• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inredning Solavskärmning framruta

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
Har en likadan variant på min Carthago C-line från 2012.

Den nedre lite grövre fyrkantsstången där solskyddet fäster kan vridas ca 45 grader åt vardera hållet och låser då fast solskyddet i valfri position. Men det fungerar bara när bilen står stilla. Vibrationerna vid körning får solskyddet att glida ner.

Inuti fyrkantsstången går två lååånga plastpinnar, en åt varje håll, vilkas ändar ska gå in i hålet som syns i bild 2. Vid köpet var den ena trasig och solskyddet riskerade att glida ner. Plastpinnarna gick att efterbeställa, vilket jag gjorde, och efter byte har det fungerat bra.

Den halvgenomskinliga linan i bild har jag inte synlig hos mig och jag gissar att det är den som bilderna gäller. Nåt fel är det. Hur fungerar solskyddet i övrigt?

Senast ändrad:

Bengt-Anders

HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
21856
Medlemskap
2025

Bengt-Anders

HBK Medlem
Kommun
Gislaved
HBK-Nr
21856
Medlemskap
2025
Har en likadan variant på min Carthago C-line från 2012.

Den nedre lite grövre fyrkantsstången där solskyddet fäster kan vridas ca 45 grader åt vardera hållet och låser då fast solskyddet i valfri position. Men det fungerar bara när bilen står stilla. Vibrationerna vid körning får solskyddet att glida ner.

Inuti fyrkantsstången går två lååånga plastpinnar, en åt varje håll, vilkas ändar ska gå in i hålet som syns i bild 2. Vid köpet var den ena trasig och solskyddet riskerade att glida ner. Plastpinnarna gick att efterbeställa, vilket jag gjorde, och efter byte har det fungerat bra.

Den halvgenomskinliga linan i bild har jag inte synlig hos mig och jag gissar att det är den som bilderna gäller. Nåt fel är det. Hur fungerar solskyddet i övrigt?
Tack för din beskrivning. Är inte säker på att jag förstår hur det skall gå till men skall försöka.

peter_blågräs

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
40147
Medlemskap
2026
På bilderna ses en plastlina som blir längre och längre när vi använder solavskärmningen. Har försökt att trycka tillbaka den utan framgång. Kan någon ge mig råd vad man kan göra för att ordna problemet?

Vill visa hur den plasttråd hänger ut från kanten på solavskärmningen.
Plastpinnarna i min beskrivning bytte jag utan att se någon plasttråd. Hur fungerar solskyddet i övrigt? Några andra delar som är lösa?

Toppen