Hej! Vi har köpt vår först husbil och vill göra några ändringar på elsystemet. Vi arbetar på distans och vill fricampa ibland så behöver vi mer el än det finns idag. Vi vill driva två datorer och ladda mobiler osv. Bilen är Knaus Sport Traveller 500D från 2005. Nu finns det ett bodelsbatteri (62Ah bly från Biltema under förarsätet) och det räcker inte. Vi tänker installera solcells, inverter och byta batteri till litium. När det kommer till solcells är det inte så komplicerad (takyta är inte så stor) men jag behöver lite tips när det kommer till batteri, inverter, laddare...
Jag har kommit på följande:
Solcellspaket: Sunlux 330W solcellspaket (kanske med någon andra regulator)
Batteri: Sunwind 100Ah
Inverter: Victron Phoenix 500VA
Kan befintlig laddare (Calira EVS 30/20-DS/IU) klara laddning av 100Ah litium batteri och startbatteri (också 100 Ah)? Det har inställningar bara för bly och gel, och klarar 70 till 200 Ah batteri. Behöver vi mer ändringar på elsystemet för att allt ska fungera? Kanske skulle vi välja något annat när det kommer till solcell, batteri, inverter? Tack för alla tips om dessa!
Jag har kommit på följande:
Solcellspaket: Sunlux 330W solcellspaket (kanske med någon andra regulator)
Batteri: Sunwind 100Ah
Inverter: Victron Phoenix 500VA
Kan befintlig laddare (Calira EVS 30/20-DS/IU) klara laddning av 100Ah litium batteri och startbatteri (också 100 Ah)? Det har inställningar bara för bly och gel, och klarar 70 till 200 Ah batteri. Behöver vi mer ändringar på elsystemet för att allt ska fungera? Kanske skulle vi välja något annat när det kommer till solcell, batteri, inverter? Tack för alla tips om dessa!