• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

solceller

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025
En undran: Kan en knappt normal händig gubbe själv klara av att montera solceller på en husbil?
Det finns ju idag att köpa hela "kit" på nätet. Något som man absolut skall tänka på?
Har 2 bodelsbatterier, 150 amp.
Fick ett pris av en husbilshandlare i veckan 15 000:- låte ganska krafitgt i mina öron och börs. Då pratade han om 120W.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023
Sv: solceller

Jag håller på att kolla marknaden på solpaneler och regulatorer. Hoppas få det klart nu i veckan. Tror nog att det landar på hälften av vad du har fått i pris.
För ett par år sedan lät jag montera en solpanel av en husvagnsfirma. Det kostade 1500:- för monteringen.
Om du är intresserad kan jag skriva senare var det hamnar.
Göran

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Jag håller på att kolla marknaden på solpaneler och regulatorer. Hoppas få det klart nu i veckan. Tror nog att det landar på hälften av vad du har fått i pris.
För ett par år sedan lät jag montera en solpanel av en husvagnsfirma. Det kostade 1500:- för monteringen.
Göran
Jag kommer också att köpa solceller så jag tycker att du ska publicera din utvärdering här i forumet.

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025

Göran
Vill Du hålla mig underrättad så skulle jag bli glad. kanske träffas vi och då bjuder jag på öl som tack för hjälpen.
Ha det gott!!!

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Jag köpte en Sunwind på 80 W, den kostade strax under 7000:-. Då ingick en enkel
regulator för laddning av bodelsbatteriet. Jag monterade själv. Glöm bara inte att
ha grova kablar till överföringen till batteriet. Om du söker på användarnamnet
så har jag skrivit om det förut. Curt.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Vill Du hålla mig underrättad så skulle jag bli glad. kanske träffas vi och då bjuder jag på öl som tack för hjälpen.
Ha det gott!!!

Har nu fått pris på en svensktillverkad solpanel (170W), Steca regulator (PWM) med display och extern temp.kännare och monteringsvinklar till panelen. Priset är 7000:-
Det som tillkommer är kabel, lim och genomföring, ca 1000:-.
Eftersom man måste göra hål i taket och jag vill ha en snygg ledningsdragning, kommer jag att anlita en fackman till jobbet. Vad det kommer att kosta vet jag senare i veckan.

Ser att du bor i Båstadstrakten och jag kommer att vara på Norrvikens camping (Caravan Club) under påsk (fred-månd) plats 96 ifall det är något du undrar över.

Göran

F

F.d. 55338

Guest

Läs denna tråden om Solpanel och regulatorer, så blir det bra och billigt. Här finns mycket nyttig information.
Hej alla solcellsköpare. Jag investerade 2st kompletta med allt som behövs till att det ska fungera på mässan 2007 av FV elektronik i Forserum. Jag kan verkligen rekommendera dom,för efter ca:1år blev det något fel på "regulatorn" det räckte med ett tel.samtal så ett par dar efter kom en ny på posten!!!! Och pricken över "Iet"var tydligen priset,mot vad ni andra får betala. Totalt CA:3500:-. Hälsn.Lizzy o Ove.Ha en skön säsong alla HBK:are. :wub::yes:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Hej alla solcellsköpare. Jag investerade 2st kompletta med allt som behövs till att det ska fungera på mässan 2007 av FV elektronik i Forserum. Jag kan verkligen rekommendera dom,för efter ca:1år blev det något fel på "regulatorn" det räckte med ett tel.samtal så ett par dar efter kom en ny på posten!!!! Och pricken över "Iet"var tydligen priset,mot vad ni andra får betala. Totalt CA:3500:-. Hälsn.Lizzy o Ove.Ha en skön säsong alla HBK:are. :wub::yes:

Man kan inte bara titta på priset utan det måste relateras till effekten på panel(erna). Jag kollade på FV:s hemsida och hittade den anläggning med två paneler som du nog köpt (36W). Priset per watt (inkl regulator) ligger då på nästan 100:-/watt.
Görans pris på 7000:- och 170W gör ett wattpris på ca 40:-

Så det blir egentligen två frågor vid utvärdering:
Hur många watt behöver jag på panelerna?
Hur mycket kostar varje watt?

F

F.d. 5361

Guest

Vaför köper man inte tillsamma ?

Så mycket frågar efter solcell
Varje dag nya inläg om var kan man köper solcell

Gör en stor paket och fråga en tillverkare, storhandlare eller importör

Mvh.

Norbert

Hqhusbil

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024

Vaför köper man inte tillsamma ?

Så mycket frågar efter solcell
Varje dag nya inläg om var kan man köper solcell

Gör en stor paket och fråga en tillverkare, storhandlare eller importör

Mvh.

Norbert

Jamen det kan du ju organisera.
Jag har kommit i kontakt med en båtklubb som har gjort gruppinköp och som jag ska köpa solceller av.
Prisexempel 100W monokristallin cell med MPPT regulator för 4900 vilket ger ca 40 kr /W. Ett bra pris tycker jag.
Nackdelen är ju att man måste köpa 50 st av dom för att få det priset.

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Hej Göran!
Var har du fått priset på den svensktillverkade solpanelen (170W)?
Hälsningar
Per
På 24 volt. 24 volt
Prata med Göran.
Skall hämta solpanelen imorgon på fabriken. Det är samma fabrik som det finns på husbilsklubbens hemsida om studiebesök i april. Frakten är ganska dyr, så man kanske ska kanske bo ganska nära för att hämta på plats, eller att man har vägarna förbi.
Fick pris idag om montering. Mellan 1500-2000 kr på ett företag i Hbg.
Göran

görank

FD HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
5340
Medlemskap
2023

Panelerna är nu hemma. Min svåger köpte också en. Nu väntar jag bara på regulatorn och monteringshörnen. Tror att priset är svårslaget på solpanelen. Om man går ihop flera om inköp t.ex 5 st blir frakten inte så dyr, eller att man förhandla om inkl. frakt.
Göran

F

F.d. 55338

Guest

Ja du Angan allting har ju inte med priset pr kvh att göra utan effekten.Jag har stått still i4-5 dagar med Trumavärmare,TV,Innerbelysning m.m.på utan att extraladda batteriet. Och det tycker jag är godkänt.OK jag stog visserligen under en gatlykta, för det var nämligen så att den tog laddning från det ljuset på natten. O det är ju inte fy skam!!! Sen får du räkna hur du vill på k.v.h.priser. Jag är i allafall nöjd med varan till det pris jag fick bet. M.V.H. Ove. :yes:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Ja du Angan allting har ju inte med priset pr kvh att göra utan effekten.Jag har stått still i4-5 dagar med Trumavärmare,TV,Innerbelysning m.m.på utan att extraladda batteriet. Och det tycker jag är godkänt.OK jag stog visserligen under en gatlykta, för det var nämligen så att den tog laddning från det ljuset på natten. O det är ju inte fy skam!!! Sen får du räkna hur du vill på k.v.h.priser. Jag är i allafall nöjd med varan till det pris jag fick bet. M.V.H. Ove. :yes:

Oops... Det var ju inte meningen att du skulle ta det som någon sorts kritik. Min poäng var att man inte BARA kan jämföra det man betalat för en anläggning utan att det finns fler parametrar att beakta, t ex hur många wattimmar anläggngen producerar och hur stort energibehov man har.

Om du känt dig kritiserad/påhoppad av mitt inlägg så ber jag om ursäkt.

Toppen