• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.782
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Solceller lader sædvanligvis dit bodelsbatteri samtidig som din 230V lader også lader på bodelsbatteriet. De fleste 230V ladere lader også ganske lidt på startbatteriet.

Men det afhænger af, hvordan solcelleladeren er monteret.

Men du kan selv kontrollere om du har et panel der viser hvor meget der indlades på dit bodelsbatteri.

Dit batteri skal være så meget udladet, at det vil tage imod ladestrøm.

På en dag med solskin kan du kontrollere, hvor meget der indlades via solcelleladeren. Mens du kigger på måleren så slår du på 230V landstrøm (eller får en hjælper til at gøre det). Så skulle du gerne på måleren se at indladningen på bodelsbatteriet øges
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Nån påstod att solcellerna inte fungerar när man sätter i 220 kontakten
Det beror på vad man har för laddare. Det finns ”allt i ett-laddare” som innehåller både 230V-laddare och solcellsladdare (och DC/DC-laddare) men som inte kan köra dem samtidigt. De är väl inte så vanliga, men när det gäller den laddartypen är påståendet riktigt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Nån påstod att solcellerna inte fungerar när man sätter i 220 kontakten
Hejsan, ett problem som ofta uppkommer är att rätt många tror att alla husbilar funkar nära exakt likadant som den de själv äger, för det märks rätt ofta på både frågor och svar.
Samt även på infon du fått.
Laddning av bobatterier är en av sakerna som det verkligen finns massor med varianter av även om man tar en vanlig variant med laddning under färd med bilens generator och laddning när man är inkopplad på 230V stolpe som man kan säga alltid finns i en husbil.
Sedan kan man lägga till ett flertal varianter som hjälper till att ladda, men nu lägger vi bara till solceller också.

Vi utgår också från att det sitter "vanliga" typ blybatterier i bodelen för att bara ha grundidén.

Laddningen från generatorn under färd kan ladda bobatterierna direkt, eller helst genom en intelligent laddbox på vägen dit, som alltså försörjs av 12V från generatorn och sedan laddar bobatteriet med 12V.

Laddningen från 230V går ju genom en laddare som försörjs av 230V från "en stolpe" och gör om det till 12V och laddar bobatterierna.

Laddningen från solpaneler kan variera i spänning från dem beroende av hur de är sammankopplade de kan vara 12V paneler eller 24V paneler, de kan även vara parallellkopplade eller seriekopplade men hur de än är kopplade så går spänningen/strömmen in i en solpanelsregulator/laddare som gör om den inkommande spänningen oavsett hur kraftig den är till 12V laddning av bobatterierna.

De här tre varianterna jobbar ju var för sig, när du kör, när du är inkopplad på 230V och när solen skiner.

Men du kan ju vara inkopplad på 230V samtidigt som solen skiner på solpanelerna, och du kanske också behöver starta bilen en stund av någon anledning.

På enklaste varianten av laddboxar så är ju alltså då tre laddningar igång samtidigt, generator, 230V laddaren och solpanelerna.

Kan verka bra och borde ge massor med laddning...... Men i den här enklaste varianten så blir nästan alltid laddarna lurade av varandra när de samtidigt vill ladda bobatterierna. De förstår inte riktigt värdena de läser från batteriet för ingen av dem har ju någon aning om att den inte är ensam..... Det slutar oftast med att de intelligentaste laddarna tror att bobatterierna är fulladdade av värdena de läser av och drar ner laddningen till minimum underhållsladdning bara. Den dummaste laddaren vinner och blir då ofta ensam om att ladda så mycket den kan prestera för tillfället. Ägaren tror kanske att det sker massor med laddning från alla tre men sanningen är laddning från en, och som kanske dessutom redan har dragit ner lite på maxladdning för batterierna är skapligt laddade redan.

Många gånger så är det nog 230V laddaren som vinner striden och då stämmer det ju att solpanelerna inte laddar när man stoppat i 230V sladden.

Men då är det ju solpanelsladdaren som dragit ner laddningen fast den matas med spänning/ström från panelerna, och det finns alltså ingen anledning alls att koppla bort den.
På samman sätt som det finns ingen anledning att dra ur 230V sladden när 230V laddaren är klar med laddningen för den stänger ju också av sig.
Eller stänga av bilen under färd när generatorladdningen är klar, för den stänger ju också av sig.

Allt sköter sig ju självt och drar ner och börjar åter ladda när avkänningen säger till. På dagen när man står still så får 230V laddaren och solpanelerna fajtas lite om vem som skall ladda (vilket ofta 230V laddaren vinner). Om du inte är inkopplad på 230V så laddar ju bara solpanelerna så mycket de kan.
På natten är ju 230V laddaren ensam om att få ingående ström och då också ensam om att ladda, eller om du inte är inkopplad på 230V så får du ju ingen laddning alls under natten, o.s.v.

Ungefär grunden till det hela.

Sedan så finns det nästan hur många varianter som helst för att bättra på laddningen. Det finns laddboxar oftast av samma fabrikat som inte lurar varandra utan kan kan samverka till högre laddning av bobatterierna.
Det finns laddboxar som man kan stoppa in både strömmen från generatorn och strömmen från solpanelerna i, som då fixar till de två källorna till utgående 12V laddning av bobatterierna.

Så länge man har "vanliga" batterier av de lite olika varianter som finns så är det sällan man får så mycket laddning som man tror för att ju mer uppladdade batterierna blir ju mindre blir laddningen som går in i dem, och då är det ändå meningslöst om alla laddare är igång samtidigt.

Men då är det andra inkopplingar och litiumbatterier som gäller för snabb och kraftig laddning.....

Hoppas det redde ut lite av dina funderingar och inte rörde till det ännu mer.

M. mycket v. h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen