• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller värdelösa ?

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Har talat med en välkänd husbilsfirmas verkstad ( tänker inte hänga ut dem med namn) ang varför mitt bodelsbatteri laddar ut så fort
De säger att solceller gör ingen nytta !
Bodelsbatteriet laddar bara om du kör minst 50 mil.
Eller minst två nätter i veckan på 230 volt.
Man häpnar ... eller vad ska man tro ?

T

Teddi

Guest
Sv: Solceller värdelösa ?

ett konstigt antagande,,:p ja o min granne ska dela på solenergi till våra hus,,
vore märkligt om vi är överkörda redan nu,,:p

nänä,,framtidens energi tar vi från både solen ock vinden.
bara lite tråkigt att det är på tapeten nu,,
men bättre sent än aldrig,,de kommer mer-mer-mer-mer-mer- osv,,
syvene o sist brukar de handla om konkurr--priser,,

man kan tänka lite enklare,,:D:D
förresten,,är självförsörjande på el till våran husbil,,

ha de gött god-jul..tack för mej..

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Har talat med en välkänd husbilsfirmas verkstad ( tänker inte hänga ut dem med namn) ang varför mitt bodelsbatteri laddar ut så fort
De säger att solceller gör ingen nytta !
Bodelsbatteriet laddar bara om du kör minst 50 mil.
Eller minst två nätter i veckan på 230 volt.
Man häpnar ... eller vad ska man tro ?
Beror på hur man ställer frågor och vad någon då tror sig svara på .... kommunikation är inte så enkelt i alla lägen! För min del vill jag i alla fall påstå att;

¤ Solceller är bra men nyttan varierar med användningen/kunskapen hos den enskilde användaren. T.ex avger 100w solceller under nov-jan mellan 5-9Ah, under febr-okt 15-31Ah men mest energi avges under mars-maj med 28-31Ah (källa Sunwind)!

¤ Vid laddning från bilens generator (std installation i nästan alla husbilar), laddas bodelsbatterierna snabbt till ca 80% med 16-22A, därefter sänks laddeffekten för att skydda bodelsbatterierna. Laddning utöver 80% sker med sänkt effekt (A) vilket i praktiken innebär att bodelsbatterierna under körning aldrig blir laddade till 100% (= tar för lång tid)!

¤ Med 230v nätström alt solcellsladdning blir däremot bodelsbatterierna fulladdade, bla därför att laddtiden oftast kan bli längre.

¤ Att sedan "ditt bodelsbatteri" laddar ur så fort kan ha många orsaker, bla;
--- Om du bara kört bilen utan annan laddning så har du bara säg 80% av energin i dina bodelsbatterier, ex inte 100Ah som du kanske tror utan "bara" 80Ah.
--- Om dina batterier inte är helt "friska" så tar de inte emot så mycket energi som de borde göra (Ah)!
--- Du kanske förbrukar mer 12v el än vad du tror. Tänk även på att av laddningseffekten kommer "bara" ca 90" batterierna till del. Använder du omfarmare ... etc så blir din energiförbrukning 10-15% högre (omformarförluster ... ).

Att tänka på djupurladdning av batterier är ett utmärkt sätt att förkorta batteriers livslängd, dvs att kunna ta upp 100% (100Ah) av den energi som batteriet är avsett för. Många märker inte när batterierna bara tar emot ex 50% av den energi/laddning som ett friskt batteri kan ta emot (detta kan ju uppfattas på olika sätt ... )! Kanske inte helt enkelt men det finns å andra sidan inga genvägar - bara att betala!

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Bengt i Örkelljunga skriver följande på sin hemsida under Bra att tänka pÃ¥ | Bengt i Örkelljunga:
"För att få lång livslängd på bodelsbatterier:
Ladda dessa fullt med 230 V kontinuerligt. Laddning från solceller och generator ger inte tillräckligt med laddning."

Känns som att de (än en gång var jag på väg att säga :rolleyes:) inte heller är rätt firma att diskutera solceller med.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er solpanelene store nok og en regulator som har en flerstegs ladekurve så er dette like bra som ladning fra 230V. Bredo og endel andre har og løsninger som gir tilsvarende ladning under kjøring. En optimalisert lader føler av tilstanden på batteriene og lader best mulig ut fra dette.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Husbilssäljarna kan ha rätt när dom säger att solpaneler inte ger tillräckligt. Om ni kollar nästa gång vid ett besök, så ser ni att det oftast hänger en 50wattare till salu till skyhögt pris. Givetvis är detta alldeles för klent för att ladda fullt.
Nu har detta beskrivits i andra trådar tidigare, så det är kanske onödigt att bygga vidare här, men en 80-100w med solföljare räcker. Platt på taket det dubbla, och då gäller det sommartid. Sen är allt beroende på var och ens förbrukning.

F

F.d. 55451

Guest

Er solpanelene store nok ....løsninger som gir tilsvarende ladning under kjøring....
Hejsan Knut
- ja den måste vara mycket stor ... 70 A ~12,3 volt= ~ 900 watt + reduktion av ljus på vintren
Kanske en 10 kW solcell på släpet :twitcy:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/476824

-----
........... vilket i praktiken innebär att bodelsbatterierna under körning aldrig blir laddade till 100% (= tar för lång tid)! .........
:rolleyes:

44 -50 minuter är det för mycket :confused:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/476824

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29870

Guest

det virker helt utmerket med solseller,har fulle batterier hele tiden,det lader faktisk også uten at det e sol til en vis grad da
solseller på 240w og en moderne lader MPPT og 3¤ 90 amp amg batterier alt fabrikkmontert utstyr i 2012 å skulle ikke det virke så kjører jeg i gang agregatet

:santa1:ha en riktig god jul å godt nyttår alle sammen:santa1:

K

Kaninbur

Guest

Det är inte vad som laddar (solcell/generator/elnät), utan problemet ligger i batterierna.
De tar helt enkelt lång tid på sig att laddas klart!

Från 80 till 100& kan det ta 40 timmar beroende på saker som batteriet och temperaturen.

Det går att ladda batterierna snabbare, med en förhöjd laddspänning, något som förkortar livslängden eftersom risken för gasning ökar...

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag kopplade precis in mitt bodelsbatteri efter vintervilan.
Hade ungefär 12,7 volt i det, när jag kopplade in det hade jag genast 13,4 volt och stadigt stigande pga solcellerna!
Det brukar för övrigt räcka med att ställa bilen på tomgång en stund för att få lite liv i ett nästan dött batteri.

F

F.d. 25267

Guest

Den sista idioten är ännu inte född. Den du talat med vet inte vad han pratar om. Två 100 w solceller och två 100 ah bodelsbatterier samt mppt regulator gör dig HELT oberoende av yttre laddning under sommarhalvåret. Det kan jag garantera för det har jag själv. Om du så kör tusen mil kan INTE bilens generator ladda upp tre batterier. Att stå på el ibland är inte heller någon garanti för fulla batterier. Tacka vet jag solceller - ljudlöst och miljövänligt

:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50051

Guest

Tro inte på detta men du kan lätt kolla själv experter finns det gott om ett tag var det rapsoljans förtrflighet:twitcy:

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

Var ute i helgen 2 bilar och när vi hade stått still i 2 dygn så hade kompisen 12,4 på panelen han har 210 ah.
Jag har 160 ah och bryggt kaffe minst 2 gånger per dag med omvandlare samt att frugan blåste håret en gång jag hade 13,9 på panelen och har 130 w sol panel.
Jag har inte varit så övertygad innan om sollpanelernas förträfflighet men det har jag blivit nu. ( har även en efoy som var avstängd hela helgen )

Ha det gott och soligt :msn_sunglasses:

Toppen