• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

solceller

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025
En undran: Kan en knappt normal händig gubbe själv klara av att montera solceller på en husbil?
Det finns ju idag att köpa hela "kit" på nätet. Något som man absolut skall tänka på?
Har 2 bodelsbatterier, 150 amp.
Fick ett pris av en husbilshandlare i veckan 15 000:- låte ganska krafitgt i mina öron och börs. Då pratade han om 120W.

F

F.d. 50051

Guest
Sv: solceller

Det låter dyrt, men visst kan du det men du ska tänka på att montera en batteriomkopplare för två batterier och ladda ett batteri åt gången, när du ändå är igång kan du skaffa en mindre panel till bilbatteriet så får det jobba lite det är nyttigt du behöver ej fundera på att ladda startbatteriet när bilen står still en längre period, tänk på att skaffa en panel på minst 60 w vår och höst behövs det mer kräm, jag har en Microugn 220 v som jag körde på 2 100 amp batterier
anders

F

F.d. 29910

Guest

Det låter dyrt, men visst kan du det men du ska tänka på att montera en batteriomkopplare för två batterier och ladda ett batteri åt gången, när du ändå är igång kan du skaffa en mindre panel till bilbatteriet så får det jobba lite det är nyttigt du behöver ej fundera på att ladda startbatteriet när bilen står still en längre period, tänk på att skaffa en panel på minst 60 w vår och höst behövs det mer kräm, jag har en Microugn 220 v som jag körde på 2 100 amp batterier
anders

OBS! Inläggen ovan är från 2010!
:wub:
/Malbeck

F

F.d. 53078

Guest

OBS! Inläggen ovan är från 2010!
:wub:
/Malbeck

Priserna pá panelerna sjunker kraftigt nu har dom kommit ner till 1$ per watt som var málet.
Här tillkommer förtjänst, laddare, kablar, transport, annonsering, fästmaterial och instalation.
Nu finns det olika kvalitéer och modeller. Drömmen ár att tapetsera taket med 3d solpaneler.

men ett bra tips: satsa pá en bra laddare och kabeldragning, panelerna kan man komplettera i framtiden till bättre och billigare pris.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En produsent i Australia har dekket hele taket på bodelen med tynnfilm solpaneler!

Bilene er noe spesielle ellers også, slik at taket er uegnet til andre installasjoner.
Home- Earth Cruiser Vehicle | Luxury overland vehicles | Comfortable Luxury Travel - drømmebil for kjøring i ørken og outback. En europeisk utgave ville ha en startpris godt under 2 millioner svenske kroner med dieselvarme, dieselhäll og kompressorkyl. Dyreste opsjon fra fabrikken er militære hjul og dekk!

sroman

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
13091
Medlemskap
2024

Tänker köpa solpanel till husbilen.
Men frågan är vilken man skall ha.
Det finns ju pollykristall, monokristall Vad är skillnaden?
Vilken storlek? om tanken är att vi skall kunna kolla på TV ibland och få batterierna laddade.
Här på forumet finns det ju mycken erfarenhet som jag hoppas att ni kan dela med er.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Här köper jag mina solpaneler, monokristallina. Bra priser!

Solaranlage Wohnmobil und Caravan | preVent GmbH - preVent GmbH

Jappe

Det var dyra paneler du kostar på dig ;)

2X100W med regulator vill de ha 449€ för

Samma eller liknande paket på e-bay ligger på 225€
MPPT 10A 12/24V Solar Charge Controller Regulator Power Boost + Remote meter | eBay 100Watt 100W Solarpanel Solarmodul 12V 12Volt MONOKRISTALLIN Wohnwagen Wohnmobil | eBay

Monokristalina paneler har lite högre verkningsgrad, laddar således även endel vid mulet väder. Mppt regulator optimerar laddningen till batterierna. Den modell jag länkar till har även en extra utgång som du kan starta och stoppa via display enheten. Denna anv jag för att ge laddning till startbatteriet när jag anser att det behövs. Man kan även programmera denna utgång för timerfunktion, om man vill att en lampa skall tändas eller släckas vid vissa tider på dygnet.

//Freddy

F

F.d. 53078

Guest

Ett Nettopris idag pá billiga paneler ligger just nu strax under 1$/Watt.
Sá räkna med detta plus instalerings prylar, kablar, laddare, transport och förtjänst mm.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Toppen