• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Solceller värdelösa ?

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Har talat med en välkänd husbilsfirmas verkstad ( tänker inte hänga ut dem med namn) ang varför mitt bodelsbatteri laddar ut så fort
De säger att solceller gör ingen nytta !
Bodelsbatteriet laddar bara om du kör minst 50 mil.
Eller minst två nätter i veckan på 230 volt.
Man häpnar ... eller vad ska man tro ?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Solceller värdelösa ?

lassewalle

Spontant, det låter inte som det är den mest "stjärnklara" personen
på det företaget som uttryckt sig!

Klipp ut några av de fantastiska informations inlägg som finns här på HBK,
ta med det och överlämna som en "God Hjul" gest i all väl mening!

Kan inte tro att ägaren av ett företag som servar HB's, inget annat önskar
än att ha väl informerad personal i sitt staff!

Mvh.
Magnus

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Har talat med en välkänd husbilsfirmas verkstad ( tänker inte hänga ut dem med namn) ang varför mitt bodelsbatteri laddar ut så fort
De säger att solceller gör ingen nytta !
Bodelsbatteriet laddar bara om du kör minst 50 mil.
Eller minst två nätter i veckan på 230 volt.
Man häpnar ... eller vad ska man tro ?

Ja det stämmer om du står i nordnorge med snö över solcellerna så här års.

Skämt åtsido jag har 2 st 90 watts celler på taket och är mer än nöjd.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

visst gör solceller nytta ! MEN det förutsätter att det är SOL till 100% om man ska ladda upp annars sjunker effekten drastiskt, jag har använt solcell i många år och är nöjd med den ,svaret du fick var nog med anledning av att det inte räcker till på vinterhalvåret, eller om det är skugga på den under större delen av dagen, men SOLEN kommer snart ha en God Jul,hälsningar Lasse

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Om du tar en 100W panel med en gammeldags regulator og setter på en bil med 200+ Ah batterier så skal det mye til at du har noen glede av panelet. Med en moderne lader (helst MPPT) så strekker du tiden mellom hver gang du trenger annen ladning, og i den lyse årstiden så kan weekendforbruket bli kompensert i løpet av uken.

Egentlig behøver en å beregne hvilket forbruk en har pr døgn før en forsøker å regne på om paneler gir tilstrekkelig ladning. Merke effekten på et panel er maks en kan ta ut av panelet under optimale lysforhold, så om en regner halve effekten i snitt over den tiden solen er oppe blir det ikke langt fra virkeligheten. På regntunge dager blir det nesten ingen ladning.

F

F.d. 12430

Guest

Vi har 2 st solceller på vårat tak två halvkassa batterier totalt 160 amp men vi lever på vad solen laddar varje kväll. Bäst laddar dom på morgonen solljus och kallt vi har inte en mppt regulator.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Knut!
Jag har en solpanel på ca 70 W med en gammaldags regulator och två 70 Ah bodelsbatterier. Tillsammans med startbatteriet blir det drygt 200 Ah som panelen laddar. Det fungerar utmärkt.

Det förutsätter förstås att solen skiner och att vi inte har dragit så mycket ur batterierna.

Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest

Enligt min mening solceller oumbärlig för dem som kör mindre än 2 timmar i 3 dagar - alltså camping.
För den som kör varje dag mer än 1 timme och kan parkera i sin egen uppfart - värdelös.
Beroende på batteriets storlek och konsumtion.

Senast redigerad av en moderator:

Kronvall

HBK Medlem
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2025

Om man måste köra 50 mil för att ladda batteriet så förstår jag inte hur det hänger ihop med generatorns laddningskapacitet.

Beroende på HB så laddar generatorn låt säga 120 A, i så fall tar det teoretiskt drygt en timme att ladda ett urladdat batteri.
Men sen finns det väl en laddningsregulator som begränsar laddningen så att batteriet inte laddas för snabbt och "kokar".

Men då förstår jag inte varför det finns 180 A generatorer som tillval när man köper ny HB.
Någon som vet:confused:?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man måste köra 50 mil för att ladda batteriet så förstår jag inte hur det hänger ihop med generatorns laddningskapacitet.

Beroende på HB så laddar generatorn låt säga 120 A, i så fall tar det teoretiskt drygt en timme att ladda ett urladdat batteri.
Men sen finns det väl en laddningsregulator som begränsar laddningen så att batteriet inte laddas för snabbt och "kokar".

Men då förstår jag inte varför det finns 180 A generatorer som tillval när man köper ny HB.
Någon som vet:confused:?

Det spelar i stort sett ingen roll hur stor generator du har för batteriernas laddning, det är batteriernas laddningsmottaglighet som avgör hur fort de laddas!

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag vet :)
Just en av mina intressen.
men tyvärr utan rubriken :(- solceller.

Prova att ställa frågan i en ny tråd.

Vore intressant om du svarade i denna tråden eftersom frågan också gällde om hur generator laddar. Kan därför inte förstå att det är utanför ämnet.
Jag vet att du kan detta så ....

Toppen