• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell på husbilstak

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Hej! Har en TEC 680 husbil och tänkte montera en solcell på taket var är det lämpligast att gå igenom taket med kabeln mitt på eller på sidan. Kommer att montera regulatorn i gaderoben för vidare kabeldragning till batteriet.
Åke
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solcell på husbilstak

Visst kan man i en del fall jämföra vatten och tröm, för att förstå lite av kabelarea och ampere och tryck.

kabelarea Ampere) motsvarar tjockleken av röret
Spänningen (volt) vattentrycket
Kabellängden samma som rörets längd.(motståndet)


Skillnaden med vatten är att man har ett mekaniskt motstånd som inte finns i en DC instalation. Därför använder rörläggare heldre 2 45º böjar än en 90º böj.
Elektronerna bryr sig inte om hur kabeln är böjd , dom letar sig den snabbaste vägen genom kabeln.
Däremot med en kabel som ligger i en rulle, bildar under kraftig belastning ett elektromagnetiskt fält, som i sin tur ger förluster i for av värme.

Så jag tycker att vi inte skall narra Áke som bara menar väl.
Några 90º böjar är ingen fara alls.

Om man däremot lämnar kabel ihoprullad kan det bli en liten effekt (drossel)

Ofta så gör man detta med vilje för att få bort störningar under kontrollerade förhållanden.
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Solcell på husbilstak

Jag håller med dig till viss del. Det är inte att göra narr av ngn, men när man ger tips till andra så hoppas man att personen vet vad den pratar om.
Sen att längden på kabeln har med motståndet att göra var inte frågeställningen.

Hoppas ingen tagit illa vid sig, men svar som man "tror" är riktiga kan bli helfel för andra!

:msn_laugh:
 
F

F.d. 4379

Guest
Sv: Solcell på husbilstak

När jag köpte solcellen så följde de med en takgenomföring som man limma med sikaflex. Det stämmde också så bra att den genomföringen gjorde jag under solcellen och ned i garderoben för vidare kabeldragning. Snålar man inte på sikaflexet så är det vattentät genomföring.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Solcell på husbilstak

Hej Åke, den första solcellen jag mont. var på en Hobby där borrade jag i takluckesargen o drog ner kabeln under innersargen. För att därefter dra kabeln närmaste vägen till säkring o batteri. På den här bilen (Cartago) blev bästa kabeldragningen genom kylskåpsvetilationen på taket för att komma in i bilen UTAN att hålla på och göra nya hål i taket. M.A.O. inget nytt läckageställe. Lycka till, du fixar nog det här på ett bra sätt!! Ove.:mh4::bock:
 
F

F.d. 18017

Guest
Sv: Solcell på husbilstak

En tjock kabel berörs nog inte av 90graders begränsningar vid ström men ritar man kretskort så är det ett problem med att ha 90gradiga skarpa hörn och tunna ledningar om man har stora strömmar. ström är inte så trevlig att den fördelar sig jämt i en ledning och något fenomen får elektronerna att bråka när man är nere på millitumskalornas storlekar
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Solcell på husbilstak

Elektronerna när dom samlas, inte alltid korresponderar
när plus och minus kivas med varandra och kolliderar
uppstår lätt en brand och ibland kan man hemska ljud förnimma
från den som kopplat fel och snabbt försvinner i rök och dimma

Jappe
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solcell på husbilstak

Varje böj i en koaxialkabel ökar dämpningen av signalen i kabeln, ju skarpare böj ju högre dämpning vilket medför lägre signalstyrka.
Är böjen mycket skarp (tvärt 90gr.) kan avståndet mellan inre och yttre ledaren bli så litet att dämpningen gränsar till kortslutning. En skarp böj är en stor mekanisk påverkan som tillsammans med förhöjt värme (solig sommardag) kommer att påverka den (oftast) mjuka isoleringen i en koaxialkabel så att dämpningen blir större vid ett senare tillfälle än vid installationen. Kabelböjar med mindre radier än 5 x kabelns diameter skall alltså undvikas för att inte öka dämpningen allt för mycket men ta gärna för vana att dubbla radien (10 x kabeldiam.). Av samma anledning skall man vara mycket försiktig med att klämma kabeln mellan fönster, dörrar, luckor eller genomföringar.
Julian
PS Såg nu att tråden inte gällde koaxialkabel, :msn_embarrassed: skall försöka läsa tydligare i fortsättningen eller är jag i fel tråd? :quest: Låter inlägget vara kvar ändå. Alltid finns det väl någon som tar emot lite lärdom! DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Solcell på husbilstak

Det är skillnad mellan likström och signal.
Att t.e.x böja en koaxialkabel kan vara förödrande för signalen, men spelar ingen roll för strömförsörjningen. När det gäller kretskort som har en tunn kopparfolie så använder man ofta denna till att designa vissa HF komponenter.

Här pratar vi endast om 12v likström ifrån en solpanel med kraftiga kablar Alltså ingen signal alls, Inga problem alls att böja varken 90º eller 360º.

Samma sak igen vi pratar om flera meter och bråkar om någon mm.
Men det är det som reklamen lever av.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Solcell på husbilstak

Det är skillnad mellan likström och signal.
Här pratar vi endast om 12v likström ifrån en solpanel med kraftiga kablar Alltså ingen signal alls, Inga problem alls att böja varken 90º eller 360º.
Visst är det så!!!
Ursäkta att jag inte läste hela tråden innan jag tjötade!:msn_embarrassed:
Julian
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Solcell på husbilstak

Hej! Har en TEC 680 husbil och tänkte montera en solcell på taket var är det lämpligast att gå igenom taket med kabeln mitt på eller på sidan. Kommer att montera regulatorn i gaderoben för vidare kabeldragning till batteriet.
Åke
Jag föreslår att du monterar regulatorn så nära batteriet som möjligt för att undvika effektförluster vid laddningen. Att det blir spänningsfall mellan solcell och regulator har mindre betydelse eftersom en modärn regulator kompenserar för det. Snåla inte heller med kabelarean. För tunna kablar ger effektförluster.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Solcell på husbilstak

Tänk bara på att inte borra för litet hål så du får en skarp nittiogradersböj på kabeln. El är som vatten, det bromsar upp flödet och skapar värme om du ligger lite tajt på tråddimensionen. Satte själv dit 6 mm (lite onödigt kanske), på två 90W solceller

Åke
Äntligen så har jag fått tag i kopplings schema till E-Box II ( elektro block). Om någon behöver hör bara av er så mailar jag ett.
// Åke
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
531
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Solcell på husbilstak

Konstigt att alla är så rädda för hål itaket. min stora solcell 130W sitter med rostfri skruv genom mitt glasfibertak, silikontätade skruvar. har sett bid på bil som tappade den limmade solcellen efter körning i kastvindar.

Matnigen är en svart 2,5mm gummikabel genom taket också silikontätad, detta har fungerat bra i många år. Varför 4 och 6mm kabel för några få Ampere och 14V?

Jägarn
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Solcell på husbilstak

Nu är allt fixat och klart solcellen limmades med PL400 kabeln 2X4 kvadrat förtent drogs in via ett hål i foten till TV antennen regulatorn sitter i garderoben som kopplats samman med E-BOX II stift 1:3 + och -. Perfekt laddning av både bodels batteriet och start batteriet. Tack för alla tips. AVSLUTAR TRÅDEN.
 
Toppen