• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG ventil

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Hej alla pigga och glada sommarfirare.


Fungerar det bra med en sog ventil på sommaren ?
Klarar den av att hålla lukten på en acceptabel nivå utan kemiska produkter?
Funkar den som tryckutjämnare vid alp körning?
Må så gött.
 
F

F.d. 53585

Guest
Sv: SOG ventil

Hej
Är nybliven Husbilsinnehavare (bilen är köpt i Tyskland och jag har köpt den begagnad via förmedlare)
Håller på att rusta den inför semestern och har bla köpt en massa kemikalier till muggen!
Fick se denna tråd och studerade den ivrigt och tänkte, att en sådan ska införskaffas.
Så jag gick precis ut för att kolla vad min toa heter och skulle precis öppna luckan från utsidan när jag fick se att det satt en "pryl" på luckan som det står SOG med stora bokstäver på och därfrån ett rör som sitter på kassetten.
Snacka om nybörjare på området.
Där sparade man någon tusenlapp eller två :wink:

Återstår nu bara att lära sig hur det fungerar!

Tror jag ska ta och köpa ett extra batteri, istället

//Hasse
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: SOG ventil

Hasse_e, du kan lämna tillbaka kemikalierna till toaletten också. Det är nämligen så att du inte behöver dem när du har SOG. Kolfiltret som sitter i utblåset förstörs snabbare av dessa. Och så är det bättre för miljön också.
Kolfiltret bör bytas en gång om året för att vara effektivt.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: SOG ventil

Autocomfort i Vellinge,Rolf och Gunilla åker Hymer och är medlem i denna klubb.
Du har som HBKare rabatt hos Autocomfort på SOG.
Vi monterade jan 2007 SOG och har inte haft någon som helst lukt inne i vagnen.
Efter kassettömning så slår vi i en skvätt flytande såpa+vatten.Inbillar oss att det slinker ut lättare då.
Den lilla fläkten är "dyr" men det är specialmetall för att stå emot det aggresiva från urinet.
Hälsningar från ett soligt och varmt Tungelsta.
 

Lena & Jan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
448
Medlemskap
2024
Sv: SOG ventil

Superbra tips vi har just beställt en SOG till vår RollerTeam. Snabb leverans utlovades och 10% rabatt fick vi för medlemsskap i HBK (när jag nämde det).

Lena & Jan-Erik :mcride:
 
F

F.d. 4326

Guest
Sv: SOG ventil

Har funderat på att bygga en egen, så intresse finns eftersom bilderna inte finns med längre i det andra forumet. Kan vara skoj att se hur du löst det.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: SOG ventil

Jag misstänkte att bilderna inte fanns med där längre. Det verkade som om allt försvann när de bytte programvara.

Jag skall försöka göra en ny illustrerad beskrivning här eller i en separat tråd senare i veckan. Det är mycket nu, skall bygga om avloppet till gråvattnet och lite annat innan Düsseldorfmässan.
 
Y

Yjons

Guest
Sv: SOG ventil

Ursäkta en oerfaren men alla talar om hur luktfri bilen blir. Hur luktar innehållet i samband med tömning efter några varma dagar. Jag tycker tömningen kan osa riktigt ordentligt om man väntar lite för länge även om man använder kemikalier.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG ventil

Enkelt sagt, etter noen dager er lukten av det du tømmer ut omtrent som et besøk på en utedo - uten tilsettning av ekstra vondlukt fra råttnende parfyme. Det greie er at litt skyllevann og lukten forsvinner. For meg aldri en husbil uten SOG.
 
Toppen