärsystemet inte når hela vägen.

Visa bilaga 236108
Jag kommer att köra den vägen förbi Altea ni står väl i närheten? Men kommer inte stanna på bahia det finns platser som är gratis det är liksom det som är vitsen med en liten husbil, håller på och utrustar den för fullt nu. Ska försöka se lite mer av spanien än att sitta på en camping det blir väldigt ensidigt och lite bara att fly vädret hemma. Du nämde vinbänder har stått på en sån plats ett antal gånger. Nu har jag fått veta att det ska finnas någon sorts kort man ska registrera sej för så blir det gratis parkering? Något du känner till?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Du har rätt, det kan bli tråkigt att ”häcka” på en canpingplats så vi löste problemet genom att köpa en liten Spanskreggad personbil (Aygo). Rörligheten har ökat livskvalitén då vi aldrig är låsta på ett ställe, men man kan bli trött på samma camping ändå. Har sett det mesta inom 5-7 mils radie (även allt i fjällvägen) så vi har bestämt oss att i år åka lite längre längs kusten (med ”lillbilen”) och leta efter nya platser, sen får vi se.
Något ”gratiskort” känner jag inte till, tyvärr, men en fin gratisplats kan vi visa dig när vi ses.
Vi håller kontakten och ses i Albir…
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
524
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Hej Marianne o Ranko.. jag spårar ur lite.... men hur fixar ni just detta att va på samma plats ganska länge? Eller så är ni kanske inte det? För ni verkar ju ibland göra stora förflyttningar? Och så är ni ju två!
 
Senast ändrad:

bengtic

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2024
Jag tänkte faktiskt på Frankrike där ska det finnas någon organisation som man kan bli medlem i och få stå gratis hos vinbönder.
Sedan ska man kunna köpa ett kort och bli medlem i en campingorganisation där man billigt kan stanna på ställplatser.
Såg ett antal såna platser bara 5 Eu men vet inte riktigt hur man blir med där. Har ju stått gratis flera gånger men har betalat 25Eu på flera andra ställen. Det handlade om sk. automatparkeringar vilket jag hatar eftersom jag kan inte ett ord franska.
Frankrike är ju ett stort land men jag har hittills följt ett råd på en youtube berest man som vad jag förstått varit yrkeschaufför.
Det gick ut på att fransmän är banditer och allt är dyrt så det är bara en transport sträcka som ska klaras av så lindrigt och fort man bara kan.
Nu är det ju så att jag har inga dåliga erfarenheter tvärtom hitills.
Skulle kanske stanna på andra ställen denna gången ?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.365
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tänkte faktiskt på Frankrike där ska det finnas någon organisation som man kan bli medlem i och få stå gratis hos vinbönder.
Sedan ska man kunna köpa ett kort och bli medlem i en campingorganisation där man billigt kan stanna på ställplatser.
Såg ett antal såna platser bara 5 Eu men vet inte riktigt hur man blir med där. Har ju stått gratis flera gånger men har betalat 25Eu på flera andra ställen. Det handlade om sk. automatparkeringar vilket jag hatar eftersom jag kan inte ett ord franska.
Frankrike är ju ett stort land men jag har hittills följt ett råd på en youtube berest man som vad jag förstått varit yrkeschaufför.
Det gick ut på att fransmän är banditer och allt är dyrt så det är bara en transport sträcka som ska klaras av så lindrigt och fort man bara kan.
Nu är det ju så att jag har inga dåliga erfarenheter tvärtom hitills.
Skulle kanske stanna på andra ställen denna gången ?
Kamerafunktionen i appen Google översätt är ett mycket bra hjälpmedel på text utomlands
 
Toppen