Hejsan, det som kan hända och ofta händer om man har flera laddkällor/laddare inkopplade till en batteribank samtidigt är att en laddare blir mest lurad av den andra (och det är oftast den mest intelligenta laddaren) den stänger då av laddningen från den laddaren.
Båda laddarna känner ju av hög spänning och annan info från den andra laddaren och oftast så ger sig en av laddarna för den antar att batterierna är fulla helt enkelt och stoppar då laddningen. Detta märker man kanske inte så ofta om man inte har flera Amp. mätare inkopplade, typ en till varje laddare och kanske även en som känner av totala laddströmmen som går in i batteribanken.
Gamla plåtlådor från förr utan intelligens kunde vara kopplade samtidigt och ladda samtidigt men moderna laddare klarar sällan av att vara parallellkopplade och ladda fullt från båda någon längre tid. De kör ju vissa laddcyklar och lägger ibland av en stund för att kolla batteristatus, spänning m.m. och tappar helt fattningen om en annan laddare håller upp spänningen och matar på samtidigt.
Det finns ju laddare med flera ingångar typ Ctek 250 dual bl.a. som man kan koppla in både generatorladdning och solceller i och som då blandar den strömmen och laddar bobatterierna efter bästa förmåga under färd med bilen. Dock med en begränsning av max 20Amp. om man inte har en Ctek Smartpass bredvid som ökar upp maxladdning betydligt.
Med andra ord så finns det nog inget behov eller anledning alls av att bryta strömmen från solcellerna vid laddning från andra källor samtidigt. Har du tur så kanske du får laddning från två håll samtidigt, i alla fall en stund.
Blir det som det brukar bli så bryter solcellsladdaren när bilgeneratorn laddar bobatterierna, och på kvällen när du står still så blir ju laddningen från solcellerna svag och då laddar ju med säkerhet 230V laddaren bobatterierna om den ev. inte skulle ta över så fort du pluggar in den, eller vid fösta molnbank som passerar och minskar solcellernas laddning en stund.
M.v.h. JANKRO.
Ps. Det finns väl lite olika varianter på detta om laddarna är inkopplade och all laddning går genom bilens elektroblock. Det finns ju vissa solcellsladdare som hör ihop med vissa elektroblock, olika avancerade block o.s.v.
Men bästa sättet att veta vad som verkligen händer är ju även där att ha koll med flera Amp. mätare vid de separata källorna och panelens totala Amp. mätare.