• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

SOG-fläkt?

F

F.d. 9230

Guest
Snart dax att skotta av husbilen och ta sig ut i snön, härligt.
Våra toalettabletter är precis slut och när jag började leta efter var jag kan köpa dem på nätet så stötte jag på detta med SOG fläkt.
Fungerar det bra och istället för vätskor?
Var köper man en sådan?
Vad kostar de?

Ulrika
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG-fläkt?

Vi har ikke brukt noe som helst av kjemikalier i vår toa de siste 10 år etter montering av SOG. Ingen lukt inne i bilen og lite lukt ved tømming.

Ville selv bestillt fra en av de tyske postordre avdelingene - Frits Berger og Reimo er bare et par. Ellers så finnes den i KAMA katalogen og selges gjennom de fleste husbilsbutikkene.

Direkte fra fabrikken SOG - Artikel - SOG Online-Shop pris for den klassiske utgaven € 133 + frakt.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: SOG-fläkt?

Hej Ulrika, kolla med Torbjörn o Annica, han har monterat in en sån, men jag vet att det var problem med att få den att göra tätt, nåt strul med anslutningen som inte passade, han fick modifiera den. Vi har också funderat på att montera in en sån så småningom, kanske ska vänta och se hur det går för er :D !
Sen är det en jätteskillnad på olika toamedel när det gäller odörer. Den stora flaskan med grönt innehåll är i det närmaste värdelös. Däremot tycker vi att dom blå små påsarna är väldigt effektiva. Dom finns i Kållered på Husvagnssvensson.

/Annette
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: SOG-fläkt?

Vi monterade en SOG-fläkt i juni och vi är helnöjda.
Bara att slippa dessa kemiska medel som inte luktar speciellt fräscht tycker vi var värt mycket. Nu luktar det ingenting på toan!
På några campingar i Portugal var det dessutom förbjudet att använda kemiska toamedel!
Vi häller i några droppar såpa när vi tömt, samtidigt som vi tvättar ur toaskålen.

Inköp och montering, vi tog den enkla och dyra vägen.
Husvagnsfirma beställde från Kama och monterade.

Kan varmt rekommenderas, en välinvesterad julklapp!




 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: SOG-fläkt?

Finessen med SOG är att fläkten sätter igång i samband med att man öppnar spjället, så alla dofter försvinner direkt till utsan av bilen.
Så med enbart kemikalier uppnår man aldrig denna effekt då mycket av gaserna hamnar i toaavdelningen, med kända konsekvenser.

Att det luktar vid själva tömningen går nog inte att komma ifrån om man inte vill hålla andan under den korta stund det tar.;)

Tror för egen del att det är ett av de allra bästa tillbehör man kan installera i bilen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: SOG-fläkt?

Hej !

Jag vill berätta min erfarenhet, jag köpte H-b i våras, en med toakasssett och fick "vättskor" till toan...... butiker har också informerat mig om hur viktigt det är att jag använder "vättskorna" i toan, så i början använde jag dessa för jag trodde att det skulle luckta från toan om jag inte använde dessa vättskor..... nu är jag på resande "fot" och använder den dagligen.....så i Munchen köpte jag en SOG II då jag räknade snabbt ut att det skulle bli billigare än vättskor, sen känns det skönt att bidra till att inte sprida gifter i världen, jag tänkte att den kan jag montera vid ett lämpligt tillfälle....... men en gång glömde jag hälla i vättskan..... med påföljd att när jag tömde kassetten så märkte jag detta...... och drog slutsatsen...... oj det här inte luktat inte specielt mycket, så jag provade att inte hälla i någon vättska, och väntar med monteringen.......... nu har jag varit på resande fot sen den 16/sept 2010 och använder toan dagligen utaqn någon vättska, ..... den slutsatts jag kan dra av detta är, om man använder toan dagligen och säkert kanske lite då och då..... då behövs ingen vättska, det hade varit intresant att prova med längre uppehåll, för att se om det blir problem. SOG II är inte monterad än och ibland undrar jag om det behövs.
Så det är skitsnack att man behöver vättska i toan så som säljarna säger
Jag tror att jag hälde i vättskan för jag tyckte att den luktade gott och tänkte sen inte mer på "skiten"
Andra har säker andra erfarenheter, men om jag vet att jag inte skall använda Hb på en längre tid så tömmer jag kassetten
Jag tror jag gav 120.-Euro i Tyskland men den kostar nog nära eller över 2000.- Skr i Sverige

Nu skiter jag i detta och går ut i solen...... här är minst 20+ :swoon:

Peter
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: SOG-fläkt?

Fick min SOG monterad av uppfinnaren själv vid en resa i Moseldalen. Han finns i Löf med adress

SOG - Entlüftungssysteme
In der Mark 2
56332 Löf

Han är mycket vänlig och tillmötesgående och det finns även en ställplats på hans tomt invid butiken.
Den största fördelen med SOG är, tycker jag, att man slipper lukten från toan när man använder den. Luften med eventuella odörer sugs hela tiden ut under tiden spjället är öppet och renas genom kolfiltret som behöver bytas ungefär en gång om året. Borde finnas även på toletterna hemma. En kanal genom porslinet och en fläkt som blåser ner i avloppet borde inte vara så svårt att ordna för dem som gjuter toastolarna.
Lite såpa någon gång emellanåt hjälper till att hålla tanken ren.

EssoJ
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG-fläkt?

Type B er i 3 forskjellige farger på utedelen: Hvit, lys og mørk grå.

SOG II sender luften ned under bilen og har ingen synlig utedel.
Koster noe mer og krever litt mer arbeid å montere.

Prisen fra Wittke er bra!
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: SOG-fläkt?

Hej igen!
Måste bara fråga hur det fungerar med tömningen om man inte har vätskor i. Bryts toalettpappret ner ändå? Om inte, är det inte svårt att tömma den?
Ulrika
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: SOG-fläkt?

Grunnet mangelen på kjemikalier så fungerer den naturlige biologiske prosessen. Vanlig toapaipir brytes helt ned i løpet av ca. ett døgn.
Resirkulert (grått) toapapir bruker noe lengre tid. Har funnet at Lambi og tilsvarende er av de aller raskeste til o bli oppløst.

I noen land finnes det en biologisk toatilsats med aktive bakterier som akselrerer nedbrytingen marginalt i forhold til ingen tilsats (kjemikalier).

En oppservasjon er at lukten ved tømming er nesten vekk etter 2 til 3 dager lagring av full kassett.
 
F

F.d. 9230

Guest
Sv: SOG-fläkt?

Stort tack alla, nu är jag helt övertygad, gäller bara att övertyga maken som får stå för installationen :)
Men å andra sidan står han för tömningen också så med argumentation om i stort sett luktfritt borde han inte vara så svårövertygad!
 
F

F.d. 5798

Guest
Sv: SOG-fläkt?

Körde med takluckorna öppna i somras kunde då känna att det luktade från toan.
Blev väl lite baksug,hände även när vi öppnade sidorutorna.
När vi stod stilla var det inga problem.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: SOG-fläkt?

Fick min SOG monterad av uppfinnaren själv vid en resa i Moseldalen. Han finns i Löf med adress

SOG - Entlüftungssysteme
In der Mark 2
56332 Löf

Han är mycket vänlig och tillmötesgående och det finns även en ställplats på hans tomt invid butiken.
Den största fördelen med SOG är, tycker jag, att man slipper lukten från toan när man använder den. Luften med eventuella odörer sugs hela tiden ut under tiden spjället är öppet och renas genom kolfiltret som behöver bytas ungefär en gång om året. Borde finnas även på toletterna hemma. En kanal genom porslinet och en fläkt som blåser ner i avloppet borde inte vara så svårt att ordna för dem som gjuter toastolarna.
Lite såpa någon gång emellanåt hjälper till att hålla tanken ren.

EssoJ

Var köper man kolfilter till SOG?
 

Carina Blom

HBK Medlem
Inlägg
110
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2024
Sv: SOG-fläkt?

Hej !

Jag vill berätta min erfarenhet, jag köpte H-b i våras, en med toakasssett och fick "vättskor" till toan...... butiker har också informerat mig om hur viktigt det är att jag använder "vättskorna" i toan, så i början använde jag dessa för jag trodde att det skulle luckta från toan om jag inte använde dessa vättskor..... nu är jag på resande "fot" och använder den dagligen.....så i Munchen köpte jag en SOG II då jag räknade snabbt ut att det skulle bli billigare än vättskor, sen känns det skönt att bidra till att inte sprida gifter i världen, jag tänkte att den kan jag montera vid ett lämpligt tillfälle....... men en gång glömde jag hälla i vättskan..... med påföljd att när jag tömde kassetten så märkte jag detta...... och drog slutsatsen...... oj det här inte luktat inte specielt mycket, så jag provade att inte hälla i någon vättska, och väntar med monteringen.......... nu har jag varit på resande fot sen den 16/sept 2010 och använder toan dagligen utaqn någon vättska, ..... den slutsatts jag kan dra av detta är, om man använder toan dagligen och säkert kanske lite då och då..... då behövs ingen vättska, det hade varit intresant att prova med längre uppehåll, för att se om det blir problem. SOG II är inte monterad än och ibland undrar jag om det behövs.
Så det är skitsnack att man behöver vättska i toan så som säljarna säger
Andra har säker andra erfarenheter, men om jag vet att jag inte skall använda Hb på en längre tid så tömmer jag kassetten
Peter


Långt tillbaka hade vi kemvätska i toan,men stanken av vätskan spreds i hela hb,man
fick ont i huvudet av de ibland - otrevligt att sova i också - trots att den är avsedd
att " lukta gott " Tydligen är parfymen mycket lättflyktig.
Nu är det 10 år sen vi slutade med kemikalier i toan, o aldrig har vi haft nån SOG II heller.
Vi har absolut inga probllem med lukt.
Förmodligen för att det är mycket syrefattigt i kassetten.
 
Toppen