• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solceller eller regulator laddar inte

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Testade i dag för första gången mina två solpaneler som är dessa:

Newly Factory Price semi flexible solar panel 100w; solar panel 12V 100 w watt; monocrystalline solar cell with glue or without-in Solar Cells from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group

Regulator är en BlueSolar mppt 100/30

Allt är vad jag kan se kopplat korrekt. Regulator blinkar långsamt på "bulk" lampan, och det gjorde den i 6 timmar
utan att någon ström hamnade i batteriet. Vad kan vara fel, jag mäter på solpanelerna som visar typ 17volt.

Hur kan jag kolla den Regulator om den är defekt? Helt ny förövrigt aldrig använd
Det ända jag inte gjort var att jorda regulatorn då den fick sitta på soffan under tested, solpanelerna liggande på marken full sol hela dagen.

plus och minus från Regulator till batteri var kanske inte någon supertjock kabel, 500mm långa, om det har någon effekt

Programväljaren på regulatorn(ett vred) står på nr 2(default), jag har inte rört det.

Batterierna är två st Biltema
Underhållsfritt batteri - SMF-batteri smfbatteri - Biltema
 
Senast ändrad:

Ingo69

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Borås
HBK-Nr
20598
Medlemskap
2024
Hej,
Först och främst så vill din regulator ha minst 5 Volt högre spänning från solcellerna än batteriet det ska ladda för att starta sin cykel.

I manualen står det att om man har två eller fler paneler bör de seriekopplas för bästa effektivitet, så länge man inte överskrider de 100 Volt som regulatorn klarar av.
I ditt fall så får du då runt 35 Volt och laddningen startar tidigare på morgonen.

Läge 2 på brytaren ger 14,4/13,8V i Bulk respektive Floatspänning.
Om regulatorn kan vara provkörd tidigare kan det vara bra att vrida omkopplaren till ett annat läge i några sekunder och sedan tillbaka till 2:an igen, då nollställs eventuella manuellt programmerade spänningar i enheten.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Koppla in regulatorn till batterierna INNAN du kopplar in solcellerna. En del regulatorer är känsliga om man kopplar tvärtom. Känner de inte batterispänningen innan solcellerna kopplas in lägger de av.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Precis, en del regulatorer kan ställa om sej mellan 12 och 24 V. Och när man kopplar in batterierna "vet" de vilken spänning som används.
Är batterierna fulladdade kan det också vara svårt att se om det funkar.
 
Toppen