• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solcell på husbilstak

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Hej! Har en TEC 680 husbil och tänkte montera en solcell på taket var är det lämpligast att gå igenom taket med kabeln mitt på eller på sidan. Kommer att montera regulatorn i gaderoben för vidare kabeldragning till batteriet.
Åke
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Solcell på husbilstak

Ärligt talat, Åke,
ju färre "hål i huden" på taket, desto mindre läkagemöjligheter!
Dra ner kablaget och "gå in" genom sidoväggen istället.

Lycka till!
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Solcell på husbilstak

Som sagt tidigare ingen kabelgenomföring på sidoväggen utan ta det genom taket. Sök på solceller på sidan så får du både tips och bilder på hur andra har gjort.

/R
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcell på husbilstak

Hej, ner genom taket med en bra genomföring enl. bild, så slipper du läckage. Helst placerad under solpanelen om möjligt.
Om du inte kan gå genom taket i den garderob där regulatorn skall sitta så försök att gå ner i ett överskåp så du kan dra/gömma kabeln inne i skåpen fram till garderoben så den helst inte syns alls inne i bilen.
Borra ett hål med en hålsåg på ca. 25m.m. i taket först. Ta silikon på fingret och smeta in den blottade isoleringen i hålet mellan ytter och innertak så ingen fukt kan gå in i den om ev. kondens skulle uppstå. Limma sedan dit genomföringen på taket med kabelgenomföringen bakåt bilen med Sika-produkt, Casco Marin eller liknande produkter (samma som man limmar solcellsfästena med). Om du använder bilen på vintern så kan du stoppa upp lite isolering i genomföringshålet när du är klar så inte värmen går upp till genomföringen och kondenseras.

644.jpg

Lycka till. JANKRO.
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Sv: Solcell på husbilstak

Hur vet jag var jag ska borra i taket? Finns det risk att jag stöter på något och inte kommer igenom med ett borr?
Har precis köpt en solcell och ska montera efter vintern
Hälsn//Lenmar
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Solcell på husbilstak

Jag kännde samma som du gör nu när jag monterade min solcell. Jag hade ett instrument som kände av kablar i väggar/tak. Funderar likadant som att mäta ut regelar i vägg.

När jag mätt ut var kablarna går så borrade jag först ett litet hål genom första delen av taket (uppefrån & ner) stoppade in en liten skruvmejsel och kollade om det fanns någon kabel. När detta var gjort borrade jag igenom hela taket och gjorde en koll till innan jag tog en större borr.

/R
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Solcell på husbilstak

Hur vet jag var jag ska borra i taket? Finns det risk att jag stöter på något och inte kommer igenom med ett borr?
Har precis köpt en solcell och ska montera efter vintern
Hälsn//Lenmar

Så här har jag gjort flera gånger och det har alltid fungerat.
1. Borra inifrån ett hål med ett 2 mm borr där du vill ha genomföringen. Du måste givetvis kolla så att det inte finns något på ovansidan som sitter i vägen, men det tror jag att du förstår. Var noga med att precis bara borra igenom innetaket. (brukar vara c:a 3 mm)
2. Lossa borret från borrmaskinen och använd det för att känna efter att det inte finns något i vägen inne i taket. Detta gör du genom att rotera borret och på så sätt gröpa ur frigoliten inuti taket ungefär lika mycket som hålet skall vara i diameter.
Brukar räcka med 10 mm. Om det inte känns något i vägen så gå vidare genom att borra ett 10 mm hål exakt bara genom innetaket. Nu har du ett hål från insidan som är ok. Skulle det mot förmodan nu ligga en kabel där så går det enkelt att skjuta denna åt sidan i frigoliten för att kunna borra igenom ytterplåten med 10 mm's borret.
Beskrivningen blev lite omständig men bättre det ...:):)
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Solcell på husbilstak

Tack för alla tips! Jag vill inte ha kabeln synlig på insidan så det får väl bli en bit kabelränna på taket fram till gaderoben där jag tar upp ett hål. En tanke är att dra ner kabeln genom luftkonditioneringen och följa dess 220 Volts kabel som går ner i garderoben.
Åke
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Solcell på husbilstak

Har själv köpt en 85W solcell till min Adria Twin (plåtis) och har haft funderingar på hur jag ska göra. Jag tänker prova med en lös/flyttbar solcell det första året. Regulator är på plats intill batteribanken under soffan och kabel dragen till ett uttag under nämnda soffas framkant. Från solcellen har jag några meter 2X4mm kabel med motsvarande kontakt. Sedan är det bara att placera ut solcellen i riktning mot solen och plugga in.
Så var det tänkt, vi får se vad jag tycker om ett år.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Solcell på husbilstak

Jag har en höj och sänkbar TV antenn ... undrar om det ligger en kabel på taket och slamrar .. bör ju vara ca 2,0 m om man skjuter ut antennen i dess fulla längd?
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, om du har en höj och sänkbar antenn så är väl sladden dragen inne i röret och "överflödet" av sladd som behövs sticker ut ur röret och ligger inne i garderoben eller var du nu reglerar antennen ifrån inne i bilen ?

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 25246

Guest
Sv: Solcell på husbilstak

Jag tar vägen genom köksfläkten eller en ventil se bara till att ha en rejäl böj innan så inte vatten följer med ledning finns bilder på detta
 

Bilagor

  • DSC00143.JPG
    DSC00143.JPG
    604,6 KB · Visningar: 38

Åke Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2024
Sv: Solcell på husbilstak

Tänk bara på att inte borra för litet hål så du får en skarp nittiogradersböj på kabeln. El är som vatten, det bromsar upp flödet och skapar värme om du ligger lite tajt på tråddimensionen. Satte själv dit 6 mm (lite onödigt kanske), på två 90W solceller

Åke
 
Toppen