• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcellen trasig?

Plutten 13

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Trosa
HBK-Nr
21403
Medlemskap
2024
Hur är en solcell uppbyggd? När jag mäter min, ser jag under en bråkdel av en sekund hur många volt den ger. Efter det visar multimetern OL.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hur är en solcell uppbyggd? När jag mäter min, ser jag under en bråkdel av en sekund hur många volt den ger. Efter det visar multimetern OL.
Jag kommer ihåg en tråd. I inlägg 7 ser du hur man kan mäta både spänning och ström.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej har du mätinstrumentet inställt på 20V skalan och mäter på en 12V solpanel direkt i sol och inte inkopplad på någon last så ger den över 20V och då kan mätinstrumentet protestera med overload/OL. Ställ mätinstrumentet på nästa likströmsnivå 200V- eller vad det står.
Kan det vara felet??
En 12V solpanel ger ca 21V lös och obelastad, och ca. 17V belasted i ingången på en regulator, och spänningen sedan ut ur regulatorn bestämmer regulatorn för laddning av batterierna.

M:v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Plutten 13

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Trosa
HBK-Nr
21403
Medlemskap
2024
Jag kommer ihåg en tråd. I inlägg 7 ser du hur man kan mäta både spänning och ström.

Tack för tipset, ska prova att ställa om multimetern på 200volt.
 
Toppen