• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller - Hur vet jag att de fungerar?

NiklasA46

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Höör
HBK-Nr
39604
Medlemskap
2024
Hej alla!

Jag är ny i Husbilsklubben, och ny på att äga husbil. Jag köpte en Mclouis 73G i höstas och vi håller på att bo in oss i den.
Jag har en fråga till alla som är intresserade och kanske kan hjälpa. Hur vet jag att mina solceller laddar batteriet när jag fricampar?
Om ni tittar på bilden ser ni en grön cirkel som jag ritat dit. De 2 indikeringarna lyser när jag har 220 kopplat på bilen, men ingenting när jag bara kör på batteri
 

Bilagor

  • IMG_6783.jpeg
    IMG_6783.jpeg
    112,1 KB · Visningar: 129

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Symbolerna visar att du är nätansluten, den andra där det ser ut som batterier är att (detta tror jag bara) att båda batterierna laddas eftersom du står på landström, eventuellt så laddas bara bodelsbatteriet därav skrev jag tror. Om du startar bilen och samma symboler lyser så övergår tro till visshet att både bil och bodelsbatteri får laddning.

Om solcellerna laddar brukar man kunna se på regulatorn genom att någon diod blinkar, det säkraste är att mäta över batteripolerna (bodel) en dag när det är soligt, smyger den upp mot 13,5-14 volt så laddar de.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej alla!

Jag är ny i Husbilsklubben, och ny på att äga husbil. Jag köpte en Mclouis 73G i höstas och vi håller på att bo in oss i den.
Jag har en fråga till alla som är intresserade och kanske kan hjälpa. Hur vet jag att mina solceller laddar batteriet när jag fricampar?
Om ni tittar på bilden ser ni en grön cirkel som jag ritat dit. De 2 indikeringarna lyser när jag har 220 kopplat på bilen, men ingenting när jag bara kör på batteri
Om du ser på den här displayen om batterierna laddas från solcellerna beror på hur laddningsregulatorn är inkopplad, ibland kopplas
den via ordinarie system, och då borde du kunna se laddningen på den här displayen. Ibland kopplas den direkt till bodelsbatteriet, då ser du bara laddningen på solcellsregulatorn eller om du mäter på batteriet.
 

NiklasA46

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Höör
HBK-Nr
39604
Medlemskap
2024
Symbolerna visar att du är nätansluten, den andra där det ser ut som batterier är att (detta tror jag bara) att båda batterierna laddas eftersom du står på landström, eventuellt så laddas bara bodelsbatteriet därav skrev jag tror. Om du startar bilen och samma symboler lyser så övergår tro till visshet att både bil och bodelsbatteri får laddning.

Om solcellerna laddar brukar man kunna se på regulatorn genom att någon diod blinkar, det säkraste är att mäta över batteripolerna (bodel) en dag när det är soligt, smyger den upp mot 13,5-14 volt så laddar de.
Jag tackar så mycket, väldigt logiskt det du skriver! Ska kolla det
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag så mycket, väldigt logiskt det du skriver! Ska kolla det
Sedan så ska tilläggas att om du har Victron solcellsregulator så kan diod blinka och säkringen som går till laddningen vara sönder, hur det är med andra fabrikat vet jag inte men att kolla regulatorns säkring om du inte får laddning till batteriet är en god idé
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, du verkar vilja ha koll på batterier m.m. och då borde du skaffa dig en intelligent mätare som håller reda på spänningen och dessutom hur många Amp/tim du har i batteriet/batterierna.
Man sätter en mätshunt direkt vid batteriet/batterierna och sedan har man en display eller ev. en app och programmerar in storleken på batteribanken m.m. Mätaren mäter allt (Amp) som går ut och in ur batteriet/batterierna och när du förbrukar och laddar samtidigt så håller den reda på plus eller minus laddning m.m.
Så varje gång du tittar på mätaren så vet du status på innehållet i batteriet/batterierna och behöver inte gissa, samt vid stillastående flera dagar utan sol t.ex. så ser du om du behöver mera laddning av kanske 230V eller av att köra en stund för laddning.
Med andra ord full koll på innehållet i dina bobatterier hela tiden utan att gissa.
En del originalmätare har liknande funktion, men om man vill ha full koll så är en inkopplad eftermarknadsmätare av bra kvalité/fabrikat det man helst bör komplettera med.

M.v.h. JANKRO.
 

Sundgren

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
29291
Medlemskap
2024
Jag har en McLouis 373G så jag kan försöka svara. Den högra symbolen i ringen på din bild visar att du har 230V landström ansluten. Då laddar din 230V laddare både bodelsbatteriet och bilbatteriet. Det ser du genom att den vänstra symbolen i ringen är tänd. Samma symbol visas kort efter start av motorn också. Då kopplar sklijerelät i elblocket ihop bodelsbatteriet med generatorladdningen så båda batterierna laddas.
Har du original solcellsregulator kvar så ser du enklast om den laddar genom att kolla batterispänningen för bodelen på manöverpanelen. Visar den ca 13,4 V och uppåt så laddar solcellerna bodelen. Detta görs då utan 230V ansluten givetvis. Solcellen laddar inte bilbatteriet i originalkonfigurationen.
Jag har bytt ut original solcellsregulator mot en Victron MPPT laddare. Den tillsammans med en Victron smart shunt gör att jag har perfekt kontroll över laddning och förbrukning i bilens bodel samt kontroll på spänningen över bilbatteriet.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
. Hur vet jag att mina solceller laddar batteriet när jag fricampar?
Att mäta är att veta. Du har flera förslag ovan.
Använd en multimeter av enklaste slag från exvis Jula. På ett fulladdat batteri mäter du ca12,7, volt om du inte har yttre laddning. Om det är sol och regulatorn fungerar så har du högre spänning.
 

NiklasA46

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Höör
HBK-Nr
39604
Medlemskap
2024
Jag har en McLouis 373G så jag kan försöka svara. Den högra symbolen i ringen på din bild visar att du har 230V landström ansluten. Då laddar din 230V laddare både bodelsbatteriet och bilbatteriet. Det ser du genom att den vänstra symbolen i ringen är tänd. Samma symbol visas kort efter start av motorn också. Då kopplar sklijerelät i elblocket ihop bodelsbatteriet med generatorladdningen så båda batterierna laddas.
Har du original solcellsregulator kvar så ser du enklast om den laddar genom att kolla batterispänningen för bodelen på manöverpanelen. Visar den ca 13,4 V och uppåt så laddar solcellerna bodelen. Detta görs då utan 230V ansluten givetvis. Solcellen laddar inte bilbatteriet i originalkonfigurationen.
Jag har bytt ut original solcellsregulator mot en Victron MPPT laddare. Den tillsammans med en Victron smart shunt gör att jag har perfekt kontroll över laddning och förbrukning i bilens bodel samt kontroll på spänningen över bilbatteriet.
Kanon, tack så mycket!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.156
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte typ en sådan här...

Nu är det bara att kolla i appen hur bodelsbatteriet / startbatteriet mår.. :applaus:


Just found this amazing item on AliExpress. Check it out!
€9.64 | 2023 Vgate BA100 Car Battery Tester Battery Assistant BlueTooth 4.0 Wireless Diagnositic Analyzer Monitor for Android & iOS



Screenshot_20240407_144956_com.dc.bm6_intact.jpg
Satte också en på solpanerna

Screenshot_20240407_145718_com.habakom.intAct.jpg
 
Toppen