• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Snyggast i världen!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Snyggast i världen!

Nää jojje nu måste jag fråga ett par saker.

Var gör du av knäna när du sitter och gör tvåan med sju personer runt bordet? Har du dom inne på toan eller ute i gången?
Ännu svårare blir det om någon vill duscha samtidigt.:D

Annars snygg bil:)

F

F.d. 4927

Guest

Sloth!

Nu blev jag lite nyfiken på din. Ser att den är byggd på en Renault. Hur trivs du med den? Själv är jag ju nybörjare i "plåtis"-världen, men det verkade som ett bra alternativ, när vi bara är två. Smidig och lätt att ta sig fram med.

Lasse

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024

Vi er forskjellige - heldigvis :) - ellers hadde jo alle kjøpt slik husbil som jeg har :D - og det hadde jo blitt kjedelig i lengden!

Jeg kan selvsagt se fordelene med en kort og smal husbil, men jeg synes at fordelene med en lengre og litt bredere husbil er større enn ulempene. Det er lett å venne seg til ekstra komfort og luksus...

Men om noen år tenker kanskje jeg også annerledes og kjøper en mindre husbil. Det viktigste er jo den utrolige friheten man har med husbil!

mvh
Magne

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

Sloth!

Nu blev jag lite nyfiken på din. Ser att den är byggd på en Renault. Hur trivs du med den? Själv är jag ju nybörjare i "plåtis"-världen, men det verkade som ett bra alternativ, när vi bara är två. Smidig och lätt att ta sig fram med.

Lasse

Vi trivs superbra, för oss är det här den perfekta husbilen.
Den är ju lite större än er, men avsedd för 3-4 personer.
Jag tror att ni har gjort ett perfekt val för 2 personer:)

M.v.h Åke

T

tompaline

Guest

Visa bilaga 26981Tycker du har en JÄTTESNYGG PÖSSL LaBri! Köpte själv en ny Pössl 2Winn Style härom
veckan. Har haft fler Större husbilar men härom veckan valde vi att skaffa en liten .
Hade en gång en WV California Explorer en mkt, snygg trevlig bil men lite för trång.
Så vår nyfikenhet på annat blev Större o STÖRRE o visst var komforten suverän.
Om man jämför med folkan och de camper bilar vi ägt ännu tidigare. Men varför
går man tilbaka efter alla års komfort kanske någon undrar.Jo har du passerat 65
o inte vill betala för fler bilar i hushållet(hade3st). Utan bara ha en som frugan kan
ha till jobbet. En bil som inte irriterar en del på vanlig parkering vid ICA butiken.
Å när jag minns min California underbar på autobahn och i små byar i Frankrike.
Vad jag fann med Pössl förutom att den är snygg det är en småbil men större änn
folkan vi hade för längesedan och bättre komfort. Nästan samma planlösning som
i våra tidigare stora bilar.Okej mindre mått med sittgrupp o toan (den ä stor) helt ok
såväl som kök o sov. Tyst o mjukt billigt går den. Ska bli kul att komma ut o åka
långt . Självklart har alla sin favorit o kul e de .
Så vi säger väl Lycka till till varandra då LaBri. kanske vi Pösslar kan ses nån gång?
mvh Tommy i Varberg..........

ps. nej jag säljer inte Pössl ds.

Bilagor

• 2win_style.jpg
    2win_style.jpg
    30,9 KB · Visningar: 882
  • poessl_2win_style_durchsicht.jpg
    poessl_2win_style_durchsicht.jpg
    77,2 KB · Visningar: 15
Senast redigerad av en moderator:
T

tompaline

Guest

Hej,

Var går klaustrofobi-gränsen?

En liten lägenhet är på 60 m2, en 8-meters husbil har en invändig yta på ca. 16 m2 och en 6-meters plåtis ca. 10 m2.

Mvh Bengt

Jag förstår att man kan få klaustrofobi om man är van vid öppna vidder o glesbefolkat
i vissa "landsändar" akurat hmmmm
mvh. klem Tommy i Varberg

F

F.d. 4927

Guest

Tompaline!
Gratulerar till ditt Pössl-köp! Får väl ta tillbaka en del av mitt tidigare skrytsamma inlägg, för det ska erkännas, ditt nyförvärv är minst lika fint.
Vi resonerar ungefär som du, vad gäller storlek. En liten bil är oerhört smidig i städer, byar, vid parkering. Är man, som vi, bara två är utrymmet absolut tillräckligt. Man rantar ju inte runt i en husbil, men däremot med.
Hoppas ni får många sköna semesterdagar i er nya bil och att vi syns "out there".

Lasse

PS! JO, absolut! Det vore kul med en Pössl-träff + GlobeCars, som i grund och botten är samma: DS!

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Möjligen en liten "plåtis-träff" med erfarenheter och tips för oss "compact-living-husbilister"?

Vi har f.ö. kört 1100 mil med vår plåtis sedan i nov -09, nu senast en liten tripp på 570 mil till Italien. Vissa erfarenheter (och skavsår) får man av en sådan resa....... :D

brogu

HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2026

Plåtisträff vore kul! -och säkert givande.
Vi har i vinter (jan-mars) bott 3 månader i vår plåtis, knappt 1100 mil till Spanien och Portugal. Inga problem trots ibland tråkigt väder. Vi älskar fortfarande varandra, = Britt-Gunnar-Plåtis.
Har inte kommit på några direkta förbättringsåtgärder, vore därför trevligt att träffa likasinnade som gillar att vara trångbodda.
/Gunnar

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Plåtisträff - låter intressant! :)
Har bara kört vår bil från Lilla Edet/Göteborg till Umeå i februarisnöstorm.
Först ScandiMobil å nu SMC-plåtis - intressanta bilar.

Bilagor

• DSC_0795.JPG
    DSC_0795.JPG
    1,5 MB · Visningar: 7
F

F.d. 4927

Guest

Maja, Brogu, PatricS + alla andra "plåtisar"!

Visst, självklart det vore kul! Just nu lite körigt, men vad säger alla ni "plåtnicklasar" om en sensommarträff någonstans?

Lasse

T

tompaline

Guest

snygg bil kan tänka mej en sådan i stället för 3st bilar, men bara om jag slipper att bädda,ser ut att vara bra plats runt bordet och smidig bil i stan mvh håkan

:wideeyed::yes:
Håkan o Britt!!!! Vad jag menade med 3st bilar i mitt inlägg, var att bara ha husbilen
även som bruksbil m.m =nytta med nöje . Bara betala skatt o försäkring
för ett fordon den optimala "spargrisen".Pössl Istället för husbil o 2 personbilar
Slipper o bädda gör du i en Pössl 2Winn style eller Pössl Roadcruisser..
Du kan även fälla ut en klaff under bordsskivan

mvh Tommy/tompaline en av dom snygga

Bilagor

• poessl_2win_style_durchsicht.jpg
    poessl_2win_style_durchsicht.jpg
    77,2 KB · Visningar: 3
T

tompaline

Guest

Plåtisträff vore kul! -och säkert givande.
Vi har i vinter (jan-mars) bott 3 månader i vår plåtis, knappt 1100 mil till Spanien och Portugal. Inga problem trots ibland tråkigt väder. Vi älskar fortfarande varandra, = Britt-Gunnar-Plåtis.
Har inte kommit på några direkta förbättringsåtgärder, vore därför trevligt att träffa likasinnade som gillar att vara trångbodda.
/Gunnar
Kul att hör att det funkar bra .Frugan o jag är så att säga back to basic med vår
nya minibuss efter flera år i större fordon. Men änn så länge efter en lång weekend
så kändes det bra.Trots allt så är dom inte sååå,,, små. Visst vore det kul med en
träff med "minihusbilar"..........mvh Tommy/tompaline o Ingela

Bilagor

• 2win_style.jpg
    2win_style.jpg
    30,9 KB · Visningar: 740
F

F.d. 5106

Guest

Jag såg en sådan PÖSSL i Mora i går, såg jättefin ut, det var ingen av er kanske ?

Förutom den så var det KABE husbilsinvasion i går, vet för17 inte hur många jag såg :wideeyed:

F

F.d. 4833

Guest

Vi åker också Pössl 2Win och en träff vore kul.

Den svarta är bild före och den gula är bild efter...
Bilen är folierad gul och används i jobbet som vägtransportledare.
Vi har svart o beige skinninredning i vår Kub.

Bilagor

• 100_0641.JPG
    100_0641.JPG
    1,7 MB · Visningar: 3
  • inr1.jpg
    inr1.jpg
    60,2 KB · Visningar: 0
  • 100_0680.JPG
    100_0680.JPG
    1,6 MB · Visningar: 4

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Hej,

Var går klaustrofobi-gränsen?

En liten lägenhet är på 60 m2, en 8-meters husbil har en invändig yta på ca. 16 m2 och en 6-meters plåtis ca. 10 m2.

Mvh Bengt

60m2?
Min första etta var på 26m2!

Själv skulle jag inte vilja ha en semesterbil som man inte kan vara 2 pers i en regnig vecka utan att bli vansinnig av trängseln, men vi har alla olika behov! :)

F

F.d. 55414

Guest

Möjligen en liten "plåtis-träff" med erfarenheter och tips för oss "compact-living-husbilister"?

Vi har följt Kastenwagenforums hemsida. Förra helgen var det en träff i södra Tyskland, Bad Durrheim(Tyskt y) och en i norra Tyskland (am Barleber See).
Hittade en bild på bara plåtisar på campingen i södra Tyskland. Häftigt!
Tyvärr hade vi inte möjlighet att åka dit. Kanske nästa säsong!
Hälsningar Inga och Ingve

Toppen